Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Prvá jazda: Lexus LBX – Proste Lexus v malom

Lexus LBX je síce najmenší Lexus, ale so všetkým, čo k značke patrí.

Lexus vznikol pre Ameriku, história značky siaha do roku 1983, keď v Toyote vytvorili divíziu na vývoj nového prémiového sedanu, s ktorou by dobyli Severnú Ameriku. Výsledok projektu, model LS, predstavili na detroitskom autosalóne v roku 1989. Samotný názov Lexus oficiálne neznamená nič špecifické, len naznačuje luxusný a technologický imidž, no podľa jednej teórie je spojením slov „luxury“ a „elegance“, ktoré zrejme nemusím prekladať, podľa inej zasa, že ide o akronym pre anglický výraz „luxury exports to U.S.“, teda luxusný vývoz do USA. Lexus bol natoľko americkou značkou, že v prvých rokoch sa modely Lexusu na domácom japonskom trhu predávali pod značkou Toyota. Medzičasom sa Lexus stal globálnou značkou, ktorej modely sa predávajú na piatich kontinentoch sveta. Model LBX je vyvinutý špeciálne pre Európu a Lexus očakáva, že sa stane kľúčovým modelom pre rast značky na tomto kontinente. Ide síce o historicky najmenší model značky, no v kategórii kompaktných SUV, ktoré dnes fičia. Navyše, po ukončení výroby Audi Q2 mu vlastne neostal žiaden priamy konkurent. Nové Mini Countryman je už väčšie, BMW ani Mercedes-Benz v tejto triede nemajú žiaden model. Jeho úlohou bude rozšíriť klientelu značky o existujúcich zákazníkov, ktorí chceli do rodiny ako druhé auto niečo menšie, ale v Lexuse nemali na výber, o mladých ľudí a zároveň prilákať takých, ktorí o Lexuse nikdy predtým neuvažovali. Ja som sa s novým členom rodiny Lexus zoznamoval vo Valencii, kde ešte vládlo príjemné slnečné počasie s 20 stupňami nad nulou.

Okolo vodiča

Malé autá sú obvykle milé a LBX je aj medzi malými autami jedno z najmilších. Má správne proporcie s krátkymi prevismi a kolesami v rohoch, veľmi pekné detaily a správny postoj s doširoka vytiahnutým zadným blatníkom. K tomu pekná ponuka „farebných“ farieb – myslím tým ponuku žiarivých farieb vrátane možnosti dvojfarebného prevedenia karosérie s čiernou strechou. Rovnako atraktívna je aj prístrojová doska, ktorá je akoby postavená okolo vodiča. To dokazuje aj vzťažný bod bedrového kĺbu – tzv. hip point, ktorý je v najnižšej polohe sedadla vo výške 285 mm nad zemou a tiež to, že nohy máte viac natiahnuté dopredu. Sedíte teda nižšie ako v SUV obvykle, principiálne rovnako ako v hatchbacku. Rovnako chválim farebnú pestrosť interiéru, ale to už súvisí s tým, že LBX narúša tradičnú koncepciu odstupňovania výbavy. Namiesto toho vám ponúkne „osobnejší luxus“ v podobe voľby štyroch „atmosfér“.  Jednotlivé atmosféry nedefinujú výbavu ako takú, ale štýl, farby, textúry a povrchové úpravy. A musím povedať, že všetky verzie, ktoré som si pozeral, mali vysoko nadpriemerne kvalitné materiály aj spracovanie. Proste Lexus v malom.

Jeden motor, dva pohony

Auto je postavené na novej platforme GA-B, na pohon slúži jediná alternatíva – hybrid postavený na atmosféricky plnenom 1,5-litrovom trojvalci, ktorého systémový výkon je 100 kW (136 k), resp. 185 Nm. Systém funguje veľmi ticho a kultivovane. Pokojne si môžeme priznať, že Lexus LBX je len „prezlečenou“ Toyotou Yaris Cross, no konštruktéri na ňom urobili toľko technických zmien, že by to bolo hanobenie značky. Napríklad motor má vyvažovací hriadeľ navyše. A to, že má „iba“ tri valce, tak vôbec neviete. Podobne je to s podvozkom, ktorý filtruje nerovnosti tak kvalitne, že ich sluchom skoro ani neregistrujete. A rovnako tichý je aj z pohľadu odhlučnenia okolia a aerodynamického hluku. Jednoducho ako akýkoľvek iný Lexus, len v malom. Hoci som spomínal jedinú alternatívu pohonu, na výber máte prednokolkovú verziu aj verziu s pohonom všetkých štyroch kolies E-Four, teda so samostatným elektromotorom na zadnej náprave. Systémový výkon však aj v jej prípade ostáva na 100 kW (136 k).

Lexus LC 500: Neberte nám princeznú!

Cenové rozpätie Lexusu LBX je od 32 900 do 47 900 eur, prvé kusy by k zákazníkom mali doraziť začiatkom roka 2024. Pikoška na záver: hoci je Lexus LBX šitý na mieru Európe, vyrábať sa bude v Japonsku, čo je zárukou extra vysokej kvality.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov