Opel Astra – Poteší oko, telo aj dušu, prvá jazda
Opel Astra šiestej generácie prichádza s tým, aby potešil oko, telo aj dušu širokej škály ľudí.
Potešiť oko asi nepotrebuje vysvetľovať, stačí sa pozrieť na auto. Je jednoduché a zároveň sofistikované. Zaujímavosťou sú brzdové svetlá Rear Compas. Hlavné sú horizontálne a tretie uprostred je vertikálne, čo spolu pripomína kompas. Všetky verzie majú Ful LED svetlá, v najvyššej verzii LED Pixel Lights dokonca matrixové a nie hocijaké. Kým predošlá Astra mala 18 LED segmentov v každom svetlomete, nová ich má dohromady 168, čo je najviac v segmente. Výsledkom toho je skutočne tesné vykrývanie premávky. Potešenie oka platí aj na interiér. Všetky majú prístrojový panel Pure Panel s dvoma digitálnymi displejmi. Od tretieho stupňa výbavy Elegance majú už Pure Panel Pro s väčšími displejmi, ktoré sú navyše prekryté jedným krycím sklom. Samozrejmosťou je bezdrôtová konektivita a nabíjanie smartfónu.
Poteší telo
Potešiť telo? To sa začína sedadlami. Tie sú ukotvené o 12 mm nižšie ako v predošlej generácii, no ešte ani tak neposkytujú ultrašportový posed. Navyše, samotné sedadlá majú certifikát AGR. Aj pri vysokej miere digitalizácie Opel ponechal niekoľko funkcií s priamym ovládaním, no napríklad „bitku s volantom“ musíte vypínať cez dotykový displej. Môj „zadok“ a kríže mimoriadne potešil podvozok. Je cítiť, že obšírne vysvetľovanie toho, ako a čo všetko optimalizovali, neboli iba prázdne slová. Opel aj doteraz tlmil nerovnosti príkladne, no teraz si dovolím povedať, že sám seba prekonal o triedu. Samotné naladenie je skôr príjemne komfortné, a vtedy, najmä v spojení s väčšími kolesami, robia zvyčajne problém krátke nerovnosti a vydutia na vozovke. Nie však pre novú Astru. A čo je dôležité, v riadení cítite auto. To sa, žiaľ, netýka plug-in hybridnej verzie. Ona sa z volantu akosi stráca. Rovnako platí, že Astra mala v rámci konkurentov jednu z najtuhších karosérií, teraz má o 14 % vyššiu torznú tuhosť. To pozitívne vyplýva na jazdné vlastnosti, akustiku a celkový pocit uspokojenia. Pre komfort jazdy je veľmi dôležité, že všetky Astry majú odteraz sériovo akustické čelné sklo a vo vyšších stupňoch výbavy aj bočné.
Poteší dušu
Opel už pred časom deklaroval, že od roku 2028 bude čisto elektrickou značkou. Nemôžeme sa preto čudovať tomu, že aj nová Astra bude mať čisto elektrický pohon, ale až od budúceho roka. A navyše, na rozdiel od Renaultu, ktorý vyrukoval s tým, že odteraz bude Megane výhradne elektrický, Opel ponecháva v ponuke aj tradičné pohony, teda benzínový aj dieselový. V prípade benzínového ponúka 1,2-litrový preplňovaný trojvalec s výkonom 81 a 96 kW, pričom oba majú štandardne 6-stupňový manuál a silnejší môže mať 8-stupňový automat. Dieselovú ponuku tvorí 1,5-litrový agregát s 96 kW dostupný so 6-st. manuálom a 8-st. automatom. Oba motory poznáme z koncernových súrodencov a musím povedať, že sú výborné. Sám som si v rámci prezentácie ako prvú alternatívu vyskúšal silnejší benzín s manuálom. Keď počítate každé euro a nezáleží vám na automate, tak vám ho vrelo odporúčam. Prevodovka má príjemný chod, páka je v dobrej polohe a odstupňovanie je dobre zladené s motorom. V 90-ke točí na 6. prevodový stupeň okolo 1 800 otáčok. Akousi povinnou jazdou sa dnes stáva elektrifikovaný pohon. Opel pripravil pre Astru rovno plug-in hybridný pohon, ktorý stojí na 1,6-litrovom preplňovanom benzínovom motore, elektromotore s výkonom 81 kW, elektrifikovanej 8-st. automatickej prevodovke a 12,4 kWh akumulátore. Podľa WLTP prejde na elektrinu 60 km a tento údaj Opel prioritne komunikuje, no v mestských podmienkach podľa protokolu EAER (Equivalent All-Electric Range) až 74. Opel považuje za dôležité, že čisto elektrický režim je využiteľný všade, pretože najvyššia rýchlosť na elektrinu je 135 km/h. Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom neumožňuje, no v ponuke má dve alternatívy vstavanej nabíjačky. Slabší s výkonom 3,7 kW, silnejší so 7,4. So silnejším nabijete akumulátor za 1:55 hod. Aktuálne má plug-in hybridná verzia výkon 133 kW a už aj to je slušná porcia výkonu, navyše s podporou okamžitého záťahu elektromotora, no ešte v priebehu tohto roka príde na trh aj verzia so 165 kW. Tí šikovnejší určite pochopili, že pod potešením duše som mal na mysli širokú škálu pohonných ústrojenstiev, ale aj výbav a úrovne individualizácie.
V čase našich zoznamovacích jázd s Astrou v portugalskom Cascais Opel zverejnil ceny. K dispozícii bude 5 stupňov výbav Astra, Edition, Elegance, GS Line a Ultimate, najlacnejšia verzia 1,2 Trubo 110 k stojí 17 490 eur, aktuálne najdrahšia 1,5 CDTi 130 k Ultimate 30 190 eur.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov