BMW radu 5: Biznismen na snehu (prvá jazda)
BMW radu 5 sa nestratí ani v náročných podmienkach rakúskych Álp, zime statočne odolávala aj elektrická verzia.
Na prvý osobný kontakt s novým BMW radu 5 som si síce musel chvíľu počkať, no keď koncom novembra dorazila do redakcie pozvánka do tirolského Söldenu bolo mi jasné, že naše prvé rande bude dobrodružné – veď čo je lepšie ako BMW na snehu? Ôsma generácia úspešného manažerského sedanu je po prvý raz v ponuke aj s čisto elektrickým pohonom (BMW i5), pričom bezemisná verzia nemohla chýbať ani v rámci prvých jázd. Mimochodom, nová 5-ka sa už tradične vyrába v nemeckom Dingolfingu, avšak po novom sa v rovnakom závode vyrábajú aj elektromotory a vysokonapäťové batérie, práve pre spomínanú bezemisnú verziu.
Vegán v športovom saku
BMW radu 5 je v mojich očiach dlhodobo ako športové sako – pôsobí elegantne, ale nie extrémne uhladene. A presne taká je aj nová generácia. V porovnaní s predchodcom narástla vo všetkých smeroch – dĺžka + 97 mm, šírka +32 mm, výška + 36 mm, rázvor + 20 mm, ale to na prvý pohľad nemáte šancu spozorovať. Čo si však všimnite určte je predná maska – ikonické ľadvinky sú väčšie, majú široký rám, na požiadanie vám k ním dodajú aj obrysové osvetlenie BMW Iconic Glow, no a vo verzii i5 sú rebrá nahradené čiernym plastom. Mne sa páči dokaz na číslo 5 na spodnej časti C-stĺpika a takisto dobre naživo vyzerajú úzke koncové svetlá. Vedeli ste, že nové BMW radu 5 je vegán?
Teda takto, po prvý raz má plne veganský interiér. Výrobca hovorí, že použité materiály majú vlastnosti podobné koži a ja môžem len súhlasiť, vôbec mi pravá koža nechýbala. V interiéri cítiť, že auto je značne prispôsobené ázijskému vkusu, z môjho pohľadu mu chýba ten okamžitý pocit kvality a hodnotnosti, ktorým bolo BMW známe. Je však ultra moderný, má 12,3-palcovú obrazovku pred vodičom, ktorá plynule prechádza do 14,9-palcovej v strede palubnej dosky. Očarí vás ambientné osvetlenie pod sklenenou lištou, poteší vylepšený volant a zvyknúť si treba na nový operačný systém aj logiku ovládania iDrive. Štandardne je k dispozícii výrazne rozšírená ponuka asistenčných systémov pre autonómnu jazdu a parkovanie.
Ako ryba v (zamrznutej) vode
Do Rakúska BMW priviezlo verzie 520d XDrive a i5 M60 XDrive. Prvý deň som mal možnosť vyskúšať si športovo ladený elektromobil – výkon 442 kW (601 k), najvyšší krútiaci moment 820 Nm a zrýchlenie na 100-ku za 3,8 sekundy. V ponuke je ale aj slabší a lacnejší elektrický variant eDrive40, ten má však iba jeden elektromotor a pohon len zadnej nápravy. Obe verzie majú rovnako veľkú batériu s kapacitou 81,2 kWh, výkonnejšia má maximálny dojazd 516 a menej výkonná 582 kilometrov.
Vo mne ostal po prvej jazde pocit beštiálneho výkonu, avšak v spojení s veľmi plynulou a intuitívnou akceleráciou – auto sa posádke nesnaží zlomiť krk. Pohotovostnú hmotnosť 2 380 kg však na brzdách poriadne cítiť, v klesaní z prudšieho kopca a v zimných podmienkach brzdí elektrická verzia o poznanie horšie ako naftová. Perfektnú prácu odvádza adaptívny podvozok Adaptive Suspension Professional (v modeli i5 M60 xDrive štandard) s elektronicky riadenými tlmičmi. Aj vďaka nemu je elektrický sedan dobre ovládateľný, hoci výkon je fakt brutálny.
Beriem naftu
Na druhý deň som si sadol za volant verzie 520d XDrive a konečne prišiel ten pocit, na ktorý som čakal – toto je BMW radu 5 ako ho poznám! Výkon naftového štvorvalca 145 kW (197 k), najvyšší krútiaci moment 400 Nm, 8-stupňová automatická prevodovka, zrýchlenie na 100-ku za 7,3 sekundy a kombinovaná spotreba paliva pod 6 litrov. Osobne viac nepotrebujem, hoci šesťvalec by ma urobil ešte štastnejším.
Dokonale ovládateľný, na pocit hodnotnejší (sám neviem prečo, skrátka som ten pocit mal), komunikatívny a hravý manažérsky sedan. Na ôsmu generáciu si bude treba zvyknúť, nemá viacero prvkov (najmä v interiéri), ktoré som na BMW vždy miloval, ale má aj veľa technológií a vylepšení, o akých mohli predchodcovia iba snívať. BMW radu 5 ostáva naďalej skvelým autom. Za cenu od 58 500 eur.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov