Svietenie v zime – Tak málo a predsa tak veľa!
Denné svietenie. Dobrý pomocník najmä v lete, od jesene do jari sa jeho výhody strácajú.
Vidieť a byť videný. To je základné heslo na cestách. Aby vodičom uľahčili život, európski zákonodarcovia priniesli v roku 2008 normu, ktorá zadefinovala denné svetlá, tiež známe ako DRL. DRL sa stalo povinnou súčasťou novo schválených automobilov do 3,5 tony od 7. februára 2011. Prešlo skoro 15 rokov a vodiči ho stále nevedia používať.
Zákon káže jasne. Vozidlo musí mať počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.
A čo je vlastne tá znížená viditeľnosť? Zákon na to tiež pozná odpoveď a jasne ju definuje. Zníženou viditeľnosťou sa rozumie viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.
Autá z výroby vybavené dennými prevádzkovými svetlami majú spravidla svetelný senzor, vďaka ktorému nie je potrebné manuálne prepínať na stretávacie svetlá. Lenže pri rýchlo meniacich sa poveternostných podmienkach nie je odozva snímača vždy správna, takže vodiči by mali v takýchto situáciách manuálne zapnúť príslušné osvetlenie, aby si zabezpečili dobrú viditeľnosť. Na to si treba dávať pozor najmä v daždivých dňoch alebo v hmle, kedy snímač nemá oči a nevidí reálny rozhľadový stav.
Ak v aute nie je prítomný automatický systém, ktorý po zotmení dokáže prepnúť svetlomety na stretávacie, musí to urobiť vodič sám. Existujúce predpisy síce nešpecifikujú exaktné časy prepínania svetiel, ale zámerne používajú výrazy „svitanie“ a „súmrak“, keďže ako vieme, dni majú počas roka rôzne dĺžky.
Kedy je teda vhodné prepnúť na stretávacie svetlá? Hneď, ako máme pocit, že nevidím tak, ako za jasného slnečného dňa. Podobne to je aj s dažďom. Už samotná prítomnosť tmavých mrakov sú dobrým dôvodom na prepnutie svetiel.
Môžem sa ale vyhovoriť na to, že auto nepreplo na stretávacie svetlá za zníženej viditeľnosti? Asi sotva, keďže prioritne má auto svietiť stretávacími svetlami vždy, a denné svietenie je považované iba ako doplnok za nezníženej viditeľnosti. Či prepnutie bude manuálne vodičom, alebo to spraví auto samé, je zákonodarcovi jedno, avšak zodpovedný je ten čo vozidlo vedie.
Pokuta za nezapnuté správne svietenie za zníženej viditeľnosti je do 40 eur. Viem, poviete si, nie je to veľa, ale práve to, že vás niekto iný neskoro spozoruje, môže mať fatálne následky. Ešte považujem za vhodné pripomenúť, že pri zapnutých denných svetlách spravidla nefungujú koncové svetlá, a to pri jazde po diaľnici môže spôsobiť veľký prúser.
Pri jemnej hmle naozaj nemusíte vždy ako príkazom používať hneď hmlovky. Keď hlásia v rádiu v dopravnom servise, že dbajte na správne osvetlenie, predovšetkým tým myslia to, aby ste si zapli stretávacie svetlá (ak to vaše auto nevie vyhodnotiť samé) a použitie zadnej hmlovky zvážte vtedy, ak auto pred vami je síce blízko, ale už ho prakticky reálne aj oveľa horšie vidíte. V rade súvisle idúcich vozidiel sú hmlovky často zbytočné. Ak ste posledný v kolóne, tak si ju pokojne pustite, ale myslíte aj na ostatných.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov