Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Citroën Traction Avant oslavuje 90 rokov a má na krku stovky patentov

Model Traction Avant, označovaný tiež ako „automobil so stovkou patentov“ v sebe spájal najmodernejšie riešenie svojej doby. Okrem pohonu predných kolies mal samonosnú karosériu, hydraulické brzdy a nezávislé zavesenie všetkých kolies.

Citroën oslavuje 90. výročie modelu Traction Avant, ktorý bol predstavený 18. apríla 1934 v Paríži. Jeho cieľom bolo upútať pozornosť, oživiť značku Citroën a zdôrazniť najmä novátorského ducha výrobcu. Citroën ktorý v roku 1919 ako prvý v Európe zaviedol sériovú výrobu automobilov a predstavil aj ďaľšie inovatívne technické riešenia, napr. celokovovú karosériu v roku 1924, alebo autochladnička v roku 1921.

Vozidlo, uvedené na trh pod obchodným názvom „7“ s odkazom na jeho výkon a zaradenie do kategórie pri zdanení (7 CV) si získalo rýchlo prezývku Traction Avant, čiže Predný pohon, čo bola novinka, ktorú Citroën predstavil ako prvý.

Model Traction Avant bol jedinečný tým, že v jedinom modeli spájal všetky najmodernejšie technické riešenia tej doby – pohon predných kolies, samonosná karoséria, hydraulické brzdy a nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies. Vo svojej dobe bolo považované za najbezpečnejšie a najkomfortnejšie vozidlo s najlepšími jazdnými vlastnosťami. Počas svojej kariéry tento model uviedol mnoho technologických noviniek, a bol preto prezývaný vozidlom so stovkou patentov. Vďaka svojmu výraznému aerodynamickému designu, ktorý sa inšpiroval Streamline designom sa rýchlo stal ikonickým modelom značky Citroën, ktorý obstál v skúške času a dodnes evokuje postavy odbojárov alebo gangstrov, zvečnené v mnohých filmoch. Celkom sa modelu Traction Avant predalo 760 000 exemplárov a jeho výroba skončila v roku 1957.

Dodnes zostáva symbolom značky, ktorý stelesňuje jej prísľub designu a komfortu určeného pre mobilitu čo najväčšieho počtu ľudí. Tieto hodnoty sa dnes odrážajú v mnohých vozidlách značky, od nového modelu ë-C3, ktorý je ukážkou inovácií sprístupňujúcich elektrickú mobilitu, po veľké komfortného vozidla C5 X, ktorého všetky prvky prispievajú k tomu, aby sa každá cesta stala okamihom úplného pokoja.

Revolúcia Traction Avant, vozidlo so stovkou patentov

Keď bolo na začiatku roku 1933 rozhodnuté nahradiť modely Citroën 8, 10 a 15, ktoré boli predstavené v októbri 1932, novým vozidlom, chcel André Citroën urobiť niečo veľké a prekvapiť konkurenciu uvedením úplne nového a revolučného automobilu. Jeho cieľom bolo získať aspoň dvojročný náskok pred konkurenciou a tiež sa ochrániť pred dopadmi svetovej hospodárskej krízy zo začiatku tridsiatych rokov, ktorej dôsledky sa začali v Európe veľmi silne prejavovať. Nové vozidlo malo byť preto mimoriadne nevšedné a malo využiť maximum technických inovácií.

Patrila medzi ne celooceľová samonosná karoséria, ktorá eliminovala potrebu rámu podvozku a výrazne znížila ťažisko, pohon predných kolies, plávajúci motor s hornými ventilmi a vyberateľnými vložkami valcov, hydraulicky ovládané brzdy, odpruženie s torznou tyčou so štyrmi nezávisle zavesenými kolesami a automatická prevodovka. Od tej sa však pri začatí výroby v roku 1934 upustilo, pretože nebol dostatok času na jej vývoj.

Okrem týchto technických noviniek bol model Traction Avant, ktorý nepotreboval rám podvozku, vybavený aerodynamickou karosériou s nízkym profilom, a to ako z hľadiska línií, tak aj z hľadiska plochej podlahy. A konečne, jeho motor a prevodovka tvorili kompaktnú jednotku a umožnili okrem veľmi nízkeho ťažiska aj presunúť maximálnu časť hmotnosti na predok vozidla. Prví novinári a vodiči boli z nového Citroënu nadšení. Ešte nikdy predtým nebolo vozidlo tak bezpečné a tak ľahko ovládateľné vo všetkých situáciách. Jazdné vlastnosti tak prenastavili na vyššiu úroveň. Motor bol citlivý, brzdy výkonné a bezpečnosť dokonalá. Všetky tieto vlastnosti, neustále zdokonaľované napríklad zavedením hrebeňového riadenia od júna 1936, zaistili vozu Traction Avant výrazný technický náskok pred všetkými ostatnými vozidlami. Výsledkom bola skvelá a mimoriadne dlhá kariéra, ktorá sa skončila až v júli 1957.

 

Modely a ich vývoj v rokoch 1934–1957

Typ 7, prvý z modelov Traction

– Prvý typ vozidla Traction, model 7 A, sa začal vyrábať 18. apríla 1934. Bol vybavený štvorvalcovým motorom s rozmermi vŕtanie × zdvih 72 × 80 mm, objemom 1303 cm3 a s výkonom 32 k. Bol to jediný skutočný model 7 CV, kde CV označovalo výkon na účely zdanenia.

– Jeho nástupca, model 7 B, bol uvedený na trh v júni nasledujúceho roka. Pri jeho novom motore boli zväčšené rozmery vŕtania × zdvih na 78 × 80 mm pri výkone 35 k. Zdvihový objem sa zvýšil na 1 529 cm3 a z hľadiska výkonu na účely zdanenia išlo o typ 9 CV. Model 7 B dosahoval rýchlosť 100 km/h.

– V júli 1934 bola uvedená a na trh športová verzia modelu 7, nazvaná 7 S alebo 7 Sport. Pod kapotou sa nachádzal motor s objemom 1 910 cm3 s rozmermi vŕtania × zdvih 78 × 100 mm a výkonom 46 k pre 11 CV, čo vozidlu umožňovalo dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 115 km/h.

– Niekoľko dní pred parížskym autosalónom v septembri 1934 nahradil model 7 B model 7 C, ktorého motor bol zmodernizovaný. Výkon na účely zdanenia síce stále predstavoval 9 CV, ale vďaka vŕtaniu × zdvihu 72 × 100 mm sa objem zvýšil na 1 628 cm3. Skutočný výkon teraz predstavoval 36 k a maximálna rýchlosť bola stále 100 km/h.

– Napokon od februára 1939 bol model 7 C vybavený novým motorom 7 Economique, ktorý znížil spotrebu paliva o 10 %.  Výroba modelu 7 skončila na jar v roku 1941.

Typ 11 a jeho dlhá kariéra

– Prvý model 11 dostal označenie 11 A. Začal sa vyrábať v auguste 1934, mesiac po príchode modelu 7 S, od ktorého prebral motor s objemom 1 910 cm3, s vŕtaním × zdvihom 78 × 100 mm a výkonom 46 k (11 CV). Zvonka sa od modelu 7 líšil priestrannejšou karosériou, ktorá bola až o 12 cm širšia a o 20 cm dlhšia.

– V októbri 1934 bol na parížskom autosalóne predstavený model 11 AL alebo 11 Légère, ktorý nahradil model 7 S. Mal rovnakú karosériu a motor 11 CV. Líšil sa však vyššou úrovňou výbavy interiéru, ktorú prebral od modelu 11 A.

– Vo februári 1937 nahradili modely 11 A a 11 AL modely 11 B a 11 BL. Súčasne bola vyrobená malá séria asi 500 kusov jedenástky, známa ako 11 AM (11 Améliorée = Vylepšená), vybavená motorom so špeciálnou hlavou valcov.

– V apríli 1938 bola na trh uvedená úžitková verzia modelu 11 s označením 11 C alebo 11 Commerciale. Mechanicky sa zhodovala s typom 11 a jednalo sa o viacúčelové vozidlo, ktoré bolo možné ľubovoľne prestavať v konfigurácii osobného alebo úžitkového vozidla s užitočným zaťažením 500 kg. Ten mal rovnakú karosériu s dlhým rázvorom ako model Familiale a delené zadné dvere pre ľahké nakladanie.

– Od marca 1939 sa do všetkých modelov 11 montoval nový motor 11 Performance s vyšším výkonm zo 46 na 56 k.

– Posledným vývojom prešli modely 11 B, 11 BL a 11 C v máji 1955, keď do nich bol inštalovaný nový motor 11 D s výkonom 68 k, ktorý predznamenal výkon budúcich modelov DS 19 a ID 19.

Výroba modelu 11 skončila v závode Javel 25. júla 1957. Bol to posledný model radu Traction. Za necelých 23 rokov bolo vyrobených 758 948 vozidiel všetkých typov.

Typ 22 alebo záhada z továrne Javel

Zo všetkých modelov Traction je najprestížnejší a dodnes najzáhadnejší model 22. Tento automobil bol ako špičkový predstavený na parížskom autosalóne v októbri 1934. Bol vybavený úplne novým vidlicovým osemvalcom s hornými ventilmi a rovnakým vŕtaním × zdvihom 78 × 100 mm ako typ 11. Objem osemvalca bol 3 822 cm3, výkon 100 k a dosahoval maximálnu rýchlosť 140 km/h! Zvonku sa vyznačoval svetlometmi prúdnicového tvaru, mriežkou chladiča označenou číslicou osem a nárazníkmi s prekrývajúcimi sa pololamelami. Bolo vyrobených len dvadsať skúšobných exemplárov, ale napriek rôznym fámam a vášnivému bádaniu zberateľov a historikov sa zdá, že všetky nadobro zmizli,

Typ 15, kráľ ciest

Citroën projekt 22 opustil, ale stále si prial uviesť na trh model Traction v špičkovom prevedení, takže prišiel v októbri 1938 s modelom 15 Six. Ten bol vybavený úplne novým radovým šesťvalcom s objemom 2 867 cm3 a výkonom 77 k (16 CV). Charakteristickým rysom motora bolo otáčanie doľava, preto sa novinka označovala aj ako 15 Six G (gauche = ľavý). 15 Six mala rovnaký exteriér ako typ 11 B a ich karoséria bola v tomto ohľade identická. Nový, dlhší motor si však vyžiadal o 11 cm predĺženú kapotu, čo vozu dodalo osobitý charakter. Výkonný a tichý automobil s výnimočnými jazdnými vlastnosťami a vynikajúcim komfortom získal čoskoro prezývku Kráľ ciest. V septembri 1947 sa smer otáčania motora obrátil a model 15 Six G vystriedal model 15 Six D (droite = pravý). Model 15 Six zaznamenal úspech po vojne, kedy sa etabloval ako špičkový francúzsky automobil, ktorý získal status ikony. V máji 1954 bol na trh uvedený nový model 15 Six typu 6 H, ktorého zvláštnosťou bolo hydropneumatické odpruženie zadnej nápravy s konštantnou výškou. Nešlo o nič menšieho než o revolučné odpruženie, ktorým bol o takmer rok a pol neskôr vybavený model DS 19. Uvedenie tohto nového „kráľa továrne Javel“ v októbri 1955 definitívne ukončilo predaj modelu 15 Six.

Jeden automobil a niekoľko typov karosérie

Keď bol model 7 v roku 1934 uvedený na trh, bol k dispozícii ako štvordverový sedan, kupé (čiže falošný kabriolet) a kabriolet so sklopným čelným sklom (čiže roadster). Keď sa o niekoľko mesiacov neskôr objavil model 11, bol ponúkaný aj ako sedan, kupé a kabriolet, ale aj vo verzii s dlhou karosériou so šiestimi oknami upravené ako rodinné auto so 7–9 miestami, ako taxi, ako sedan s 5–6 miestami a tiež vo verzii s dlhou karosériou so štyrmi oknami v konfigurácii mestského kupé s 5 miestami. Od apríla 1938 bol model 11 k dispozícii aj ako verzia Commerciale v konfigurácii osobného alebo úžitkového vozidla s 5 miestami alebo s užitočnou hmotnosťou 500 kg. Výroba kupé 7 a 11 bola ukončená v septembri 1938, výroba kabrioletov 7 a 11 v novembri 1939. Keď sa v októbri 1938 začal predávať model 15 Six, bol k dispozícii ako 5-6 miestny sedan a až v máji 1939 bol rovnako ako model 11 ponúkaný aj ako 5-6-miestna limuzína a tiež ako 8-9miestny rodinný automobil. Bola tiež vyrobená desiatka kabrioletov 15 Six, ale tento model nebol nikdy uvedený na trh. Po vojne sa vozidlá 11 a 15 Familiale vrátili do ponuky až v septembri 1953 a verzie 11 Commerciale až v marci 1954. Posledným vyrobeným vozidlom Traction bol 24. júla 1957 model 11 B vo verzii Familiale.

Úspechy vozidiel Traction

Model Traction sa od svojho uvedenia na trh presadzoval v rôznych súťažiach a dosahoval vynikajúce športové výkony. Prvýkrát zažiaril v lete 1934 vo veľmi populárnych súťažiach elegancie v Bagatelle, Bois de Boulogne av Deauville, kde ako sedan, kabriolet alebo kupé získal vďaka svojim nízkym aerodynamickým líniám rad cien Grands Prix, Premiers Prix, Prix d’Excellence a Prix.

V roku 1934 tiež s Françoisom Lecotom a Mauricom Penaudom za volantom preukázal svoje mechanické kvality účasťou na niekoľkých pôsobivých vytrvalostných pretekoch, vrátane Tour de France et de Belgique, kedy prešiel 5 007 kilometrov za 77 hodín, a prvého poštového spojenia Paríž-Moskva-Pask kde zdolal 3 200 kilometrov za osem dní. Od 22. júla 1935 do 26. júla 1936 sa François Lecot pod dohľadom Francúzskeho automobilového klubu vydal sám na cestu a prešiel celkom 400 000 kilometrov, prevažne medzi Parížom a Monte Carlom, čo predstavovalo priemerne 1 000 kilometrov denne!

V roku 1934 sa vozidlo Traction nazvané Rosalie VII vydalo vo farbách slávneho výrobcu motorových olejov Yacco na trať autodrómu Linas Montlhéry. Od 18. do 23. júla 1934 vytvoril päť medzinárodných rekordov triedy E, vrátane šesťdňového rekordu pri rýchlosti 111,183 km/h, aj rekordu absolvovania 10 000 míľ (16 093,42 km) za 14 hodín, 43 minút. Od marca do mája 1936 sa ďalšie vozidlo Traction, tentoraz s názvom Rosalie IX, zúčastnilo vytrvalostnej jazdy na otvorenej ceste. Za volantom sa striedali predajcovia siete Citroën a tím jazdcov Yacco. Cesta, ktorá denne znamenala minimálne 1 500 km, skončila po 104 000 km pred sídlom Francúzskeho automobilového klubu.

V novšej dobe absolvovali dve vozidlá Traction 11 B z roku 1953, pomenované Chrome a Cambouis, od júla 1988 do januára 1990 so štyrmi mladými Francúzmi na palube cestu okolo sveta dlhú 100 000 km cez päť kontinentov. Vozidlo Traction je teda večný dobrodruh, ktorý je na francúzskych alebo na afrických cestách aj dnes schopný zvládať všetky výpravy a dobrodružstvá!

 

Traction, historická pamiatka a zberateľský kúsok

Vozidlo Traction, ktoré sa stalo skutočnou francúzskou ikonou, je jedným z mála automobilov, ktoré mnohí považujú za skutočnú historickú pamiatku. Od svojho uvedenia na trh 18. apríla 1934 je súčasťou života Francúzov. Z vozidla označovaného ako auto pre obyčajného človeka sa postupne stal vozidlom bankových lupičov tzv. gangu des Tractions Avant, vozidlom armády v rokoch 1939-1945, vozidlom hnutia odboja, s ktorým bolo oslobodzované Francúzsko, aj vozidlom obnovovanej krajiny. Vďaka politikom sa stal aj oficiálnym štátnym automobilom. Traction bol obľúbeným vozidlom generála de Gaulla! Bol skutočným symbolom moci a bol doma všade, od nádvoria Elyzejského paláca až po všetky ministerstvá a prefektúry.

V marci 1968, sotva desať rokov po ukončení výroby, bol založený prvý zberateľský klub venovaný výhradne tomuto vozidlu. Bol pomenovaný La Traction Universelle a dnes je najväčším klubom Traction na svete, ktorý má viac ako 1 600 členov v 17 regionálnych sekciách vo Francúzsku a taktiež na všetkých kontinentoch. La Traction Universelle oslavuje od päťdesiateho výročia vozidla Traction v roku 1984, kedy sa konalo stretnutie na Place de la Concorde av Le Bourget, všetky významné výročia tohto kultového vozidla Citroën. Tento rok pri príležitosti 90. výročia privíta francúzsky klub milovníkov vozidla Traction od 9. do 11. mája v Auvergne na okruhu Charade pri Clermont-Ferrand, a už teraz je prihlásených viac ako tisíc posádok.

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov