Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Advokát: Registračný poplatok áut sa dá nastaviť aj inak. My: Musíme vymýšľať teplú vodu?

Proti novej registračnej dani, ktorú do Národnej rady predložil ako pozmeňujúci návrh poslanec Marián Viskupič (SaS) sa zdvihla vlna kritiky. Okrem odbornej verejnosti sa zapájajú aj právnici, či široký okruh obyčajných motoristov.

Odporcovia vyčítajú okrem diskriminácie aj nedodržanie riadneho legislatívneho procesu a absentujúcu odbornú diskusiu, ktorá mohla súčasnej situácii pomôcť predísť. Okrem kritiky však odporcovia prinášajú aj konkrétne návrhy, ako by mohla nová registračná daň mohla vyzerať bez toho, aby diskriminovala časť majiteľov vlastníkov motorových vozidiel.

Súčasné nastavenie registračnej dane sa môže od apríla zmeniť. Dnes sú poplatky nastavené formou majetkovej dane alebo dane za luxus. Čím novšie a výkonnejšie auto, tým drahší poplatok. Túto logiku však návrh zákona predložený poslancom Viskupičom obracia úplne naruby a poplatok sa zvyšuje pre staršie a výkonnejšie autá, až na hodnotu niekoľkých tisícok eur.

Jedným z hlavných argumentov predkladateľa je ekológia. Nové poplatky sa však budú odvíjať od EURO noriem a výkonu vozidla, pričom ani jedna z týchto premenných nedokáže zohľadniť reálnu mieru znečistenia, ktorú vozidlo vyprodukuje. Aktuálne sú tak poplatky v rozmedzí 33 až 3900 eur, čo predstavuje 118-násobný rozdiel. Pritom z pohľadu emisií CO2 a spotreby paliva sú rozdiely medzi vozidlami len 4-násobné. Aj preto ich mnohí považujú za diskriminačné.

 

Nový vzorec a poplatky

Advokát Jakub Berthoty, ktorý na problematickú novelu upozornil medzi prvými, navrhuje nový vzorec, ktorý by posudzoval skutočné emisie a údaje:

(CO2) x (CO) x (HC) x hmotnosť x koeficient EURO normy x koeficient hodnoty nízkeho vozidla = 33 až 415 eur 

Po vyvážaní týchto hodnôt by bolo možné dostať sa k piatim emisným triedam a piatim rôznym poplatkov v podobnej výške ako v ČR:

Emisná trieda Výsledok Poplatok (na ilustráciu)
A 0,01 až 0,20 (vrátane) 33 eur
B 0,21 až 0,40 (vrátane) 100 eur
C 0,41 až 0,60 (vrátane) 200 eur
D 0,61 až 0,80 (vrátane) 300 eur
E 0,81 až 1 415 eur

 

„Ak chceme naozaj zohľadniť ekologický aspekt v poplatkoch, musíme vychádzať z reálne nameraných hodnôt na emisnej kontrole alebo z údajov výrobcu. Tieto hodnoty vieme dostať do vzorca z technického preukazu úplne rovnako, ako tam pán poslanec navrhuje dostávať výkon a emisnú normu. Jediný rozdiel by bol v tom, že skutočné hodnoty sú objektívne a nikoho nediskriminujú,“ vysvetľuje advokát Jakub Berthoty, ktorý zverejnil aj Excel tabuľku, ktorá vypočíta poplatok po zadaní predmetných 4 hodnôt.

Média prezentujú prospešné senzácie, Slováci budú plakať!

Dopad na štátny rozpočet

Výsledný poplatok by sa následne mohol pohybovať v rozmedzí od 33 do 415 eur, podobne ako je to nastavené v susednej Českej republike. Takéto nastavenie by podľa Berthotyho nemalo predstavovať ani výraznejší negatívny dopad na štátny rozpočet, keďže pri 650 000 prihlásených a prepísaných autách ročne (viď štatistiky MV SR) by na dosiahnutie pánom Viskupičom plánovaných príjmov stačilo na poplatkoch vybrať v priemere 73 eur (spolu cca 48 miliónov eur ročne). „Toto si myslím, že náš vzorec spĺňa,“ vysvetľuje advokát, ktorý nový navrhovaný vzorec podrobne rozpracoval vo svojom blogu.

Výzva na odbornú diskusiu

„Chcem pánovi poslancovi ukázať konkrétne alternatívy, aby si uvedomil potrebu širšej diskusie s verejnosťou. Registračné poplatky vieme nastaviť aj tak, aby naozaj motivovali ľudí kupovať novšie autá a ekologické vozidlá, ale aby zároveň nikoho nediskriminovali. Preto navrhujeme do poplatku zaviesť aj tvz. koeficient nízkej hodnoty vozidla, ktorý by poplatok zlacnel pre naozaj lacné autá a tým zaviedol do výpočtu aj sociálny aspekt,“ vyzýva Berthoty.

Podľa Berthotyho je však potrebné sa baviť aj o ďalších výnimkách do budúcnosti, ktoré by náš systém spravili oveľa flexibilnejší. Uznáva však, že do apríla na to čas nemáme. Spomína napríklad:

  • Sezonné značky ako v Nemecku;
  • Značky s obmedzeným nájazdom;
  • Režim značiek pre „young-timery“ podobný historickým značkám;
  • Ďalšie rôzne výnimky;
  • Osobitné aspekty na posudzovanie pri alternatívnych pohonoch, vrátane elektromobilov.

Načo vymýšľať teplú vodu? 

Popravde nechápem, načo sú tieto kroky dobré. Chápem, že p. Viskupič je prírodovedec, a skryme to všetko pod spojenie, že mu naozaj záleží na prírode. Potom prečo, keď mu záleží na prírode, tak sa vozia na predražených limuzínach s výkonom 300-400 koní? Prečo sa toľko lieta na rôzne nezmyselne konferencie? Prečo sa nevozia na bežných autách? Prečo sú emisie z výfukov to najhoršie čo môže byť, a elektromobily sú topka, keď napr. vykurovanie nehnuteľností elektrinou je z iného uhla pohľadu to najhoršie pre prírodu? A takto by sme mohli pokračovať ďalej.

Samozrejme, súhlasím so všetkým, a predovšetkým s tým že aktuálne cifry z novely sú pre obyčajnú rodinu likvidačné. Ale komplikovať to reálnymi emisiami z emisnej kontroly? A potom prepočítavať? Prečo nevyužiť známy český model, kedy Euro 0 má najdrahší poplatok (tuším 15 000 Kč) a Euro6 najmenší? A platí sa raz, pri prvej registrácii, resp. ak nikdy nebol uhradený, tak ho zaplatí iba jeden krát nadobúdateľ? Dobre, aj keď to zabalíme do štandardov, že všade v EÚ to majú nejako nastavené, tak určite to nemajú nastavené takto proti pracujúcim ľudom (poplatky vs. čisté príjmy).

Prečo stále vychádzajú z tabuľky výkonu áut, ktorá je totálne nelogická? Prečo tam musí byť viac ako 15 výkonových kategórií, kde sa v tých spodných bavíme o rozdieloch v 6 kW, potom chvíľu o rozdieloch 11 kW a nakoniec 26 kW? Áno slabých a priemerných áut behá po ceste najviac, preto treba aj od obyčajných ľudí drať peniažky…

Prečo nerozmýšľajú nad výnimkami? 

Obyčajní ľudia si nemôžu dovoliť nové autá, Kopec rodín žije s jedným autom aj viac ako 10 rokov. Prečo pre nich nepripravia nejaké bonusy? Alebo úplne odpustenie od poplatku po určitej dobe?

Teraz si predstavte situáciu. Celkom rád mám príklad Audi A6 Avant 3,0 TDI 171 kW rv. 2006. Po novom poplatok 875 eur. Teraz si predstavte, že nie mojou vinou mi auto rozbijú na  totálku. PZP od vinníka mi vyplatí možno 3 000 eur, možno 4 000 eur. A aj to si myslím že už preháňam. Chcem  také isté auto, nechcem byť škodný, chcem byť len tam kde som bol. Takže dám ten môj ťažko opraviteľný vrak ekologicky zlikvidovať, aby som sa zachoval voči prírode správne. Prečo by som ja ako poškodený mal znášať ešte aj ďalší enormný registračný poplatok za totožné auto, keď už ma takmer určite odrbala poisťovňa? Čo si to mám súdne žiadať od vinníka nech mi ho preplatí? To kde sme?!  Prečo tu tiež nie je výnimka?

Prečo sa zrazu šepká len o znížení dane o veľa percent v momente, keď si nebudem pri prepise meniť značky? A čo v prípade, ak značky stratím? Doteraz vychádzalo lacnejšia výmena na nové ako požiadanie duplikátu. Budem platiť ďalší neúmerný poplatok? Čo dedenie áut? Ostáva výnimka? Atď atď…

A takých prípadov z praxe, kedy obyčajný pracujúci Slovák bude ťahať za kratší koniec môžem z päty vytiahnuť veľa.

Na druhej strane sú ľudia, ktorí točia autá. Kúpia v dobrom stave, pol roka sa povozí, a predá. Či už so ziskom, alebo stratou, to je jedno. Zmyslom auta je, aby jazdilo a slúžilo. Ako sa mení jeho ekologická či emisná závadovosť, keď sa zmení majiteľ? Nijak… Realita je spravidla taká, že čím novšie auto, tým viac kilometrov jazdí, čím staršie auto, tým viac stojí…

Advokát: Poslanci schválili novú “registračnú daň“ v rozpore so zákonom. Nenechajme to len tak!

P.S.

Možno by nebolo zlé sa zamyslieť na konzumným spôsobom života ako takým, nie nad emisiami zo spaľovacích áut…

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov