Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Aké nové autá kupujú v Rusku? A ako sa tam dostávajú?

Od začiatku ruskej agresie proti Ukrajine uplynuli viac ako dva roky. Západ uvalil sankcie, ktoré zjavne nie sú účinné. Rusi si stále môžu kupovať autá značiek, ktoré by nemali byť dostupné v showroomoch v Moskve či Petrohrade. Ako je možné, že sankcie sú také deravé?

Autá navrhnuté a vyrobené rôznymi spoločnosťami takých koncernov ako Hyundai, Toyota a Volkswagen stále vstupujú na ruský trh. Patria sem autá nazývané ako náhrady, ale aj modely so známymi logami. Pochádzajú najmä z Číny – rovnako ako každé iné nové auto, ktoré sa v súčasnosti predáva v Rusku. Odkedy Rusko zaútočilo na Ukrajinu, ruský trh s novými autami sa dramaticky zmenil. Západní výrobcovia zatvorili svoje zastúpenia v Rusku, predali alebo „zmrazili“ miestne továrne a prestali dodávať na ruský trh nové autá a niektoré (nie však všetky) náhradné diely.

Rusi však stále chcú kupovať autá západných značiek. Je to možné, pretože využijú tzv. paralelný dovoz, ktorý zahŕňa predajcov, ktorí získavajú autá z krajín, ktoré majú dobré vzťahy s Ruskom a nepodliehajú obmedzeniam. Paralelný dovoz prebieha bez súhlasu výrobcov. Automobilky teoreticky majú svoje spôsoby, ako sa proti takýmto praktikám postaviť, ale nedokážu tomu úplne zabrániť – autá prídu do Ruska z Arménska, Bieloruska, Kazachstanu, Azerbajdžanu, Turkménska, Tadžikistanu, Uzbekistanu, Číny a tiež Fínska.

Podľa nemeckého denníka „Die Welt“ s odvolaním sa na údaje štatistického úradu Destatis bola hodnota áut a dielov dovezených z Nemecka do Kirgizska v roku 2021 (t. j. pred ruskou agresiou a zavedením sankcií) len tri milióny eur . Medzitým v období od januára do októbra 2023 sa toto číslo zvýšilo na 293 miliónov eur – 9 767 %. hore. V Arménsku – o 1 000 percent. v rovnakom období.

Po zavedení sankcií miesto známych značiek v Rusku rýchlo zaujali čínski výrobcovia. Čínski výrobcovia boli na ruskom trhu prítomní už pred vojnou, no až teraz definitívne roztiahli krídla. V prvej desiatke predaja nových áut v Rusku je šesť čínskych značiek a na ruskom trhu kúpite modely až od 60 výrobcov, ktorí majú spolu až 47 percent. podiel na trhu. Podľa údajov autostat.ru sa v Rusku v roku 2023 predalo 1,06 milióna nových áut – o 69 percent viac ako v roku 2022. Rusko je v súčasnosti najväčším dovozcom čínskych áut na svete.

Značky ako Omoda ich majú cez 3000 percent medziročný rast.  No na druhej strane aj napriek výrazným poklesom zaznamenali Kia, Hyundai a Toyota v roku 2023 toľko registrácií, že sa dostali do prvej desiatky rebríčka.

Poradie Značka Počet predaných kusov
1. Lada 324 446 +85%
2. Chery 118 950 +203%
3. Haval 111 720 +227%
4. Geely 93 553 +251%
5. Changan 47 765 +1773%
6. Exeed 42 152 +248%
7. Omoda 41 983 +3289%
8. Kia 33 580 -49%
9. Hyundai 24 658 -54%
10. Toyota 23 318 -18,5%
11. Moskvič 13 090
12. TANK 13 021
13. UAZ 11 934 +26%
14. JAC 11 887 +690%
15. BMW 9139 -12%
16. Jetour 8900
17. Volkswagen 8744 -55%
18. Mitsubishi 8571 -35%
19. Kaiyi 7360
20. Mercedes-Benz 6849 -35%
21. Mazda 6088 -42%
22. FAW 5674 +400%
23. Great Wall 5031 +340%
24. Lexus 4976 +69%
25. Jetta 4778

 

K čínskym bestsellerom v Rusku patria značky z nášho pohľadu dosť exotické, no významné, ako Changan, Chery a Great Wall , ale aj tie, ktoré už možno poznáme z nám blízkych trhov: MG , BAIC (Peking), Omoda , Voyah , a … Jetta, sa umiestnila na 25. mieste v rebríčku registrácií za rok 2023. Jetta nie je len model Volkswagenu, ktorý bol kedysi bestsellerom po celom svete, ale od roku 2019 aj samostatná značka – jedno z mnohých exotických čínskych „detí“ Volkswagenu.

Autá Jetta sa od minulého roka dajú jednoducho kúpiť aj v Rusku. Podľa webovej stránky autostat.ru tam bolo v roku 2023 zaregistrovaných 4 778 vozidiel. Významný objem naznačuje rozsiahlu a dobre organizovanú distribučnú sieť. Automobily Jetta ponúkajú okrem iného: bývalí predajcovia koncernových značiek Volkswagen, ako napríklad Auto Premier (Авто-Премьер) s pobočkami v Moskve a Krasnodare. Jetta využíva technické riešenia a platformy skupiny Volkswagen – modely VA3, VS5, VS7 sa vyrábajú v závode FAW-Volkswagen v Chengdu. Ide o zjednodušené ekvivalenty modelov ako VW Polo sedan/Škoda Rapid, Seat Ateca a o niečo väčšie SUV, pripomínajúce Seat Tarraco.

Neoficiálne sa hovorí o čiernej listine čínskych predajcov Jetta a ďalších značiek VW, ktorí v roku 2023 predávali autá do Ruska. Inzeráty na ruských weboch obsahovali tieto autá s poznámkou „paralelný dovoz“ – teda bez účasti oficiálneho zastúpenia alebo autorizovaného dovozcu. Tento rok to však bude vyzerať inak. Ako  informovali čínske médiá, Nie Qiang, zástupca generálneho riaditeľa FAW-Volkswagen pre obchodné záležitosti, v januári 2024 oznámil, že “s formálnym súhlasom oboch akcionárov bola Jetta oprávnená vyvážať nové autá.”

Ako dodal Liu Hongtao, zástupca generálneho riaditeľa značky Jetta, jedným z prvých trhov, na ktoré bude Jetta oficiálne uvedená, bude Uzbekistan. Autostat.ru informoval aj o oficiálnej dohode medzi FAW a ruským predajcom AvtoSpetsTsentr Sever . Aj keby sa oficiálny export Jetty z Číny uskutočnil len do Uzbekistanu, aj tak by to značne uľahčilo prácu ruských dílerov a umožnilo by zvýšený predaj. Jetta však nie je jedinou značkou koncernu Volkswagen, ktorej nové autá je možné v Rusku stále kúpiť – aj keď určite vzbudzuje u zákazníkov veľký záujem vďaka konkurenčným cenám v obľúbenom segmente.

Jetta ide cez hlavný vchod a ostatné značky cez zadný vchod.  Ruské inzertné portály obsahujú stovky inzerátov od (ex-autorizovaných) predajcov, ktorí ponúkajú aj nové Volkswageny. Ide o modely ako: Lavida, Talagon, Tavendor, Tayron, Teramont, Tharu, Tacqua, ID.4 Crozz, ID.6 Crozz, ID.6 X a iné. Nikdy ste o nich nepočuli? Nečudo, veď ani jeden z nich sa v Európe nikdy oficiálne nepredával. Boli navrhnuté pre čínsky trh (niektoré aj v USA) a vyrábajú ich rôzne spoločné podniky Volkswagenu v Číne

Okrem už spomínaného FAW spolupracuje Volkswagen v Číne aj s ďalšími štátnymi gigantmi ako SAIC či JAC. Volkswagen Group China spolu so svojimi partnermi v joint venture prevádzkuje v Číne viac ako 40 tovární, niekoľko výskumných a vývojových centier a zamestnáva celkovo 90 000 ľudí. ľudí. Ide o giganta, ktorý okrem Jetta a Volkswagenu vyrába aj autá Audi a Škoda. A autá týchto značiek si nachádzajú cestu aj do Ruska. Situácia vyvoláva dojem, že koncern Volkswagen stratil kontrolu nad konaním niektorých svojich partnerov. Modely ako Audi Q6 (spaľovacia verzia – nezamieňať s Q6 e-tron), A4 L, A6 L, A7 L, Q2 L, Q5 L sa vyrábajú výhradne v Číne a mali sa predávať iba v tomto trhu. Teraz sa však dostanú aj do Ruska. Ruskí predajcovia však ponúkajú aj autá vyrábané výhradne v európskych továrňach, ako napríklad Volkswagen Crafter a Transporter (Poznaň), Multivan (Hannover), Touareg a Audi Q7 a Q8 (Bratislava). Ako sa dostanú do Ruska?

Predajcovia priamo vo svojich inzerátoch píšu: ” Máme priame dohody s Čínou, Nemeckom, Spojenými arabskými emirátmi a susednými krajinami.” Okrem toho sa predajcovia stále nazývajú oficiálnymi zástupcami značiek Audi alebo VW a dokonca poskytujú záručný servis. Koncern Volkswagen na to nemá vplyv – koordináciu servisu prevzala miestna firma AGR Automotive a Volkswagen ešte musí v rámci záručného servisu dodať určité diely do Ruska. Servisné strediská sú stále v prevádzke a zjavne nemajú žiadne obavy z toho, že sa budú nazývať autorizovanými – koniec koncov, naďalej vykonávajú opravy s použitím originálnych dielov v súlade s odporúčaniami výrobcu. VW zároveň nemôže vyvíjať nátlak na príslušných predajcov a služby, keďže už odňal povolenie. Ísť na ruský súd by zjavne malo nulovú účinnosť. Rusi autá, ktoré získali rôznymi kanálmi, neskrývajú.

Paralelný dovoz sa samozrejme netýka len koncernových značiek Volkswagen. Inzeráty na portáloch nedávajú úplný obraz o situácii. Autá vyššej kategórie sa často predávajú prostredníctvom tematických kanálov na instant messengeroch, ako je Telegram, ešte predtým, než sa dostanú do Ruska. Časť obchodu ale prebieha úplne otvorene. V súčasnosti je v Rusku k dispozícii viac ako 160 automobilov Mercedes-AMG G63 za ceny od 27 do 51 miliónov rubľov za jednotku – a to je úplne oficiálne na inzertnej webovej stránke auto.ru.

 

Francúzi stratili kontrolu – autá Citroen sa vyrábajú bez súhlasu firmy

Rusi boli obzvlášť vybitý a hrali sa na Francúzov. Citroen C5 Aircrosses sa opäť vyrába v bývalom závode skupiny PSA v Kaluge. Autá sú zostavené zo súprav dodaných z Číny spoločnosťou Dongfeng, partnerom čínskeho spoločného podniku Citroen. Ako informoval portál avtovzglyad.ru, montáž dvojičky Peugeot 3008 sa má čoskoro začať na tom istom mieste Na svojej webovej stránke Automotive Technologie LLC deklaruje:

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov