Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz Triedy E – Ešte aj s benzínovými a dieselovými motormi (prvá jazda)

Označenie Trieda E Mercedes prvýkrát oficiálne použil v roku 1993, ale spolu so svojimi predchodcami (počnúc modelom Mercedes-Benz W120 „Ponton“ z roku 1953, cez W110 z roku 1961 a ďalšie modely), táto trieda už viac ako 70 rokov definuje štandardy v segmente luxusných sedanov. Aktuálne prichádza nová generácia s kódovým označením W214 a ja som sa s ňou zoznámil na cestách Záhoria a Myjavy.

Po vyšliapanej cestičke

Čo sa týka dizajnu, Mercedes-Benz sa rozhodol, že nebude nič riskovať a radšej pôjde po vyšliapanej cestičke. Preto nová Trieda E vyzerá akoby bola iba faceliftom predošlej W213. Masku chladiča spája so svetlometmi čierna vysokolesklá plocha, ktorá pripomína modely Mercedes-EQ. Samotná maska chladiča je trojrozmerná a v závislosti od línie výbavy má klasický alebo progresívny dizajn. K dispozícii je aj osvetlený lem masky chladiča. Svetlomety majú špecifický podpis denných svetiel, na výber máte aj dve verzie adaptívnych svetlometov Digital Light – bez funkcie projekcie alebo s funkciou projekcie. Pri pohľade zboku vynikne dlhá kapota a dve samostatné línie prelisov. Doteraz boli tieto dva prelisy spojené do jedného. K dispozícii sú aj zapustené kľučky dverí, ktoré sa vysunú len keď otvárate dvere. Zadné skupinové svetlá vykresľujú dve trojcípe hviezdy na každej strane.

Nový digitálny zážitok

V porovnaní s exteriérom je interiér celkom iná káva – tu žiadnu podobnosť s predošlou generáciou nehľadajte a ponúka oveľa vyššiu úroveň digitálneho zážitku ako predošlá generácia. Počnúc ambientným osvetlením, cez displeje až po technológie.

Začnem ambientným osvetlením, ktoré nielenže vytvára pôsobivý svet a opticky rozširuje kabínu, ale je zároveň aktívne. Pri zmene teploty na klimatizácii modrou alebo červenou farbou signalizuje akým smerom meníte teplotu, spolupracuje s bezpečnostnými systémami a po prvýkrát dokáže vizualizovať hudbu – pokiaľ je nahrávka v adekvátnej technológii Dolgy Atmos. V novej triede E si tak viete svoju obľúbenú hudbu alebo film vychutnať v 4D zvuku – teda kombináciou priestorového zvuku z reproduktorov Burmester, „masážou“ v rytme hudby z operadiel a spomínanou vizualizáciou. Napríklad rýchle sekvencie zvukov môžu vyvolať rýchle zmeny svetla ambientného osvetlenia, naopak plynulé rytmy zasa môžu vytvárať jemne sa prelínajúce svetelné atmosféry.

Super- a Hyperscreen

Na výber sú dve alternatívy prístrojovej dosky – s displejom multimediálneho systému MBUX  Superscreen alebo Hyperscreen. Pri verziách so Superscreen je pred vodičom digitálny displej prístrojového štítu a uprostred 14,4-palcový dotykový displej systému MBUX. Verzia Hyperscreen k tejto zostave pridáva 12,3-palcovú dotykovú obrazovku pred spolujazdcom. Pri verzii Superscreen centrálny dotykový displej vystupuje do priestoru a pôsobí ako tablet položený na stredový panel. Pri Hyperscreene sú centrálny displej a displej pred spolujazdcom pod jedným spoločným krycím sklom. Multimediálny systém MBUX funguje s 5G sieťou a všetky tri displeje majú jednu spoločnú ultrarýchlu riadiacu jednotku. Doteraz mal každý displej vlastnú riadiacu jednotku. Na displeji pred spolujazdcom môže spolujazdec sledovať video alebo televízny signál aj za jazdy. Kamera totiž sleduje kam sa vodič pozerá a keď zistí, že sa pozerá na displej, upraví jas, aby ho nevidel. Spomínaná kamera slúži na sledovanie bdelosti vodiča, resp. toho kam sa pozerá a podľa toho príslušné bezpečnostné systémy zasahujú, a zároveň umožňuje, aby ste z auta uskutočnili videohovor či sa zúčastnili na online konferencii – napríklad cez aplikáciu Webex.  Mimochodom, auto už nevyužíva vstavanú SIM kartu, ale dáta priamo z vášho mobilu. Tým sa odstránili všetky riziká spojené s dostupnosťou siete Vodafon v jednotlivých krajinách.

Páči sa mi, že stredové výduchy klimatizácie sú pekne hore – nad centrálnym displejom. Vďaka takémuto umiestneniu si môžete nastaviť v lete výduchy tak, aby studený vzduch fúkal do priestoru kabíny, nie priamo na vaše ramená.

Zaujímavosťou je funkcia Rutiny. Ide o to, že si môžete uložiť niekoľko často používaných funkcií a postupov, ale aj samotné auto je schopné na základe umelej inteligencie rozpoznať vaše rutiny – napríklad keď prídete ku závore na pracovisku, stiahnete okno, aby ste si priložili vstupnú kartu a potom po prejdení rampy okno vytiahnete – a vie vám ich ponúknuť na uloženie. Vy môžete rozhodnúť, či takéto rutiny prijmete alebo nie. Dobré je, že keď ich aj v prvom momente odmietnete, neskôr ich môžete uložiť.

Ďalšou zaujímavosťou je klimatizácia Thermotronic s digitálnym ovládaním predných  výduchov. Kedykoľvek – aj počas úpravy nasmerovania výduchov – môžete zasiahnuť a upraviť smerovanie výduchov.

Pre firmy môže byť zaujímavá funkcia digitálneho kľúča a to, že auto možno spárovať až s 32 zariadeniami – iPhone alebo hodiny Apple Watch.

Podvozok

V rámci zoznamovacích jázd som si vyskúšal niekoľko verzií a môžem povedať, že aj klasický podvozok je príjemný, koniec-koncov má tlmiče so selektívnym tlmením, takže svoju tuhosť menia na základe amplitúdy a frekvencie vstupného impulzu, no vzduchový podvozok Airmatic s adaptívnymi tlmičmi ADS+ je v komfortnom nastavení celkom iná liga. A preto, keby som si mal vybrať prvky zo zoznamu príplatkových prvkov, určite by bol medzi nimi. Ďalšou veľmi užitočnou technológiou je natáčanie zadných kolies v rozsahu 4,5 stupňa. Táto technológia na modeloch s pohonom 4Matic zmenšuje priemer otáčania z 12 metrov na 11,1  a na verziách s pohonom zadných kolies z 11,6 na 10,8 metra. Dôležité však je aj to, že pririaďovanie zadných kolies zohráva kľúčovú úlohu pri zvýšení stability v rýchlych zákrutách. Ďalší prvok zo zoznamu príplatkových, za ktorý by som neľutoval peniaze.

 

Ešte aj so spaľovacími motormi

Novú triedu E samotný výrobca uvádza ako sprostredkovateľa prechodu od spaľovacích motorov k elektrickému pohonu. Aktuálne sú k dispozícii benzínový, dieselový a plug-in hybridný pohon. Benzínový dvojliter (E 200) vyvinie 150 kW a dieselový dvojliter (E 220 d a E 220 4Matic) 145 kW. Oba motory majú mild-hybridnú technológiu, ktorá spomínané výkonové parametre nadopuje ďalšími 17 kilowattmi a 205 newtonmetrami, ale prvoradou úlohou mild-hybridnej technológie je znížiť spotrebu. E 200 má normovanú spotrebu 6,4 – 7,3 l/100 km, E 220 d 4,8 – 5,6 a E 220 d 4Matic 4,9 – 5,7 l/100 km.

Plug-in hybrid reprezentujú tri verzie – E 300 e, E 300 e 4matic a E 400 e 4Matic. Všetky majú dvojliter, ktorý má vo verziách E 300 e výkon 150 kW a 320 Nm a vo verzii E 400 e až 185 kW a 400 Nm. V oboch verziách im sekunduje elektromotor s výkonom 95 kW, resp. 440 Nm vložený medzi spaľovací motor a prevodovku. Kombinovaný výkon je 230 alebo 280 kW. Zaujímavejší z pohľadu reálneho života je však, že všetky verzie prejdú na jedno nabitie v elektrickom režime viac ako 100 km a akumulátor môžete nabíjať aj jednosmerným prúdom na verejných nabíjacích staniciach – teda napríklad aj počas nákupu, či obeda v nákupnom centre. Akumulátor má kapacitu 25,4 kWh. Maximálny nabíjací výkon pri jednosmernom prúde je 50 kW, pričom ho takto nabijete za zhruba pol hodiny. Aj vstavaná nabíjačka však má nadpriemerných 11 kW a nabiť akumulátor pri takomto výkone trvá zhruba dve a pol hodiny.

Mercedes-Benz Triedy E All-Terrain – Všestranná inteligencia v atraktívnom kabáte

A to som ešte nespomenul príjemné ovládanie, pohodlné sedadlá, vynikajúce odhlučnenie… Nová Trieda E sľubuje „veľa muziky“, ale nie za „málo peňazí“ a v redakcii sa už tešíme na riadny redakčný test. Verím, že už čoskoro.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov