Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Ford Ranger Raptor je na Slovensku bestsellerom

Ešte sa u nás nezačal ani predávať a už má vyše sto klientov.

Kategória pick-upov je na vzostupe, o tom niet pochýb, napokon v mnohých oblastiach sú to jediné modely, ktoré sú skutočne určené na voľný čas. Na korbu umiestnite to, čo potrebujete a vďaka off-roadovej technike sa svojím náradím dostanete najďalej. Pridajte k tomu aj závan dobrodružstva a výsledok je jasný – stúpajúca krivka predajov. Paradoxne existujú iba dve verzie, ktoré sa predávajú – tie pracovné, najlacnejšie a funkčné a potom tie luxusné, nabúchané a určené na to, aby vám robili radosť. Presne do tejto kategórie patrí aj Ford Ranger Raptor.

Ford Ranger Raptor

Jeho základná cena s motorom 2.0 Ecoblue BiTurbo, ktorý má maximálny výkon 151kW/205k/500Nm  činí 67 188 eur a to nie je málo. Ak sa rozhodnete pre plnotučnú verziu 3.0 V6 EcoBoost BiTurbo, ktorá poskytuje maximálny výkon na úrovni 215kW/292k/491Nm, tak na stôl u dealera musíte položiť nie menej ako 71 388 €. Obe ceny sú uvedené s DPH, takže ak ste podnikateľ, tak z tejto ceny si môžete odrátať 20 percent, čo v praxi znamená, že sa obidvoma verziami dostane pod hladinu 60 tisíc eur 55 990 vs 59 490 eur. V danom prípade môžeme verziu Raptor označiť za mimoriadne prijateľne nacenenú. Najmä ak si vezmeme do úvahy charakter Rangeru Raptor, o ktorého popularizáciu sa postarali najmä v USA.

Ford Ranger Raptor

Po Forde F-150 Raptor a Broncu Raptor sa na rad dostal aj najmenší modelový rad Ranger Raptor Kombinuje surovú silu s s pretekárskou technikou s ktorou sa stretávame na pretekoch typy Baja, ktoré sú mimoriadne obľúbené na Mexickom polostrove. Základom je šesťvalec 3,0 EcoBoost upravený divíziou Ford Performance. Tá z neho vyžmýkala 215 kW (292 k) a 491 Nm maximálneho krútiaceho momentu. Nie sú to rekordné čísla, ale charakter agregátu má zodpovedať drsnému využitiu. Aj preto je jeho blok vyrobený z grafitu a železa. Táto zliatina je o 75 percent pevnejšia než napríklad hliníková.

Ford Ranger Raptor

Charakter plynu ladili motorári na základe modelov Ford GT a Focus ST. A nielen to. Aby motor nestrácal dych, systém anti-lag zabezpečí, že turbá držia otáčky a tlak ešte tri sekundy po tom, čo vodič uvoľní nohu z plynového pedála. Nechýba ani regulácia tlaku turbodúchadiel na základe zaradeného prevodového stupňa, systém známy z Ferrari. A tých má Raptor až desať. Obe verzie, teda naftová aj benzínová využívajú desaťstupňovú automatickú prevodovku. Vďaka inteligentnému pohonu všetkých štyroch kolies e-4WD sľubuje Ford nielen dynamickú akceleráciu na štrku, blate či piesku, ale aj emócie, o ktoré sa postará výfuková sústava s aktívnymi klapkami. Pri prvom zoznámení pri stojacom aute nezneli veľmi hlasno, no počkajme si na to, ako budú znieť pod zaťažením.

Ford Ranger Raptor

Verím tomu, že väčšina zákazníkov si Raptor kúpi najmä pre jeho vzhľad a vyššiu ťažnú silu, maximálna hmotnosť súpravy je v prípade Raptoru až 5,4 tony, napriek tomu je dizajn pastvou pre oči „drsniaka“. Presne to komunikuje Raptor aj navonok. Rozšírené blatníky vytvorili priestor pre 17-palcové disky obuté špeciálnymi terénnymi pneumatikami BF Goodrich Baja Champion. Funkčné prídavné vetracie otvory na blatníkoch či stúpačky z liateho hliníka pomáhajú dotvoriť odolný vzhľad Raptora. Ale verím tomu, že množstvo z nich neostane takto a na cestách uvidíme veľmi pekné úpravy.

Čierna predná maska s nápisom Ford dostala matricové LED svetlá. Diódy našli miesto aj v zadných svetlách. Tu ale najviac púta Raptor pozornosť párom čiernych výfukov a nárazníkom Precision Grey s integrovaným schodíkom a výsuvným ťažným zariadením.

Na to, aby ste Raptor naplno využili kdekoľvek slúžia rôzne režimy. Najviac dynamiky slubuje Baja a Sport, naopak, v meste príde vhod diskrétny mód Quiet. Opäť technológia, ktorú hojne využívajú nemecké športové modely. Ambíciám Raptoru zodpovedá aj jeho nezničiteľný hardvér. Rámový podvozok má dodatočné výstuhy, pevnejšie úchyty nárazníkov či tuhšie sedlá tlmičových veží. Zväčšený zdvih kolies, uchytených na hliníkových ramenách. Wattov priamovod na zadnej náprave sa stará o lepšiu kontrolu náklonu karosérie v teréne. Tlmiče FOX Live Valve s vnútorným „bajpasom“ regulujú tlmiacu silu v závislosti od podmienok. Olejová náplň s obsahom teflónu zase znižuje trenie vnútri tlmiča.

Ford Ranger Raptor

Náklony karosérie oibmedzuje aj systém Live Valve, napríklad pri prudkej akcelerácii či prudkom zrýchlení. Výhodou je nielen v teréne, ale aj na asfalte. Ochranu pred poškodením garantujú nábehové plechy s  hrúbkou 2,3 mm vyrobené z vysokopevnostnej ocele. Ten istý materiál chráni aj motor, prevodovku, rozvodovku, riadenie či diferenciály. Zdvojené ťažné háky naznačujú záchranu aj pre príliš ambicióznych jazdcov, ktorý by zapadli. To sa však často nestane, pretože po prvý raz je vybavený permanentným pohonom oboch náprav s redukčnou prevodovkou a na požiadanie aj s dvojicou uzávierok diferenciálov.

Poďme na off-roadové módy – Rock crawl, Sand, Mud/Ruts a Baja. Kým Rock crawl udržuje nízku rýchlosť v skalnatom teréne, režim Baja je určený pre vysokorýchlostné zdolávanie pieskových dún, či šotolinových ciest. Terénny tempomat Trail Control možno využiť až do rýchlosti 32 km/h.

Ford Ranger Raptor

Kabíne dominujú športové sedadlá inšpirované stíhačkami. S oranžovými dekoráciami na sedadlách a palubnej doske ladí jantárové ambientné osvetlenie. Športový volant má perforovaný kožený poťah, nápis Raptor a horčíkové krídelká ovládania prevodov. Infotainment SYNC 4 tvorí 12,4-palcový virtuálny kokpit v kombinácii s 12-palcovým dotykovým „tabletom“ v centre palubnej dosky. O kvalitný zvuk sa stará audio Bose s desiatimi reproduktormi.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov