Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Opel Grandland 1,2 Turbo GS Line – Detoxikovaný

Opel Grandland je pre nás v redakcii dobrým známym, medzičasom však prešiel faceliftom.

Nie je to tak dávno, čo sme mali Opel Grandland X na dlhodobý test. A boli sme s ním veľmi spokojní. Teraz máme v rukách faceliftovanú verziu, už bez písmenka X v názve. Hlavné zmeny sa týkajú troch oblastí – zmeny dizajnu, najmä masky chladiča, ako Opel hovorí – detoxikácie prístrojovej dosky a nových, resp. vylepšených funkcií.

Opel Vizor

Čelo auta je od základov nové, akoby to ani nebol facelift, ale celkom nová generácia. Grandland totiž dostal nový predný nárazník, novú kapotu a hlavne novú masku chladiča Opel Vizor, na ktorú nadväzujú aj nové svetlomety. Mimochodom, označenie maska chladiča nie je technicky správne, pretože chladič je nižšie. Vstup vzduchu naň zabezpečuje štrbina v nárazníku nad TEČ a otvor pod TEČ. Vrátim sa k svetlometom, pretože v ich prípade sa prelína prvá a tretia oblasť zmien. Nie sú totiž nové iba dizajnom, ale aj technologicky. A práve technologická stránka prináša nové, resp. Vylepšené funkcie. Nové maticové svetlomety, to sa týka IntelliLux LED Pixel Light, majú 168 diód, teda 84 na každú stranu svetlometov. Vďaka tomu adekvátne a celkom tesne vykrývajú autá. A pochváliť musím aj dosah diaľkových svetiel. Vzadu vám udrie do očí „roztrekovaný“ nápis Grandland naprieč celými piatymi dverami. Doteraz bol vľavo dole. Vo verzii GS Line sú logo automobilky aj nápisy na veku kufra čierne.

Impulzy namiesto cik-caku

Druhou zásadnou zmenou je nový prístrojový štít Pure Panel, ktorý podľa slov Oplu detoxikuje interiér. To vymysleli „múdre hlavy“ na marketingovom oddelení automobilky a v podstate to znamená digitalizáciu prístrojového štítu. Je plne digitálny, má 12-palcovú uhlopriečku a nadväzuje naň dotykový displej infotainmentu – v našom prípade 10-palcový. S tým súvisí vlastne celkom nová horná časť prístrojovej dosky a nové výduchy klimatizácie. Našťastie, detoxikácia – teda digitalizácia – nie je komplexná, aj po facelifte si Grandland ponechal klasické manuálne ovládanie klimatizácie. Avšak iba základných funkcií, napríklad rozdelenie smeru prúdenia temperovaného vzduchu dokážete upraviť iba cez dotykový displej, aj to až po tom, ako ste sa dostali do menu klimatizácie. Ďalšou výraznou zmenou v interiéri je celkom nový volič prevodovky. Doterajší klasický volič v tvare páky manuálnej prevodovky s cik-cakovou kulisou nahradil dizajnový impulzný volič.

Známe kombo

Pod kapotou testovaného modelu pracovala známa kombinácia – 1,2-litrový benzínový turbomotor s výkonom 96 kW (130 k) a osemstupňovou automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Pri bežnej prevádzke je toto duo nesmierne príjemné, prejav celého systému je veľmi prirodzený, preraďovanie na vyššie stupne je, akoby bolo s manuálnou prevodovkou – motor najprv stíchne a povolí, prevodovka preradí, potom motor znova zatiahne a celé to sprevádza veľmi jemné seknutie s autom v momente, keď motor povolí – a mne sa to nesmierne páči. Dokonca aj zvuk motora sa mi páči, pretože je dravý. Za normálnych okolností ho však nepočujete. Motor ako taký má už od hranice 2 000 otáčok, resp. mierne nad ním – podľa zaradeného prevodového stupňa – pocitovo veľmi veľa sily. Logika radenia prevodových stupňov je veľmi dobrá, prevodovka programovo nepodtáča motor. Podvozok je ako z učebnice nemeckej automobilky. Je totiž orientovaný na stabilitu vo vysokých rýchlostiach a dobré reakcie na riadenie, ale aj s ohľadom na to, že cesty v Nemecku nie sú také ako u nás. Na druhej strane, nerovnosti nebúchajú do karosérie.

Opel Grandland je po facelifte štýlovejší, pôsobí modernejšie a z technologického hľadiska je jednoznačne modernejší. My sme ani zďaleka nemali všetko, čo môže mať – nemali sme napríklad nočné videnie (to aktuálne v slovenskom cenníku ani nefiguruje, ale auto ako také ho môže mať), automatické parkovanie, 360° kamerový systém, IntelliGrip… Bonbónikom je, že elektronika si pamätá vypnutie systému aktívneho udržiavania jazdného pruhu pri jeho neúmyselnom opustení, teda napríklad aj vtedy, keď sa vyhýbate výtlku a pod. Raz ho vypnete a ostane vypnutý, až kým ho opäť nezapnete vy sám.

Stručne

Čo treba uznať

  • Adaptívne svetlá fungujú výborne.

Čo nám chýbalo

  • Manuálne ovládanie všetkých funkcií klimatizácie.

Čo nás prekvapilo

  • Auto si pamätá vypnutie asistencie udržiavania jazdného pruhu.

Opel Grandland 1,2 Turbo 96 kW Start/Stop AT8 GS Line

Cena (základ/test)                                          28 790/35 990 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 150 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 230 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 137 – 166 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,3 s, vmax=188 km/h, spotreba WLTP/test 6,1 – 7,3/6,8 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 2×
  • USB-C – nie
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Batožinový priestor: 514 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov