Škoda Enyaq Coupé iV – Prvý dojem a ešte mnoho viac
Škoda Enyaq Coupé iV sa pýši emotívnejším vzhľadom a množstvom technických noviniek.
Prieskumy trhu ukazujú, že čoraz viac ľudí dáva dôraz na výnimočnosť, štýl, prvý dojem… Skrátka nechcú zapadnúť do davu. Škoda Enyaq Coupé iV a Enyaq Coupé RS iV sú presne také, určite vzbudia pozornosť. Splývajúca zadná časť v štýle kupé, zakončená výraznou odtrhovou hranou, zatmavená panoramatická strecha, ktorá plynulo prechádza do okna veka kufra, nový zadný nárazník, ale aj špecifický predný nárazník dodávajú verzii Coupé dynamický charakter. A musím povedať, že práve na kupé vyniknú prednosti skejtbordovej platformy – dlhý rázvor osí náprav, veľké kolesá v rohoch, krátke previsy, vysoký „plechový“ bok karosérie a nízke sklá. Mimochodom, verzia kupé dostala dve nové farby – metalickú oranžovú Phoenix a metalickú šedú Graphite – a verzia RS môže mať exkluzívnu zelenú farbu Mambo. Ja som sa s Enyaqom Coupé iV a RS iV zoznamoval na cestách Toskánska a môžem potvrdiť, že prvý dojem – nie z fotiek, ale z reálneho stretnutia – je skutočne impozantný.
Enyaq Coupé iV však, pochopiteľne, nie je iba o prvom dojme. K dispozícii bude s dvoma veľkosťami akumulátora – s využiteľnou kapacitou 58 a 77 kWh, s pohonom zadných kolies alebo všetkých štyroch kolies, s výkonom 132, 150 a 195 kW, krútiacim momentom 310 a 425 Nm, verzia RS iV disponuje inteligentným pohonom 4×4, výkonom 220 kW, krútiacim momentom 460 Nm, má o 20 km/h vyššiu maximálnu rýchlosť ako ostatné verzie – 180 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 6,5 sekundy.
Enyaq Coupé iV 80 4×4 195 kW
Ja som si najprv vyskúšal verziu s výkonom 195 kW/425 Nm a pohonom 4×4, ktorý ma na kľukatých cestách Toskánska očaril výborným vedením stopy aj rýchlymi reakciami motorov na plyn. Podvozok si naozaj nechá ľúbiť veľa, pokiaľ neurobíte chybu vy sám, tak je dlho neutrálny. Navyše, predok sa vo výjazdoch zo zákrut pripája proaktívne, nečaká, kým by zadné kolesá mali problém. Vo výsledku ste v zákrutách rýchlejší a auto má potlačenú tendenciu k pretáčavosti aj nedotáčavosti. Samozrejmosťou sú jazdné režimy – Eco, Normal, Comfort, Sport, Individual a verzie s pohonom 4×4 majú aj nový režim Trakcia. Ten do rýchlosti 20 km/h zabezpečuje permanentný pohon všetkých štyroch kolies.
Enyaq Coupé RS iV
V rámci prvých jázd som si, samozrejme, neodpustil verziu RS iV. Reakcie motorov na plyn ako také nie sú síce naladené ostrejšie, ale vyšší výkon jednoznačne cítiť. Dodávam, že Škoda otvorene hovorí o tom, že maximálne výkony všetkých verzií sú dostupné krátky čas a za špecifických podmienok. Reálne si však z toho nemusíte robiť ťažkú hlavu, či máte udávaných 220 kW alebo menej, nepocítite. Podvozok je vpredu znížený o 15 mm, vzadu o 10, štandardne jazdí na 20-, v opcii na 21-palcových kolesách. Verzia RS iV má špecifický progresívny prevodový pomer riadenia a špecifické naladenie posilňovača riadenia. Obe sa dokonale hodia k charakteru auta – riadenie je v okolí neutrálnej polohy stabilné, kolesá nemenia smer na každý – aj ten najmenší – pohyb volantu, ale v ďalšom je riadenie agilné. Posilňovač zasa nie je príliš tuhý. Samozrejmosťou sú športové sedadlá – mimochodom výborné – a ďalšie doplnky zvýrazňujúce výnimočnosť modelu RS iV. Enyaq Coupé RS iV má v sérii adaptívne maticové svetlá Matrix-LED s funkciou vykrývania premávky a tiež masku Crystal Face podsvietenú 131 svetelnými diódami. Mimochodom, vpredu o 15, vzadu o 10 mm nižší, športový podvozok môžete mať v opcii aj pre ostatné modely.
„Panorama“ v sérii
Trochu ma prekvapilo, že Enyaq Coupé iV ani RS iV nemajú voči Enyaqu iV SUV predné sedadlá ukotvené nižšie, a teda nemajú nižšiu pozíciu sedenia. Podporilo by to športový fíling za volantom, no reálne mi to nechýbalo. V oboch modeloch, ktoré som skúšal, boli športové sedadlá a tie skutočne stoja za to. Sú o dve triedy lepšie ako štandardné. Ako som spomenul, všetky enyaqy kupé majú panoramatickú strechu. Práve vďaka nej majú pasažieri vzadu navlas rovnako miesta nad hlavou ako v SUV, a to aj napriek zvažujúcej sa streche – konkrétne 990 mm. Sklo je totiž výrazne tenšie ako plechová strecha s tapacírom. Škoda nateraz neponúka roletu. Keď vám bude chýbať, môžete si objednať z originálneho príslušenstva roletky na prísavky. V rámci rozhovorov však technici automobilky spomínali aj zvinovaciu roletku. Batožinový priestor verzie kupé je 570 dm3, čo je len o 15 dm3 menej, ako má SUV. V Škode sú hrdí na nový softvér ME 3, ktorý poskytuje rýchlejšie nabíjanie, lepší energetický manažment akumulátora, sprístupňuje nové asistenčné systémy – napríklad automatické parkovanie na uložené miesta, automatickú zmenu jazdného pruhu na signál smerovky… Dotykový displej má jednoduchšie menu, navigácia má nové filtre, napríklad podľa výkonu nabíjacej stanice… Na vymenovanie všetkých noviniek by sme potrebovali oveľa viac miesta.
Ako doma
Kto už navštívil Toskánsko, určite vie, že tamojšie cesty poskytujú nádherné výhľady na vinice, zvlnený kraj, na more, majú šoférsky zábavné vedenie stopy plné zákrut, ale čo sa týka kvality, neraz sú na tom horšie ako tie naše. To všetko dokonale preverilo podvozok a ja som bol rád, že aj verzia RS má adaptívny podvozok a v najkomfortnejšom nastavení je príjemný. Akurát odhlučnenie podvozka z hľadiska prenosu ostrých krátkych nerovností mohlo byť trochu lepšie. Mimochodom, tuhosť tlmičov sa nastavuje prakticky kontinuálne.
Najprv RS
Škoda očakáva, že asi tretina Enyaqov bude práve verzia iV, resp. RS iV. Priznám sa, čakal som opačný pomer. Ako prvý model sa začne predávať Enyaq Coupé RS iV. Na Slovensku si ho môžete objednať už teraz, základná cena je 58 290 eur. Prvé kusy by mali prísť k zákazníkom koncom roka a zhruba vtedy sa k nám dostane aj na redakčný test. Ostatné verzie prídu na trh neskôr, ich cena zatiaľ nie je stanovená.
Škoda Kodiaq 2,0 TDI 147 kW (200 k) Sport Line – Príkladné dospievanie
V domácom prostredí
Na záver si neodpustím poznámku k samotnej prezentácii. Býva zvykom, že na medzinárodnú prezentáciu prídu jednotlivé automobilky so zástupom ľudí z vývoja – technikmi z rôznych oblastí, dizajnérmi, marketingovými špecialistami atď. Technici Škody sa medzi slovenskými novinármi evidentne cítili ako medzi domácimi – a možno ešte trochu lepšie – pretože sa pri rozhovoroch tvárou-tvár s entuziazmom rozrozprávali, dokonca otvorene hovorili aj o veciach, o ktorých sa obyčajne z politických dôvodov nehovorí. Ďakujem im za informácie aj za mimoriadnu ústretovosť.
Z predu vyerá už uplne ako nové BMW 😀 ale pekné autičko, aj ked za tu cenu… Myslím si, že škoda ma vela modelov, ktoré su ovela výhodnejšie a rovnako dobre poslužia. Napr Taký kodiaq, aj ked samozrejme to nieje elktrické auto no… Ale bol som siho minule skušať v Autobors a velmi dobre sa na nom jazdí… 🙂