Test: Peugeot e-2008 GT – Elektrická výzva
Peugeot e-2008 je presne taký elektromobil, aký má byť. Veľkosťou sa ešte vmestí medzi autá pri parkovaní, je obratný v stiesnenejších uliciach, ale vo vnútri je už dostatočne veľký na to, aby odviezol štvoricu pasažierov. Dvaja vpredu sa dokonca vďaka veľkým a výborne tvarovaným sedadlám budú cítiť ako králi. Vystupovanie a nastupovanie, resp. vkladanie a vyberanie detí je vzhľadom na vyššiu svetlú výšku komfortné. Vyššia svetlá výška spolu s väčšími nájazdovými uhlami príde vhod aj pri parkovaní nad obrubníky a pri strmších výjazdoch z garáží.
Výkon motora 100 kW je viac než postačujúci, ale auto nie je zbytočne premotorované. Baterka s kapacitou 50 kW nie je zbytočne veľká a dojazd 331 km plne postačuje aj pre dochádzanie z okolitých obcí a miest. Plusom je, že auto môžete nabíjať na nabíjačke s jednosmerným prúdom s výkonom 100 kW. A to je predpokladom toho, že keď s týmto malým mestským SUV potrebujete občas absolvovať dlhšiu trasu, tak to nebude problém. Aby sme si to potvrdili, vybrali sme sa s ním z Bratislavy do Prešova.
Samozrejme, pokiaľ sa dalo, išli sme po diaľnici. Teória hovorí: Batéria má celkovú kapacitu 50 kWh, z toho je využiteľných asi 45 kWh. Papierový dojazd podľa WLTP je 331 km, ale ten je v praxi, povedzme si úprimne, nedosiahnuteľný. My sme sa navyše na náš výlet vybrali v zimnom období (teplota vzduchu okolo nuly + zimné pneumatiky), takže o dojazde cez 300 kilometrov sme mohli len snívať. Pri priemernej spotrebe elektrickej energie na úrovni 17 kWh by sme teoreticky mohli prejsť okolo 250 kilometrov na jedno nabitie, lenže to by sme nesmeli ísť po diaľnici a vykurovať si kabínu. V praxi by to však bola príliš veľká obeť a najmä nezmysel. Diaľnice a kúrenia sme sa teda nevzdali, ale priemernú diaľničnú rýchlosť sme z obvyklých 130 km/h sme zredukovali na najviac 110 km/h, pretože inak by spotreba vyskočila na 27 kWh a my by sme tak nabíjali každých sto kilometrov. Pri spomínanej stodesiatke si Peugeot vypýtal priemerne 22 kWh energie a dalo sa tak od nabíjačky k nabíjačke prejsť takmer 200 kilometrov.
Plný výkon sme nedosiahli
Ak sa chcete s elektromobilom vybrať na dlhší výlet, musíte si cestu veľmi dobre naplánovať – pozrieť si, či máte po trase dostatok nabíjacích staníc, akým najvyšším výkonom disponujú, ktorému poskytovateľovi patria, či na nich môžete so svojou kartou nabíjať atď. My sme mali nabíjaciu kartu od ZSE, a tak sme si vytipovali vhodné nabíjacie stanice práve od tejto spoločnosti, pričom sme potrebovali, aby sa nachádzali blízko diaľnice. Na asi 400-kilometrovej trase Bratislava – Prešov nám to ideálne vychádzalo s tromi zastávkami: R1- Beladice, R1-Budča a Liptovský Mikuláš. Na odpočívadlách Beladice a Budča majú ultrarýchle nabíjacie stanice, v Liptovskom Mikuláši pri McDonalde klasickú s maximálnym výkonom 50 kW, aj to nie zaručene.
Peugeot e-2008 sa dokáže v ideálnych podmienkach nabíjať jednosmerným prúdom s výkonom až 100 kW, my sme aj na rýchlonabíjačke dosiahli najviac 70 až 80 kW, aj to len krátkodobo, väčšinu času sa crossover nabíjal výkonom okolo 65 kW. Nebudeme vás viac naťahovať, do Prešova sme dorazili. Batériu sme dobíjali trikrát, zakaždým asi do 85 – 90% kapacity a dokopy sme na nabíjačkách strávili asi hodinu a pol. Pol hodiny k času bolo treba pripočítať pre nízku rýchlosť, a tak sme spomínaných 400 kilometrov napokon zvládli za 6 hodín.
Záver
Hoci je Peugeot e-2008 spoločník do mesta, resp. na prichádzanie do mesta z blízkeho okolia, ani mierne dlhšia trasa (nie na druhý koniec Európy, ale na opačný koniec republiky áno) z času na čas nie je neprekonateľný problém. Chce to len trochu plánovania a trpezlivosti.
Test: Peugeot 308 SW 1,6 Hybrid 225k e-EAT8 GT Pack – Dáva mi!
Čo treba uznať
Ideálna veľkosť auta do mesta.
Čo nám chýbalo
Reálny údaj o dojazde v kilometroch.
Čo nás prekvapilo
K maximálnemu výkonu nabíjania sme sa ani nepriblížili.
Peugeot e-2008 GT
Cena (základ/test) 35 090 /38 490 €
Záruka 4 roky alebo 60 000 km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Vpredu synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, max. výkon 100 kW (136 k) pri 3 673 – 10 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 300 – 3 673 ot.min-1. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 50/45k Wh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,0 s, vmax = 150 km/h, dojazd vo WLTP/test 345/~200 km, spotreba WLTP/test 17,3 – 17,7./21,9 kWh/100 km.
Ikonky
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 1×
- USB-C – 0×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 405 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov