Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


So SPŽ bez príslušnosti k okresu Auto magazín taxatívne nesúhlasí!

SPŽ bez príslušnosti k okresu. Poviete si, veď je príslušnosť ŠPZ, alebo lepšie povedané TEČ, k okresom nepotrebná? Ja si myslím opak!

O tom, že ŠPZ by mali byť na aute od jeho kúpy až po jeho trvalé odhlásenie, resp. zošrotovanie, sa už rozpráva veľmi dlho. Osobne myšlienku chápem, no nie som jej zástanca. Určite mi budú poniektorí oponovať, že to tak funguje aj v iných kútoch sveta, ale nie všetko, čo funguje niekde inde, je naozaj aj dobré. Navyše si myslím, že táto zmena je absolútne nepotrebná, práve z historického charakteru, keďže značky podľa príslušnosti k územiam tu boli odjakživa, menil sa len formát, a aj to poslednýkrát pred viac ako 25 rokmi.

Áno, chápem tiež, že štát za rok vyberie neskutočné množstvo peňazí, a značnú časť odvedie súkromnej firme, ktorá tabuľky vyrába, ale aj tak s tým nie som dvakrát stotožnený. Mimochodom, vedeli ste, že nová firma, ktorá značky aktuálne vyrába už nejaký ten mesiac, ich mierne zmenšila, a nedržia vo väčšine rámikoch na ŠPZ? Nie? Tak už to viete.

Za tabuľky na bežné auto sa platí 33 eur. K tomu sa platí ešte registračná daň pri každom prepise, až kým auto nie je veľmi staré. S tým tiež akosi nie sme stotožnení. Príde nám to ako legálne výpalné na motoristoch. Lenže ako dlho má jeden bežný človek auto? Ja mám svoje pomaly desať rokov, značku som nemenil, motorku mám sezónu, tiež som značky nemenil… Kedy ste naposledy menili značky vy? Samozrejme, pre spoločnosti, ale aj pre jednotlivcov, ktorí sa živia predajom jazdených áut to je náklad navyše, ale to nemusí byť na škodu. Ak sa tento značný príjem pre štát rázom obmedzí, môže sa stať, že niekde na niečom inom, približne rovnako cyklickom poplatku, jeho výška násobne porastie. Veď kedy bolo v štáte niečo naposledy len tak, zadarmo?

Ja som naozajza prenositeľnosť čísla, ak to majiteľ auta chce. Nech s ním jedno číslo dožije ak chce, nech ho má na autách aj po dekády, ak je s ním spokojný. Jedná sa však poväčšine o nejaké pekné okrúhle tabuľky, alebo o tabuľky s voliteľnou logistikou. Obyčajnému človeku je na aute jedno, čo tam má…

Pomôže cyklistom ŠPZ proti arogancii vodičov?

No a dostávame sa k podstate veci, prečo s vyradením okresov zo značiek nesúhlasím. Podľa mňa  staré značky s jasne daným okresom majú veľmi dobrý oznamovací a informačný charakter. Vodiči automaticky vedia, že ak sa zjaví v BA nejaké auto s cudzou TEČ, sú viac na pozore. Akurát s autami s BA/BL/BT to je trošku iné, keďže väčšinou sú to firemné autá a vodič na takom aute v Michalovciach môže byť napr. aj z Pozdišoviec.

Navyše, vodiči, ale aj široká verejnosť si zaužívaný systém pamätá. Pri dopravných nehodách, kde páchateľ utečie, alebo odíjde, svedok si vie lepšie zapamätať zaužívaný formát, najmä ak je atypický, a na základe toho sa dá auto vyhľadať, alebo minimálne veľmi úzko vytipovať.

Chápem, že východňar to v BA občas nemusí mať ľahké, že sa mu zatrpknutí susedia vedia pomstiť práve úmyselným poškodením auta. A celý problém spočíva len v chorom zmýšľaní jednotlivca, že je tam ten človek na ich úkor, a škatuľkujú to práve kvôli ŠPZ, ktorú na aute má, ale je to skôr výnimočný problém.

Jediné, čo ma teší je, že touto úpravou dôjde k jednokolovému prepisu vozidiel, to znamená, že na dopravný inšpektorát bude stačiť ísť iba raz… Iné pozitívum akosi nevidím.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov