Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Honda oslavuje 50. výročie motokrosových legiend

Model CRF450R pre modelový rok 2023 pripomína 50 rokov od príchodu prvého motokrosového motocykla značky Honda určeného pre všetkých jazdcov, nielen pre pretekárske tímy. Týchto päť desaťročí bolo v znamení mnohých technologických inovácií, vďaka ktorým sa písmená „CR“ a následne „CRF“ stali synonymom pre výkony v teréne. Tu je ohliadnutie sa za niekoľkých hlavnými míľnikmi.

1973

CR250M Elsinore

V nedeľu vyhrať, v pondelok predať

Model CR250M Elsinore bol výsledkom rastúcej popularity motokrosových pretekov (a dopytu po týchto strojoch) v USA a Európe. Išlo o prvý dvojtaktný sériovo vyrábaný motokrosový stroj značky Honda, ktorý sa vďaka svojej používateľskej prívetivosti, vysokej kvalite spracovania a spoľahlivosti okamžite stretol s úspechom. Súčasťou aktivít na propagáciu nového motocykla bol aj obľúbený reklamný film so Stevom McQueenom.

Stroj pomenovaný po legendárnej Veľkej cene Elsinore (usporadúvanej pri kalifornskom jazere Elsinore) mal hmotnosť 104 kg a poháňal ho vzduchom chladený motor s objemom 247,8 cm3. Podvozok tvoril dvojitý oceľový rám, teleskopické vidlice, oceľové kyvné rameno, dva zadné tlmiče a bubnové brzdy vpredu aj vzadu. Cesta značky Honda v triede MX začala…

1981

CR250R

Príchod kvapalinou chladeného motora a systému Pro-Link

Významný rok z hľadiska vývoja. Model CR250M si koncom 70. rokov vyslúžil svoje pretekárske „R“ (z angl. „racing“ – pozn. prekl.) a v roku 1981 Honda verejnosti predstavila technológiu svojho továrenského motocykla s prvým sériovým kvapalinou chladeným motorom. Motor sa vyznačoval dlhým zdvihom a chladenie zaisťovali dva malé chladiče. Možno ešte významnejšie zmeny zaznamenal podvozok; hliníkové kyvné rameno a centrálny zadný tlmič Pro-Link s oddelenou nádržkou ukázali smer do budúcnosti a doplnili známe prvky v podobe oceľového rámu a bubnové brzdy s dvojitou nábežnou čeľusťou.

Už o rok neskôr, v roku 1982, sa servisné stredisko Honda Racing Service Centre premenilo na Honda Racing Corporation. Značka HRC sa čoskoro stala synonymom úspechu v motokrosových pretekoch.

1985

CR500R

Zlatá éra päťstoviek

Pôvodne bol model CR500R v roku 1984 predstavený s motorom chladeným vzduchom (s krútiacim momentom viac ako 70 Nm), v roku 1985 sa dočkal motora chladeného vodou. Tento motocykel, ktorý je dnes už legendou a mýtom, zrejme definoval obdobie najväčšieho rozkvetu motokrosového športu v 80. rokoch minulého storočia a jeho vzhľad sa stal inšpiráciou pre špeciálnu edíciu CRF450R 50th Anniversary pre rok 2023. Limity technológie podvozka – a schopnosti väčšiny jazdcov – dokázal preveriť až na samú hranicu možností.

1997

CR250R

Revolúcia začína

S cieľom využiť pokrok v technológii motorov a dosiahnuť zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu pristúpila značka Honda k odvážnemu kroku a vyrobila pre sériový motokrosový stroj prvý hliníkový rám. Tuhosť oceľových rúrok sa nahradila pružnosťou dvojitého chrbticového rámu a ďalšie prvky boli skombinované tak, aby sa dosiahol high-tech celok – ako napríklad plne nastaviteľné odpruženie Showa alebo kotúčové brzdy vpredu aj vzadu. Model CR250R, ktorý sa považuje za jeden z najvplyvnejších strojov 90. rokov, odštartoval v teréne revolúciu, ktorá je pri motocykloch triedy MX dodnes zjavná.

 

2002

CRF450R

Open-class výkon v dvestopäťdesiatkovom balení

Novú misiu v motokrosovom segmente značka Honda začala prvou generáciou modelu s motorom s objemom 450 cm3, ktorý bol zároveň prvým štvortaktom a priamou náhradou za CR250R. A vďaka podvozku pochádzajúcemu z 250 bol tento stroj štíhly a ľahký. Motor s objemom 449 cm3 bol výkonný, vyznačoval sa hladkým chodom a mal široké výkonové pásmo, vďaka čomu dokázal ponúknuť porovnateľné schopnosti, no s omnoho menšími nárokmi než porovnateľný dvojtaktný motor s objemom 250 cm3. Model CRF450R bol rýchlejší a jednoduchší na ovládanie.

 

2009

CRF450R

Technologická injekcia

Výsledkom neustáleho vývoja sa stal znovuzrodený model CRF450R s motorom vybaveným technológiou vstrekovania paliva, 50 mm škrtiacou klapkou a vstrekovačom s 12 otvormi. Majitelia si navyše mohli prísun paliva a časovanie zapaľovania upraviť pomocou nastavovacieho nástroja HRC PGM-FI. Prepracovaný motor a nový podvozok boli skonštruované spolu s dôrazom na centralizáciu hmoty, čo umožnilo vytvoriť kompaktný stroj s hmotnosťou umiestnenou viac vpredu a nižšie. Dodávateľom odpruženia bola spoločnosť Kayaba: 48 mm inverzná vidlica s oddeleným priestorom pre vzduch a olej (Air-Oil-Separated – AOS) a kompaktný zadný tlmič.

2017

CRF450R

Celkom nový stroj stvorený pre prvenstvo už od štartu

V rámci koncepcie „ABSOLUTE HOLESHOT!“ (Prvý na štarte!) prešiel tento celoeurópsky obľúbený open-class MX stroj kompletnou modernizáciou, v rámci ktorej získal celkom nový podvozok, kompletné odpruženie Showa a vďaka novému motoru došlo k významnému nárastu maximálneho výkonu. O rok neskôr pribudol štandardne montovaný praktický elektrický štartér a v modelovom roku 2019 došlo k ďalšiemu nárastu výkonu a krútiaceho momentu vďaka hlave valca vyvinutej v spolupráci s tímom HRC. Zároveň bol stroj vybavený technológiou HRC Launch Control pre optimalizáciu rozjazdu. V roku 2020 získali jazdci ďalšie možnosti na kontrolu nad trakciou zadného kolesa vďaka trojstupňovému systému nastaviteľnej kontroly trakcie Honda Selectable Torque Control (HSTC).

2022

CRF450R 50th Anniversary

Úspech tvorí úspech a dôvod na oslavu

Do modelového roku 2021 vstúpil model CRF450R okrem kolies a základnej architektúry motora ako celkom nový stroj, ktorý do veľkej miery čerpal z výsledkov vývoja pretekárskeho špeciálu CRF450RW, s ktorým Tim Gajser v roku 2019 zvíťazil v Majstrovstvách sveta v motokrose. V roku 2020 dosiahol tento jazdec tímu HRC ďalšie víťazstvo a v roku 2021 skončil na 3. mieste.

Ako už tomu v motokrose aj pri CRF450R býva, situácia sa neustále vyvíja a najnovší stroj je vybavený mnohými vylepšeniami motora aj podvozka vychádzajúcimi zo skúseností továrenských jazdcov a tímu HRC, ktorých cieľom je rýchlu jazdu – a to naozaj rýchlu jazdu – čo najviac uľahčiť. Na rok 2023 pripadá 50. výročie od prvého uvedenia stroja, ktorý stál na samom počiatku – CR250M Elsinore. Limitovaná edícia CRF450R 50th Anniversary vzdáva hold legendárnym strojom CR z osemdesiatych rokov a verná koreňom značky Honda v tomto športe – a takisto plánu, ktorým pred rokmi všetko začalo – zostáva pretekárskym motocyklom s rodokmeňom HRC, ktorý je možné kúpiť.

Honda CB650R – Drogy sú len slabý odvar

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov