Test: Dongfeng Fengon 5 Glory 220T Classic+ – Netradične tradičné
Dongfeng Fengon 5 zaujme dizajnom aj priestrannosťou, no vyžaduje kompromisy.
Čínske SUV-kupé je robustné auto, hoci na fotkách či pri pohľade z diaľky sa to možno nezdá. Jeho reálna veľkosť prekvapila aj mňa, keď som si pozrel rozmery karosérie a porovnal ich s konkurenciou, zistil som, že Dongfeng Fengon 5 je takmer navlas rovnako veľké auto ako Škoda Kodiaq. Číňanom sa podarilo celkom pekne trafiť do vkusu európskej klientely, nielenže karoséria typu SUV-kupé je aktuálne v móde, ale aj samotný dizajn exteriéru považujem za vkusný. Nejakú inšpiráciu inými značkami tu nájdete, ale nie je tu nič skopírované na prvú. Zaujímavý tvar majú tiež disky kolies, no je škoda, že v ponuke sú len 18-tky. Mám pocit, že kolesá sú v karosérii opticky trochu utopené, vedel by som si predstaviť o palec-dva väčšie disky. Už som spomínal, že Fengon 5 nie je žiadny drobček a cítiť to aj v interiéri. Ten je skutočne priestranný, dostatok priestoru tu majú aj objemnejšie či vyššie postavy a to tak vpredu, ako aj na zadných sedadlách. Počítať môžete aj s veľkým kufrom a hoci výrobca jeho objem oficiálne neuvádza, na internete som sa dopátral k údaju 700 dm3 a môj odhad hovorí, že by to mohla byť pravda. Dizajn a priestrannosť interiéru sú teda dve veľmi silné stránky tohto modelu.
Výbavou zaostáva
Interiér sa snaží pôsobiť honosne – bordové kožené sedadlá a čalúnenie, veľký stredový displej či dotykový panel pod ním vytvárajú solídny prvý dojem. Keď sa však materiálom a kvalite spracovania začnete venovať podrobnejšie, zistíte, že na viacerých miestach počuť vŕzganie a že niektoré plasty nelícujú úplne dokonale. Na to sa dá zvyknúť, ani európska konkurencia sa často podobným chybičkám nevyhne. Mňa viac prekvapila výbava. Teda skôr to, ktoré prvky Dongfeng vôbec neponúka, pričom v rámci segmentu sú už dnes samozrejmosťou. Spomeniem napríklad adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu či head-up displej. Fengon 5 si môžete kúpiť vo výbave Classic alebo Classic+ (rozdiel 1 500 eur), ale ani v jednej sa spomenuté prvky nenachádzajú.
Zato predná palubná kamera s automatickým nahrávaním záznamu na pamäťovú kartu je štandardom v oboch výbavách. Ďalšia vec, ktorá ma mrzela, že Dongfeng má len obmedzený palubný počítač s minimom funkcií. Chýba dokonca akýkoľvek ukazovateľ spotreby. Centrálny dotykový displej má síce uhlopriečku 10,25 palca, ale multimediálny systém je jednoduchý, nedokáže zobrazovať názvy rádiostaníc, iba čísla frekvencií, nemá ani zrkadlenie mobilného telefónu. Rozporuplnou je aj automatická klimatizácia, ktorá je len jednozónová a dotykový panel slúžiaci na jej ovládanie je lesklý, bez haptickej odozvy a na slnku veľmi ťažko čitateľný. Ja viem, toto sú maličkosti, lenže tých maličkostí je tu, na môj vkus, až príliš. Spomeniem predné LED svetlá, ktoré majú síce celkom schopný výkon, ale nemajú automatické prepínanie stretávacie/diaľkové, o funkcii Matrix ani nehovorím. Nechcem byť k značke zaujatý, Dongfeng Fengon 5 na tom v princípe nie je až tak zle, avšak nestojí málo peňazí a podobne drahé konkurenčné modely sú v mnohých ohľadoch skrátka výrazne ďalej.
Tradičný pohon
Pod kapotou pracuje 1,5-litrový preplňovaný benzínový štvorvalec klasickej koncepcie. Bez elektrifikácie, bez filtra pevných častíc a s nepriamym vstrekovaním paliva. Má výkon 101 kW (137 k) a najvyšší krútiaci moment 220 Nm. Spolupracuje s CVT prevodovkou, tá má 6 virtuálnych stupňov. Dokáže pracovať v športovom aj zimnom režime a celkom dobre sa vyhýba „vysávačovému“ efektu, no akosi nevie poriadne preniesť výkon motora na kolesá. Veľké SUV v praxi pôsobí slabým dojmom, akoby mu chýbala šťava. Pri rozjazde s vami v prvom momente trhne, no následná dynamika sa nedostaví.
Motoru na papieri nechýbajú kilowatty ani krútiaci moment, len tá prevodovka výkon skrátka nevie dobre distribuovať a výsledný dojem potom nie je najlepší. A aby som nezabudol, spotreba. Výrobca udáva v kombinovanom cykle spotrebu 9,9 litra a zhruba tak nejako som sa hýbal počas testu aj ja. V meste to bolo viac ako 10 litrov, hoci túto informáciu mám iba cez prepočet najazdených kilometrov a objemu nádrže (58 l), keďže auto neukazuje spotrebu. Fengon 5 jazdí relatívne komfortne, avšak na nekvalitnom asfalte je auto uskákané. Pri vyšších rýchlostiach mi prekážal aerodynamický šum od spätných zrkadiel a v zákrutách počítajte s výraznejším náklonom karosérie.
Záver
Možno máte bezprostredne po prečítaní testu pocit, že Dongfeng Fengon 5 je málo podarené auto, ale nie je to celkom tak. Áno, zabehnutá európska konkurencia je na tom v mnohých smeroch objektívne lepšie, ale čínske SUV dokáže vo väčšine oblastí držať krok. Mnoho vecí by som mu aj odpustil, ak by sa nedostatky odrazili na cene. Lenže to je pre mňa kameň úrazu.
Dongfeng Fengon 5 si u nás môžete kúpiť za cenníkovú cenu od 28 390 eur, testovaný kus stál akciových 27 990 €. Vzhľadom na veľkosť auta to nie je úplne zlá cena, ale za podobné peniaze si už môžete kúpiť aj modely od európskych či kórejských značiek, hoci rozmerovo trochu menšie. S lepšou výbavou aj jazdnými vlastnosťami. Som zvedavý na to, ako bude vyzerať a jazdiť model T5 EVO, keď k nám príde na redakčný test, idú o ňom totiž dobré chýry.
Stručne
Čo treba uznať
Dizajn trafil do vkusu Európanov.
Čo nám chýbalo
Prvky výbavy, ktoré sú v tomto segmente samozrejmosťou.
Čo nás prekvapilo
Výrobca čestne priznáva, že spotreba sa pohybuje na úrovni 10 litrov.
Dongfeng Fengon 5 Glory 220T Classic+
Cena (základ/test) 28 390/27 990 €
Záruka 2+5 rokov alebo 150 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V , zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 101 kW (137 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 220 Nm pri 2 500 ot.min-1. Emisie CO2 224 g/km.
Jazdné výkony a spotreba
- 0 – 100 km/h za n.ú. s, vmax = 180 km/h, spotreba WLTP/test 9,9 / ~10,2 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 220 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 2 ×
- USB-C – 0×
- Wi-fi – nie
- Zrkadlenie – nie
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 700 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov