Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Plán udržateľnej mobility: TAKTO to vidia v Škode

Čisté a biologicky odbúrateľné materiály možno využívať opakovane a nové materiály získané z odpadu hrajú čoraz dôležitejšiu rolu.

Používanie recyklovateľných materiálov a v ideálnom prípade materiálov, ktoré už boli raz recyklované, je pre udržateľnosť automobilov obzvlášť dôležité. Platí to pre karosériu, podvozok a v neposlednom rade aj pre interiér vozidla. Podľa smernice Európskej únie musí byť najmenej 85 percent hmotnosti vozidla recyklovateľných a ďalších desať percent musí byť aspoň energeticky využiteľných. Škoda túto hodnotu prekračuje a v rámci koncernu Volkswagen sa snaží dosiahnuť viac ako 95-percentné materiálové využitie a internú recykláciu.

Výber materiálu s ohľadom na recyklovateľnosť

Oddelenie technického vývoja zohľadňuje recyklovateľnosť použitých surovín už vo fáze výberu materiálu pre nové vozidlo a v oblasti výskumu spolupracuje s Technickou univerzitou v Liberci. Jedným z cieľov je zvýšiť podiel monomateriálov, ktoré možno vďaka ich odrodovej čistote recyklovať najlepšie a najúčinnejšie. Tieto monomateriály sa používajú napríklad v interiérových obloženiach, vzduchotechnických kanáloch alebo ako medené vodiče v káblových zväzkoch. Po recyklácii sa využívajú napríklad na poťahy sedadiel alebo na koberce.

Vzhľadom k vysokým technickým požiadavkám je dnes väčšina dielov nového vozidla vyrobená z kompozitných materiálov. Príkladom je obloženie dverí v modeli Škoda Octavia, kde je 50 percent kompozitného materiálu vyrobeného z obnoviteľných surovín. Biologicky odbúrateľné materiály sú všeobecne ľahko recyklovateľné – Škoda vyvinula kompostovateľné fólie na báze kukuričného škrobu určené pre balenie dielov, ktoré sa z Českej republiky prepravujú do indického závodu v Púne. Tie sa potom po troch až šiestich mesiacoch v logistickom parku v Púne používajú ako pôdny kondicionér a organické hnojivo. Týmto spôsobom možno mesačne ušetriť 500 kilogramov bežnej plastovej fólie.

Udržateľné spracovanie a v niektorých prípadoch aj úplné vylúčenie zvieracej kože

Zvieracia koža sa v automobiloch tradične používa na obloženie interiéru. V záujme optimalizácie ekologickej bilancie kože značka Škoda pri jej úpravách čoraz častejšie využíva udržateľné postupy. Pri činení kože pre modelový rad Enyaq iV spoločnosť používa výťažok z listov olivovníka.

Dizajnéri interiérov okrem toho čoraz častejšie využívajú textilné čalúnenie na miestach, kde sa inak používala prevažne koža, a to napríklad na prístrojovej doske. V závislosti od modelu je koža použitá výhradne na stredovej časti sedadla, na volante a čiastočne na riadiacej páke a na držadle ručnej brzdy.

Tkaniny vyrobené z PET fliaš a plnivá z vedľajšieho produktu pri výrobe cukru

Pre modelové rady Škoda Enyaq iV a Škoda Karoq už sú k dispozícii látky vyrobené až zo 70 percent z recyklovaných PET fliaš. Tie sa po recyklácii spracovávajú na priadzu. Pri poťahoch sedadiel v interiéri Lodge v modelovom rade Enyaq iV sú tieto priadze kombinované s prírodnou  strižnou vlnou. Škoda pracuje aj na vývoji udržateľných materiálov s prírodnými zložkami, ktoré sa v budúcnosti dostanú aj do sériovej výroby.

 

Medzi ne patria napríklad vlákna z cukrovej repy, ktoré sú vedľajším produktom cukrovaru v Dobrovnici neďaleko sídla spoločnosti v Mladej Boleslavi. Vlákna z cukrovej repy sa používajú na výrobu plniva pre plastové súčiastky. Inžinieri využívajú aj cukrovarské rezky. Farbia sa špeciálnym postupom a v interiéri vytvárajú dizajnové akcenty. Škoda si na tento proces podala patentovú prihlášku.

Nové technológie pre udržateľnejšie pneumatiky a nižšiu spotrebu energie

Automobilka sa komplexne zaoberá otázkou udržateľnosti aj v oblasti vývoja pneumatík. V budúcnosti bude možné používať pneumatiky s vysokým podielom udržateľného materiálu alebo pneumatiky s certifikátom FCS, ak teda budú spĺňať vysoké požiadavky na kvalitu a bezpečnosť. Za týmto účelom spoločnosť úzko spolupracuje so svojimi partnermi z oblasti vývoja a výroby pneumatík.

Napríklad spoločnosť Continental ponúka pneumatiky s vyšším podielom recyklovaného materiálu a skúma využitie prírodného kaučuku z púpav. Spoločnosť Bridgestone už pre Škodu na vozidlá Enyaq iV dodáva ľahšie pneumatiky s nižším valivým odporom. Nižšiu spotrebu energie, a vďaka tomu aj nižšie emisie, pri súčasných vozidlách zabezpečujú aj nové technológie, ako použitie úsporného vonkajšieho a vnútorného LED osvetlenia, optimalizované jazdné režimy pre motor a prevodovku a priebežné úpravy softvéru vozidla prostredníctvom vzdialených aktualizácií. Tepelné čerpadlo, ktoré je dostupné v modelovom rade Enyaq iV ako prvok na prianie, umožňuje ešte efektívnejšiu prevádzku kúrenia a klimatizácie.

ŠKODA Plus – Pomoc s odkupom jazdeného auta a nielen to!

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov