Hyundai IONIQ 5 N – Šibal v zákrutách
Hyundai IONIQ 5 N je jedno z najočakávanejších športových vozidiel súčasnosti. Ide o prvý sériovo vyrábaný elektromobil od Hyundai, ktorý pochádza z dielne divízie N zameriavajúcej sa na autá s vysokým výkonom.
Jeho ambíciou je rovnako ako pri obľúbených N-kách so spaľovacím motorom pozdvihnúť zábavu z jazdy na novú, ešte vyššiu úroveň. Preto aj IONIQ 5 N charakterizujú tri hlavné piliere výkonu, ktoré sú typické pre všetky N modely – je neuveriteľne zábavný v zákrutách, má špičkové schopnosti pre jazdu na pretekárskej dráhe a disponuje charakterom športového auta na každý deň.
IONIQ 5 N totiž využíva špeciálne technológie, ktoré pochádzajú z motoristického športu a boli vyvinuté na základe rokov skúseností značky Hyundai pri vývoji elektrifikovaných vozidiel. IONIQ 5 N je predzvesťou novej éry, ktorá nanovo definuje vzrušenie z plne elektrickej jazdy na bežných cestách aj na pretekárskych okruhoch.
Na začiatku bola jasná vízia
Cesta IONIQ-u 5 N začala konceptom a jasnou víziou. Už v roku 2015 Hyundai odhalil svoju víziu udržateľnej budúcnosti pre ďalšiu generáciu nadšencov z jazdy predstavením štúdie N 2025 Vision Gran Turismo. Stratégia elektrifikácie vysokovýkonných modelov N odštartovala prototypom RM20e a pretekárskym vozidlom Veloster N ETCR.
V roku 2022 Hyundai N predstavil model RN22e, pojazdné laboratórium na báze modelu IONIQ 6, tzv. „Rolling Lab“, a svoje skúseností následne pretavil do úplne prvého sériového vysokovýkonného elektrického modelu značky, IONIQ 5 N.
Optimalizovaná EV platforma pre nové zážitky z výkonnej jazdy
Práve elektrická globálna modulárna platforma (E-GMP) od Hyundai môže modelu IONIQ 5 N zabezpečiť jeho bezprecedentný výkon. Po najprestížnejšími oceneniami ovenčených modeloch IONIQ 5 a IONIQ 6 prináša platforma E-GMP novú úroveň zábavnej jazdy práve v modeli IONIQ 5 N – a to aj vďaka dvom elektromotorom, ktoré sú optimalizované pre vyšší výkon a krútiaci moment.
IONIQ 5 N je prvý automobil značky Hyundai, ktorý je vybavený až 84 kWh batériou štvrtej generácie. Tá poskytuje vyšší výkon vďaka dvojstupňovému invertoru so zvýšenou energetickou účinnosťou, ktorý roztáča elektromotory až na 21 000 otáčok za minútu a poskytuje brutálny výkon 478 kW (650 k) pri aktivovanej funkcii N Grin Boost. Maximálna rýchlosť vozidla je 260 km/h a z 0 na 100 km/h vystrelí za 3,4 sekundy s N Grip Boost. E-GMP tiež vozidlu poskytuje nízke ťažisko a rovnomerné rozloženie hmotnosti, čím optimalizuje jazdné vlastnosti auta. Výnimočnú dynamiku podvozku zabezpečuje vyššia tuhosť karosérie, ktorá bola dosiahnutá použitím nielen zosilnenej nápravnice, ale aj dodatočnými bodovými zvarmi.
Šibal v zákrutách vďaka špeciálnym N technológiám
IONIQ 5 N je počas jazdy v zákrutách a šikanách neuveriteľne zábavným autom. Zabezpečujú to jednak vystužená karoséria a podvozok s vyššou torznou tuhosťou, bezprostredná odozva riadenia a dvojica elektromotorov s pohonom všetkých kolies (AWD) inšpirovaných rely športom. Integrované hnacie hriadele (IDA) vpredu aj vzadu sú tak isto zosilnené, aby vydržali väčší krútiaci moment elektromotora a zároveň znížili neodpruženú hmotu vrátane 21-palcových kovaných hliníkových kolies. Okrem toho je vozidlo vybavené posilňovačom riadenia (R-MDPS), špeciálne vyladeným pre IONIQ 5 N, ktorý ponúka lepšiu odozvu volantu. Výsledkom týchto vylepšení je bezprostrednejší zážitok z riadenia, ktorý poskytuje vodičovi okamžitú spätnú väzbu.
N Pedal
N Pedal bol vyvinutý ako riešenie na efektívnejšiu prácu s prirodzene vyššou hmotnosťou a veľkosťou elektrických vozidiel. V IONIQ 5 N je táto inteligentná softvérová funkcia navrhnutá tak, aby poskytovala okamžitú odozvu pri zatočení vozidla do zákruty, zvyšovala citlivosť plynového pedálu pre lepší prejazd zákrutou a súčasne tak zlepšovala zážitok z jazdy. N Pedal, ktorý vychádza z podobnej technológie ako i-Pedal použitej v regeneračnom brzdovom systéme elektrických modelov, uprednostňuje rýchle a vzrušujúce prejazdy zákrutami pred energetickou účinnosťou. Využitím brzdnej sily je prenos hmotnosti pri nájazde do zákruty agresívnejší, čo vedie k celkovo lepšiemu prejazdu zákrutou.
N Drift Optimiser
N Drift Optimiser je funkcia, ktorá pomáha udržiavať uhol driftu vyvažovaním viacerých ovládacích prvkov vozidla reagujúcich na vstupy v reálnom čase. Integrovaná funkcia Torque Kick Drift umožňuje vodičovi simulovať správanie, tzv. „kopance“ spojky, aké poznáme z vozidiel so spaľovacími motormi, a v kombinácii s pohonom zadných kolies posiela auto do driftu.
N Torque Distribution
Funkcia N Torque Distribution umožňuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou. Je nastaviteľná až na 11 úrovní. Elektronický samosvorný diferenciál (e-LSD) na zadnej náprave optimalizuje výkon a ovládanie auta v zákrutách. Dodatočné snímače kolies a zvýšená schopnosť tlmenia spolu s väčšími tlmičmi rozširujú rozsah výkonu elektronicky riadeného odpruženia.
Slovenský cenník už v novembri
Hyundai IONIQ 5 N zatiaľ nie je na Slovensku v predaji, ale slovenský importér značky Hyundai avizuje, že ceny tejto prelomovej novinky spoznáme už 22. novembra 2023. Samotné vozidlo sa v slovenských predajniach objaví na jar roku 2024. Prvé informácie o vozidle sú už k dispozícii na webe.
Test: Hyundai i30 N Fastback 8DCT Performance – Posledná možnosť splniť si sen!
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov