Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: SSANGYONG Musso Grand – Odpoveď

SsangYong Musso Grand ide v ústrety novým výzvam...

Terénne pick-upy už dávno nie sú bezduchým pracovným nástrojom, pri ktorých záleží len na tom, aby v teréne prežili čo najnáročnejšie podmienky, uviezli čo najviac nákladu a všetko ostatné je nepodstatné. Dnes na ne ľudia kladú prakticky rovnaké nároky ako na esúvéčka – musia vyzerať k svetu, musia byť komfortné, musia mať bohatú výbavu… Na rozdiel od SUV, ktoré od svojich prvopočiatkov taktiež prešli obrovskými zmenami, však zákazníci terénnych pick-upov neupustili z pôvodných požiadaviek. SsangYong to plne chápe…

Dve tváre

Musso Grand môžete mať s dvoma maskami – s klasickou a tzv. Premium, ktorú mala aj testovaná verzia. Vďaka spomínanej maske chladiča, svetlometom so štyrmi samostatnými šošovkami, pochrómovanej lište pod oknami, zelenej metalíze a hliníkovým diskom kolies testovaný SsangYong ani v najmenšom nepôsobil ako pracovný stroj. Skôr, naopak, ako outdoorový spoločník. Ani interiér ničím nenasvedčuje tomu, že sedíte v pracovnom pick-upe. Ide totiž v duchu dnešného trendu – namiesto budíkov má digitálny displej prístrojového štítu, uprostred je dotykový displej infotainmentu a dole digitálne ovládanie klimatizácie. Pritom všade nájdete kvalitné materiály, časť prístrojovej dosky je napríklad obšitá perforovanou kožou, všade, kam oko padne, vidíte veľmi precízne spracovanie, resp. lícovanie a napríklad medzera medzi prístrojovou doskou a výplňou dverí je taká malá, že schová aj európske značky a Toyotu.

Avšak po pravde, grafika a menu infotainmentu nie sú úplne na vrchole toho, čo automobilový priemysel dnes ponúka, a namiesto digitálneho ovládania klimatizácie by som privítal klasické otočné ovládače a tlačidlá. K takémuto autu, pri ktorom je predpoklad, že bude jazdiť aj po teréne, kde je veľmi ťažké trafiť virtuálne tlačidlo, by sa to obzvlášť hodilo. Páči sa mi cikcakovitá kulisa voliča prevodovky, volant, ktorý sa dobre drží, a tiež samotný posed. Musso Grand má veľmi dlhú kabínu, z čoho vyplýva nadpriemerne veľkorysý priestor pre pasažierov vzadu. Navyše aj zadné sedadlá sú naozaj príjemné, vyhrievané a pasažieri majú vlastný stredový výduch klimatizácie. Operadlá sa dajú sklopiť dopredu, ale iba v jednom kuse, navyše iba z jednej strany – z pravej.

 

Tichý partner

Avšak nielen dizajnom interiéru, materiálmi, výbavou a komfortom má Musso Grand ďaleko od pôvodných terénnych pick-upov, ale aj hlučnosťou. Dokonca je tichšie ako mnohé esúvéčka. A to sa nebavím iba o mestských rýchlostiach či jazde po okreskách, ale o diaľničných rýchlostiach, kde je aerodynamický hluk oveľa nižší ako napríklad pri Land Roveri Defender. Ale rovnako aj odvaľovanie kolies a motor sú veľmi tiché.

Korba má na dĺžku 1 610, na šírku 1 570 a na výšku 570 mm a užitočné zaťaženie Mussa Grand je 975 kg. Celá korba je chránená plastovou vaňou a to už v sérii. Kryty blatníkov sú pretiahnuté až k prednej stene korby, čím sa vlastne eliminujú štrbiny po stranách, kde by sa držala a hromadila špina. Nechýbajú ani kotevné okná na upevnenie nákladu. Čelo korby je spojené s centrálnym zamykaním, ale čo je zaujímavé, padanie čela pri otváraní stlmuje pružina, ktorá vám zároveň pri zatváraní čela pomáha v tej najťažšej fáze dvíhania čela. Za zmienku stojí aj údaj ťažnej kapacity – pri verzii s automatickou prevodovkou sa v prípade brzdeného prívesu bavíme až o 3,5 tonách. Mimochodom, v zozname bezpečnostných prvkov nájdete aj systém, ktorý bráni rozhojdaniu prívesu TSC (Trailer Stability Control).

Štvorkolka iba v teréne

Na pohon slúži 2,2-litrový preplňovaný diesel s výkonom 148,6 kW, ktorý v spojení s automatickou prevodovkou dáva krútiaci moment 441 Nm. Odhliadnuc od špecifických režimov je motor veľmi tichý, má slušnú dynamiku, nepotrebuje, aby prevodovka pri sebamenšom pridaní plynu podraďovala. Naopak, v prípade potreby prevodovka dokáže využiť „šmýkanie“ meniča. Prevodovka má síce iba 6 stupňov, no sú dobre odstupňované, logika radenia je veľmi dobrá a samotná zmena prevodových stupňov je prirodzená – bez zbytočného preklzu meniča, bez silného trhania autom… Škoda len, že nemá pádla pod volantom.

Namiesto nich má priamo na voliči malý kolískový ovládač, ktorým radíte nahor a nadol, ale predtým musíte volič presunúť doprava do manuálneho režimu. Bežne v režime 2H sú poháňané iba zadné kolesá, v režime 4H všetky štyri, no tento pohon využijete iba v teréne alebo na zasneženej ceste. Na mokrom či suchom asfalte nie, pretože ide o pohon napevno a v zákrutách by vznikalo silné pnutie v pohone a dochádzalo by k enormnému opotrebeniu pneumatík. Tretím režimom je 4L, keď sa do hry zapojí aj  redukcia. To už musí ísť skutočne do tuhého alebo musíte mať ťažký náklad. Samozrejmosťou je tiež samosvorný diferenciál vzadu. Musso Grand má v základnej verzii vzadu obyčajnú tuhú nápravu s listovými pružinami, no vo verzii Premium má tuhú nápravu vedenú pomocnými ramenami a odpruženú vinutými pružinami. To znamená veľmi dobré jazdné vlastnosti na ceste. Musím však poznamenať, že v Musso Grand som oveľa viac ako pri konkurencii vnímal kmitanie karosérie v silentblokoch na rebrinovom ráme. S tým človek akosi pri takomto type áut ale počíta. To je vlastne ten kardinálny rozdiel medzi SUV a terénnymi pick-upmi.

Bez nich to nejde

Ďalšia oblasť, v ktorom sa výrazne zmenili nároky klientov, je bezpečnosť – pasívna aj aktívna. Musso Grand má kopec bezpečnostných prvkov – počnúc upozornením na malý odstup od prekážky pred vami až po autonómne brzdenie pred kolíziou, pričom systém rozpoznáva pevné prekážky, autá aj chodcov. Nechýba sledovanie únavy vodiča, adaptívny tempomat s udržiavaním vozidla v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtveho uhla, varovanie na auto prichádzajúce odzadu pri vystupovaní, 360-stupňový kamerový systém atď. A, samozrejme, ani varovanie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Ten je taký hlučný, že ma pri prvom zapípaní až naľakal. Dá sa síce vypnúť, ale celkom zdĺhavo cez palubný počítač. K užitočným prvkom patrí aj bezkľúčový systém či automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Tie diaľkové však patria k slabším na trhu.

 

SsangYong Musso Grand je auto na prácu aj na každodenný život chatára, športovca, človeka s aktívnym životným štýlom… Jeho veľkou devízou je navyše priaznivá cena.

Stručne

Čo treba uznať

Mimoriadne veľa miesta a dobrý posed vzadu.

Čo nám chýbalo

V režime D neviete usmerniť prevodovku.

Čo nás prekvapilo

Mimoriadne tichá jazda aj v diaľničných rýchlostiach.

 

SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI 202 k Premium 4WD

Cena (základ/test)                                         30 600/41 160 € vrátane DPH

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

 

Motor

  • preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 157 cm3, max. výkon 148,6 kW (202  k) pri 3 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 441 Nm pri 1 600 – 2 600 ot.min-1. Emisie CO2 243 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za n. u., vmax = 172 km/h, spotreba WLTP/test 9,3/9,4 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 2×
  • Wi-fi – nie
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3

Test: SsangYong Torres EVX Premium – Ruku na to

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov