Vodič roka 2024 – Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku
V sobotu 19. októbra sa v priestoroch Centra bezpečnej jazdy pri Slovakia Ringu uskutočnilo finále deviateho ročníka našej súťaže Vodič roka.
Autor: Auto magazín
Foto: Ján Súkup
Dvadsaťtri súťažiacich ráno s napätím čakalo, kedy sa konečne „rozbehnú“ po stanovištiach a postupne absolvujú všetkých päť disciplín, ktoré sme im pripravili. Najmladší z nich mal 21 rokov, najstarší 58, takže sa nám zišla pestrá paleta, aj keď v prevahe boli mladší ľudia. Medzi súťažiacimi bolo 5 žien, 18 mužov. Pestrú paletu reprezentovali súťažiaci aj z pohľadu profesií – našiel sa medzi nimi inštruktor v autoškole, dopravný inžinier, doktorka, produktový špecialista u automobilového dílera… Všetci mali jednu vec spoločnú – chuť súťažiť.
Vedomostný test
Základom všetkého sú teoretické znalosti, preto je neoddeliteľnou súčasťou našej súťaže vedomostný test. Súťažiaci v ňom museli odpovedať na 20 otázok, ktoré sme vyberali z nových online testov na vodičský preukaz a ku ktorým sme doplnili naše otázky. Tento rok žiaden zo súťažiacich nezískal plný počet bodov, najbližšie k tomu mali dvaja súťažiaci, získali 19 z 20 možných bodov. Zaujímavé však boli aj diskusie po vyhodnotení testu. Niektoré témy vyplynuli priamo z testov, k iným sme sa dostali celkom inou cestou.
Prvá pomoc
V redakcii sme presvedčení o tom, že každý vodič by mal vedieť poskytnúť prvú pomoc. Môže sa to zísť na ceste, v práci, ale aj doma či medzi priateľmi. Každý z nás môže zachrániť ľudský život, je to „psia povinnosť“ každého z nás, aby pri nehode poskytol prvú pomoc. Peter Lakomý, konateľ spoločnosti AP Rescue, pripravil pre našich súťažiach úlohy, ktoré preverili ich znalosti z poskytnutia prvej pomoci a zároveň ich edukovali. Úlohy totiž vychádzali z praxe a nechýbala ani figurína, na ktorej súťažiaci skúšali oživovanie.
Parkovanie
Už tradičnou disciplínou súťaže Vodič roka je parkovanie, každý vodič totiž musí vedieť zaparkovať. My sme nasimulovali pozdĺžne i priečne parkovanie, parkovanie dopredu aj dozadu cúvaním, súťažiaci museli navyše trafiť niekoľko bránok. To všetko pod časovým tlakom, pretože na celú trať mali časový limit. A do toho sme „trestali“ zhodenie kužeľa, ale aj to, keď auto nebolo zaparkované presne a z vyhradeného boxu trčal čo i len centimeter. Tento rok bolo parkovanie jedinou disciplínou, v ktorej si súťažiaci sadli za volant auta s manuálnou prevodovkou. Konkrétne to bol Opel Corsa. Ako sa ukázalo, aj parkovanie s malým autom môže pre niekoho znamenať veľký problém. Našťastie však nebolo mnoho takých, ktorí by si s kužeľmi nevedeli poradiť a väčšina súťažiacich si na svoje konto pripísala plný počet bodov. Dokonca sme v Orechovej Potôni definitívne zbúrali mýty o tom, že ženy parkujú menej šikovne ako muži. Naopak, jediný súťažiaci, ktorý nezvládol pozdĺžne zaparkovať a to ani na niekoľko pokusov, bol muž.
Jazda zručnosti
Najobľúbenejšou disciplínou celej súťaže býva jazda zručnosti, v ktorej môžu súťažiaci najviac získať alebo najviac stratiť. Každá sekunda a každá penalizácia môže zamiešať karty. Po skúsenostiach z minulého roku sme sa rozhodli, že súťažiacich pri jazde zručnosti nebudeme trápiť klzkým povrchom, namiesto toho sme im pripravili extrémne dlhý a vyčerpávajúci, no zato rýchly slalom. Na niektorých účastníkoch bolo vidno, že v poslednej štvrtine už nestíhajú krútiť volantom, a preto častejšie stláčali brzdu, čo im predlžovalo celkový čas. Po slalome prišlo rýchle parkovanie do kolmého, dostatočne širokého a dlhého boxu. Vodičov na Opli Astra s mild-hybrinou technológiou potrápilo zaradenie spiatočky a po výjazde z parkovacieho boxu aj pravý kužeľ, ktorý sa im skrýval do slepej zóny. Veľa z nich ho pri výjazde prosto trafilo, za čo dostali nechcené trestné bodíky, a v celkovom hodnotení padli nižšie.
Trhacia plošina
Azda najzábavnejšou, najočakávanejšou a zároveň najobávanejšou disciplínou je každý rok trhacia plošina. Zvládnuť nečakaný pretáčavý šmyk je ťažké samo osebe. Naši súťažiaci si navyše sadajú do pre nich neznámeho auta – tento rok to bol Opel Astra GSe – čo im situáciu sťažuje. A keďže sme v súťaži Vodič roka, tak sme súťažiacim situáciu sťažili tým, že sa v rámci riešenia pretáčavého šmyku ešte museli vyhnúť vodnej stene. Väčšina súťažiacich nezvládla ani pretáčavý šmyk, nieto ešte aby sa vyhla vodnej stene. Minimálne si však uvedomili, že keď sa raz auto „vyberie“ mimo želanej trasy, nie je ľahké ho dostať pod kontrolu.
Mimochodom, pracovníci Centra bezpečnej jazdy hovoria, že 8 z 10 vodičov, ktorí k nim prídu na kurz bezpečnej jazdy, nezvládnu ani takú elementárnu vec, ako je núdzové brzdenie. Väčšinou nestlačia brzdový pedál dostatočne silno, no nájdu sa aj takí, ktorí neskoro dupnú na brzdový pedál a takí, ktorí ho ešte pred zastavením uvoľnia. Ročne v Centre bezpečnej jazdy preškolia zhruba 5 000 vodičov, no na Slovensku sa vydá ročne okolo 65 000 vodičských oprávnení, a to sa bavíme len o vodičákoch skupiny B. Z tých 5 000 preškolených však ani zďaleka nie sú všetci noví vodiči. Pritom kurz bezpečnej jazdy by mal najneskôr do jedného roka od získania vodičského preukazu absolvovať každý nový vodič. Presne v zmysle „ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku“. Na Slovensku je však situácia taká, že v 18 rokoch dostanete vodičský preukaz a potom sa o vás už nikto nezaujíma – až pokým sa niečo nestane, lenže vtedy je už často príliš neskoro. Podobných centier bezpečnej jazdy, aké je pri Slovakia Ringu, by preto malo byť oveľa viac.
Víťaz môže byť len jeden
Na konci dňa všetci súťažiaci odchádzali s dobrým pocitom, novými skúsenosťami, ktoré z nich, dúfajme, urobia lepšieho vodiča a s tým, že prežili príjemný deň, ale tiež s malými pozornosťami od partnerov súťaže. A desať najlepších k tomu dostalo zaujímavé vecné ceny. Ako v každej súťaži, víťaz môže byť len jeden. Na treťom mieste sa umiestnil Štefan Porubčan, na druhom Lukáš Gallik, pritom obaja získali rovnaký počet bodov 66, rozhodla jazda zručnosti a v nej bol rýchlejší práve Lukáš. Na prvom miesto so ziskom 71 bodov sa umiestnil a Vodičom roka 2024 sa stal Adam Bohuš.
Na záver nám neostáva nič iné, len sa poďakovať všetkým našim čitateľom, ktorí sa počas 4 mesiacov zapojili do výberových kôl, finalistom, ktorí prišli do Centra bezpečnej jazdy, ale aj našim partnerom, ktorí nám už roky pomáhajú pri organizácii súťaže Vodič roka. Verme, že sa vuidíme na budúci rok pri jubilejnom 10. ročníku súťaže Vodič roka.
Komplexné vyhodnotenie
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov