Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


VOLKSWAGEN T-Cross 1,5 TSI 150 k 7DSG Style – Neobyčajný s neobyčajným

Volkswagen T-Cross nie je obyčajné malé SUV a ako také si pýta neobyčajný motor.

Z karosérie a podvozka Volkswagenu T-Cross vyžaruje pocit robustnosti. Karoséria „nepracuje“, plasty v interiéri nepukajú, nevŕzgajú, podvozok mimoriadne kvalitne tlmí prenos nerovností do karosérie, elektronika funguje spoľahlivo… Skrátka T-Cross je veľkosťou malý, no hodnotou velikán. Preto ho vidím ako auto pre náročnejších zákazníkov. A ako taký si zaslúži poriadny motor.

Silu netají

Niežeby litrový trojvalec bol zlý, no tým poriadnym motorom je až štvorvalec 1,5 TSI ACT 150. Dnes už známy agregát s preplňovaním a priamym vstrekovaním benzínu TSI, vypínaním polovice valcov ACT a výkonom 110 kW (150 k). Nemá nijako vábivý zvuk – ani on, ani výfuk, ale to je asi jediné, čo mu môžem vyčítať. Ani zospodu nemá ultrahluché miesto, nástup výkonu pri prekonávaní turbodiery nie je zúrivý, naprieč otáčkovým spektrom výkon stúpa a neunaví sa ani na hranici červeného. Z toho vyplývajú dve veci. Prvá, že tento motor je pri pokojnej jazde veľmi príjemný – s plynulým nástupom výkonu a bez trhania. Druhá, že prakticky v celom otáčkovom spektre z neho cítiť výkonovú rezervu a keď potrebujete zo seba vyplaviť endorfíny, tak vám nielenže nebude klásť odpor, ale vás v tom podporí. Pochváliť musím funkciu vypínania dvoch vnútorných valcov. Deje sa to v nízkom zaťažení a, pochopiteľne, iba vtedy, keď je motor príslušne zohriaty. Keď tomu nevenujete pozornosť, tak ani neviete ako a kedy systém funguje. Pre technicky menej zdatných pripomínam, že pri vypínaní valcov sa vačky nad príslušnými ventilmi posunú na bok, takže ventily ostanú zatvorené, ale piesty kmitajú hore-dole naďalej, takže systém má na vyváženie motora, resp. jeho vibrácie minimálny vplyv. Zároveň elektronika vypne vstrekovanie paliva do príslušných dvoch valcov, čím sa zníži spotreba. Aj vďaka tomuto systému môžete pri troche rozvahy jazdiť pod 6 l/100 km. Môj priemer 6,6 l/100 zahŕňa aj to, že som občas uvoľnil cestu endorfínom.

Sedmička

Motor spolupracuje výhradne so sedemstupňovou dvojspojkovou robotizovanou prevodovkou DSG a v kontexte nových trendov musím pochváliť, že má ešte klasický „drevorubačský“ volič, nie tlačidlo, kyptík, otočný ovládač, či nejaký iný čudesný “výtvor“. Pri rýchlej jazde v zákrute teda nemusíte rozmýšľať, ktoré pádielko pod volantom je plusové a ktoré mínusové, ale využijete práve volič. Akurát z môjho pohľadu je lepšie, keď je plus smerom dozadu a mínus dopredu. Pravda je taká, že prevodovku nemusíte usmerňovať ani pri pokojnej jazde, ani v športovom režime, pretože v oboch radí rozumne. Myslím tým najmä to, že programovo nepodtáča motor, ale tiež to, že dobre využíva charakteristiku motora. Pritom je sprevodovaná tak, že si motor vždy nájde svoj vhodný stupeň. Napríklad v tachometrovej stovke točí na siedmy prevodový stupeň 1 750 otáčok. Jedinú pripomienku môžem smerovať k rozjazdu z miesta. Pri pokojnom aj rýchlom rozjazde to celé „funguje“ super, ale občas sa mi stalo, že keď som sa z križovatky chcel rozbiehať zarovno s premávkou, tak to nejako nešlo – najprv „nič“ a potom zasa zbytočne „veľa“, takže ten rozbeh nebol hladký.

Priateľ

Už v úvode som naznačil, že podvozok je parádny. Je pevnejší, ale nie zasa ultrapevný a vzhľadom na nadpriemerne dobré tlmenie nerovností tú tuhosť vôbec nevnímate nepríjemne. Čo sa týka dynamiky, opäť sa mi potvrdilo, že Volkswagen robí priateľské podvozky, ktoré nie sú náročné na jazdca a v krízových situáciách riešia veci za neho; podvozky, ktoré sú ľahko ovládateľné; podvozky, ktoré majú relatívne široké limitné okno. A veľmi dôležité je tiež to, že brzdy majú peknú charakteristiku – nekúšu, ale sa dobre dávkujú a pedál dáva akurátny odpor. Pripomínam, že T-Cross nemôže mať pohon všetkých štyroch kolies a dokonca ani v rámci jazdných režimov neponúka nejaký off-roadový režim s lepšími záberovými vlastnosťami, ale vzhľadom na to, že sa bavíme o malom mestskom aute, tak mi to vôbec nevadí.

Ešte nie je preplácaný

Na záver pár poznámok: predné sedadlá sú veľké, povedal by som, že až nad pomery malých mestských SUV a zároveň dobre držia telo v zákrutách, čo v kombinácii s týmto motorom a podvozkom aj oceníte. Na pomery malého mestského auta je aj vnútorná šírka slušná – merané medzi lakťami je to až 1 640 mm a keď dáte tie dve veci dokopy, vyjde vám, že v T-Crosse nebudete mať stiesnený pocit. Navyše ambientné osvetlenie vytvorí príjemnú atmosféru. Vzadu sú operadlá delené v pomere 40:60, no sedák je jednodielny. Je však posuvný v rozsahu 14 cm a pri posuve maximálne vpred sa síce minimalizuje priestor na nohy, no kufor sa zväčší zo základných 385 na 455 dm3. Dno kufra je dvojité, pod ním je rezerva. Prekvapí ešte jedna vec – zadné okná sa sťahujú úplne dole. Testovaný model mal vyšších stupeň výbavy a zopár príplatkových prvkov – v rámci toho mal adaptívny tempomat, stráženie jazdných pruhov a mŕtveho uhla, bezkľúčový systém, cúvaciu kameru atď., no nebol ešte „preplácaný“ technikou. Jediným „too much“ (rozumej „príliš technickým“) prvkom je digitálne ovládanie klimatizácie dotykovými plôškami a tzv. slajdermi – posúvačovými dotykovými plôškami.

Stručne

Čo treba uznať

  • Výborný podvozok, tuhá karoséria.

Čo nám chýbalo

  • Klasické hardvérové ovládanie klimatizácie.

Čo nás prekvapilo

  • Zadná lavica je posuvná, zadné okná idú úplne dole.

Volkswagen Taigo 1,0 TSI 110k 7DSG Style – Vie čo sa nosí

Volkswagen T-Cross 1,5 TSI ACT 150 k 7DSG Style

Cena (základ/test)                                          17 790/26 490 €

Záruka                                                           9 roky alebo 90 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 136 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,5 s, vmax = 200 km/h, spotreba WLTP/test 6,0/6,6 l/100 km.

Ikonky

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 4×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 385 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov