Jazdenka: Renault Mégane Scénic 1,5 dCi Limited – Keď zvíťazí rozum
Renault Scénic je obľúbené rodinné MPV, aj preto je ich na trhu jazdených vozidiel pomenej.
Hoci sú v súčasnosti v kurze najmä autá typu SUV, stojím si za tým, že MPV-čka rodinám poslúžia z praktického hľadiska omnoho lepšie. Nové sa už prakticky nevyrábajú, o jazdené je preto veľký záujem. Renault Scénic patrí v tomto segmente dlhodobo k najobľúbenejším modelom. Ja som si z ponuky autobazára Cambelová vybral kúsok z roku 2015, to bol zároveň posledný rok, keď sa ešte vyrábala a predávala tretia generácia. Aké sú jej silné stránky?
Posledný mohykán
Tretia generácia Scénicu, ktorú ste si mohli kúpiť aj v predĺženej 7-miestnej verzii označenej ako Grand Scénic, bola vlastne posledným MPV v pravom slova zmysle. Štvrtá generácia sa už tlačila viac medzi SUV-čka – výška podvozka, oplastovanie, veľké kolesá… Tretia generácia, to je veľa auta na stále kompaktnom pôdoryse. S množstvom priestoru pre posádku, s posuvnou a sklápateľnou trojicou zadných sedadiel a maximálne využiteľným batožinovým priestorom.
Takúto mieru variability môžu Scénicu dnešné autá len ticho závidieť. Treba si síce zvyknúť na prístrojový štít umiestnený v strede palubnej dosky, no musím uznať, že výrobca použil kvalitné materiály, ktoré ani po rokoch nevyzerajú opotrebovane. Hoci je pravda, že plasty na niektorých miestach vŕzgajú. Testovaný Scénic z roku 2015 má vo výbave všetko, čo dnes potrebujete – bezkľúčové štartovanie, automatickú klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel, tempomat a mnoho ďalších komfortných prvkov. Na nervy mi trochu liezla akurát karta, ktorú treba zasunúť do štrbiny pri radiacej páke, kým však všetko funguje tak, ako má, dá sa na to zvyknúť.
Komfortné aj úsporné
Podvozok je v tomto aute zameraný viac na komfort, k čomu prispievajú aj menšie disky kolies s vyššími pneumatikami. Od zadnej nápravy je podvozok trochu hlučnejší, no ak sú dôležité tlmiace komponenty v dobrom stave, s nerovnosťami si auto príjemne poradí. Čerešničkou na torte je úsporný 1,5-litrový naftový štvorvalec kombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Spotreba pod 5 litrov nie je ničím výnimočným.
Treba si však zvyknúť na jeho hlučnejší a drsnejší akustický prejav – typické klepkanie. Pokiaľ vám ide o spoľahlivosť, odporúčam sa vyhnúť benzínovému motoru 1,2 TCe. Skontrolovať si treba aj správne fungovanie elektroniky, stredový displej po rokoch zvykne štrajkovať. Okrem toho už azda iba správne fungovanie elektronickej parkovacej brzdy, ktorá je občas kameňom úrazu a pokiaľ chcete dvojspojkový automat, potom pozor na opotrebované spojky. Pri dobrej starostlivosti však ide celkovo o spoľahlivý model.
Náhradné dielce* (€ s DPH, približné ceny) | |
Predný brzdový kotúč | 30 – 60 |
Zadný brzdový kotúč | 50 – 90 |
Tlmič pérovania – predná náprava | 40 – 80 |
Ložisko kolesa – opravná súprava | 20 – 40 |
Spojková súprava | 70 – 190 |
Zotrvačník | 400 – 1 000 |
Súprava rozvodového remeňa | 70 – 100 |
Lambda sonda | 60 – 110 |
Jazdenka: Seat Arona 1,0 TSI DSG7 Experience – Na imidži záleží
Renault Mégane Scénic 1,5 dCi Limited
Cena: nového vozidla / súčasná cena 20 990 / 7 999 €
Motor:
- preplňovaný vznetový R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 461 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 240 Nm pri 1 750 ot.min-1, emisie CO2 podľa NEDC: 105 g/km
Jazdné výkony a spotreba:
- 0-100 km/h za 12,5 s, vmax=180 km/h, spotreba WLTP alebo NEDC dano overí – keď má CO2 v NEDC asi aj spotreba/test 4,1/4,5 l/100 km.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov