Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Honda NX500 -Návrat ku koreňom

Honda NX500 je síce tohtoročná novinka v portfóliu Hondy, no nie je úplnou novinkou...

Bez toho, aby som chodil okolo horúcej kaše a zbytočných rečí, rovno poviem, že Honda NX500 je v podstate premenovaným modelom CB500X. Ten mal premiéru pred 11 rokmi a jeho ostatnú verziu pre sezónu 2022 som považoval za jednu z najlepších „dealov“ danej triedy. Vtedy totiž dostal dvojité kotúče vpredu, USD tlmiče Showa s technológiou SFF-BP, ľahšie kolesá, výkonnejšie LED svetlá, predné smerovky s funkciou pozičných svetiel a množstvo väčších či menších úprav, vďaka čomu sa zo vstupnej brány do sveta cestných endúr CB500X posunul do vyššej ligy. Z endura pre začiatočníkov sa CB500X stal alternatívou pre širokú škálu motorkárov. A hneď od začiatku uvedenia na trh v roku 2013 sa CB500X veľmi dobre predával. Preto bolo pre mňa nepochopiteľné, že Honda mení názov tohto modelu. V skutočnosti to má logiku, novým názvom sa Honda vracia ku koreňom cestných endúr – označenie NX totiž poukazuje na model NX650 Dominator z konca osemdesiatych rokov minulého storočia, ktorý definoval spojenie cestného a off-roadového využitia motorky. Podľa marketingových mágov Hondy označenie NX znamená „New X-over“.

Viac ako nové meno

V skutočnosti je však situácia o trochu komplikovanejšia, okrem nového mena dostal CB500X množstvo úprav. Začnem tým, čo udrie do očí – novým dizajnom, ktorý definuje najmä nová kapotáž a nové svetlá. Mimochodom, nový dizajn prispieva k vyššej stabilite vo vysokých rýchlostiach… A toto tvrdenie môžem potvrdiť z vlastnej skúsenosti, pretože ani v silnom nárazovom bočnom vetre som nemusel bojovať so spomínaným prírodným živlom a motorka šla pokojne bez šklbania do boku. Nový je tiež farebný displej, ktorý pochádza z aktuálneho modelu XL750 Transalp a na ktorom si môžete zobraziť otáčkomer a údaje v troch rôznych témach a, ktorý prostredníctvom aplikácie Honda RoadSync ponúka konektivitu s vaším smartfónom. Chybičkou krásy je, že palubnému počítaču chýba dojazd a vonkajšia teplota a, že sklo displeja je náchylné na poškriabanie.

Úzke sedadlo vám umožňuje meniť polohu počas jazdy a je veľmi pohodlné. Samotné sedadlo je vo výške 830 mm, takže nemusíte byť velikán, aby ste z neho dočiahli na zem. Riadidlá sú široké, ale osobne by som privítal, keby boli o kúsoček vyššie – stačilo by pár centimetrov. Celkovo však posed hodnotím veľmi príjemne.

Výfuk buble a bafká

Na pohon slúži radový dvojvalec, ktorého výkonové parametre – 35 kW a 43 Nm sa nijako nezmenili, no vďaka novému mapovaniu riadiacej jednotky motor lepšie reaguje na plyn. Aj na vyššie prevodové stupne veľmi pekne, bez najmenšieho reptania, potiahne už spod 3 000 ot.min-1. To znamená, že pri pokojnej jazde nepotrebujete nonstop radiť. Zároveň ho môžete „potiahnuť“ až ďaleko za 8 000 ot.min-1. Veľmi sa mi páči aj zvuk výfuku, ktorý vďaka dvom nerovnako veľkým vyústeniam podporuje pulzný charakter zvuku – pekne buble a pri uvoľnení plynu si dokonca vie aj odbafkať. Úplnou bombou je spotreba, veď 3,6 l/100 km je super hodnota, a to som častejšie ako obvykle jazdil dynamicky. Pri 17,5-litrovej nádrži tak na jeden záťah môžete dať okolo 480 km!

Motor ako taký dostal viacero úprav – mnohé prvky konštruktéri optimalizovali pre zníženie trenia; vyvažovacie protizávažia sú ľahšie, aby motor šiel ľahšie do otáčok; tvar piestov je optimalizovaný pre zníženie hluku; povrchová úprava stien piestov znižuje trenie; hlbšia olejová vaňa redukuje pohyb oleja v rýchlych zákrutách a intenzívnom brzdení; motor má menšie straty výmeny náplne. Mimochodom, NX500 má sériovo trakčnú kontrolu HSTC. Tá sa vypína tlačidlom na ľavej rukoväti, ktorý je tak nešťastne umiestnený, že som trakčnú kontrolu niekoľkokrát nechtiac vypol, keď som „riešil“ veci v palubnom počítači.

Záleží len na vás

S 35 kW určite veľa vody v balíku s „veľkáčmi“ nenamútite. Iná vec je, koľko vody namútite svojou šikovnosťou. Pretože táto motorka je taká poslušná a tak dobre ovládateľná, že s dávkou šikovnosti a odvahy dokážete v zákrutách narobiť vrásky nejednému „veľkáčovi“. To vyplýva z troch vecí – geometrie podvozka, naladeniu pružín, resp. tlmičov a nízkej hmotnosti. Natankovaná NX500-ka váži 196 kg, čo je v porovnaní s CB500X o 3 kg menej. Navyše, samotné kolesá sú o 1,5 kg ľahšie ako na CB500X. Pripomínam, že každý ušetrený gram na kolese, keďže ide o neodpruženú hmotu, sa počíta, ako keby celá motorka mala niekoľkonásobne menej ako tie gramy ušetrené na kolese. Navyše násobne vplýva na jazdné vlastnosti. Dodávam, že vpredu je 19-palcové koleso, vzadu 17-palcové.

Honda NX500 používa vpredu 41-milimetrové USD tlmiče s technológiou SFF-BP (Separate Function Fork Big Piston), teda tlmič s veľkým piestom v jednej „nohe“ vidlice a pružinu v druhej. To zlepšuje kontrolu pohybu kolesa, resp. motorky. Vzadu je jednoplášťový tlmič a pružina s nastaviteľným predpätím. Obe kolesá majú zdvih 135 mm a sú obuté do „crossoverových“ pneumatík Dunlop Trailmax Mixtour. Spolu so svetlou výškou 180 mm, teda ani poľná cesta, resp. ľahší terén vás nezastavia. Odporúčam však dovybaviť motorku minimálne chráničom motora, resp. olejového filtra, ktorý je na rane kamienkom spod predného kolesa.

Dvojité 296-milimetrové kotúče vpredu a jeden 240-milimetrový kotúč vzadu zabezpečujú dobrú dávkovateľnosť bŕzd. Samozrejmosťou je ABS, NX500 však neumožňuje vypnúť ABS na zadnom kolese.

Nielen pre á-dvojkárov

Na Hondu NX500 vám stačí vodičák skupiny A2, ale vrelo ho odporúčam aj vyjazdenejším jazdcom, ktorí hľadajú dobrý pomer cena – protihodnota. Motorka NX500 je totiž zábavná na kľukatých cestách a na šotoline, nevytrápi vás ani na dlhých cestách, je úsporná a štatistiky hovoria, že je aj spoľahlivá.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Výborne vyvážená motorka.

Čo nám chýbalo

  • Bohatší palubný počítač.

Čo nás prekvapilo

  • Skvelý zvuk výfuku vrátane odbafkania pri uvoľnení plynu.

Honda NX500

Cena (základ/test)                                                        6 850/8 736 €

Záruka                                                                            2 roky bez obmedzenia km       

Motor

  • Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 471 cm3, max. výkon 35 kW (47,6 k) pri 8 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 43 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 82 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 196 kg, vmax= 165 km/h, spotreba výrobca/test 3,6/3,6 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov