Plánujete lyžovačku na horách? Pozrite si zásady bezpečnej jazdy na zimných cestách
Aké vlastnosti sú pri zimných pneumatikách kľúčové a ako udržať maximálnu bezpečnosť a užiť si dovolenku na horách bez starostí.
Od druhého decembrového víkendu môžu Slováci vyraziť za zimnou lyžovačkou napríklad na Štrbské pleso, Donovaly, Martinské Hole, do Spálenej doliny či Demänovskej doliny. Niektoré strediská hlásia až do 50 cm snehu. Najbližšie plánujú otvoriť svoje zjazdovky strediská v Mýte pod Ďumbierom v Nízkych Tatrách, v Tatranskej Lomnici alebo vo Vernári v Slovenskom raji. Po minuloročnej neúspešnej sezóne môžeme tento rok očakávať vyššiu návštevnosť stredísk, s čím súvisí aj zhustená doprava, najmä počas víkendov, a vyššie riziko nehodovosti.
V roku 2020 evidovala Polícia Slovenskej republiky 11 856 dopravných nehôd. Až 46 % nehôd bolo zapríčinených z nepozornosti, 14 % zvýšenou rýchlosťou. Viac ako 300 nehôd zavinilo neodhadnutie svojich schopností a neprispôsobenie sa nepriaznivým poveternostným podmienkam. Tento rok boli šoféri na cestách ešte o niečo opatrnejší a k začiatku decembra došlo o 124 nehôd menej v porovnaní s minulým rokom.
Základom bezpečnosti je správne vybavenie vozidla
Často opakovaným, no zásadným faktorom pre bezpečnú jazdu v zime sú zimné pneumatiky. Podľa spoločnosti Continental, sú najlepšou voľbou zimné pneumatiky s dobrou priľnavosťou a s označením snehovej vločky. „Označenie snehovou vločkou zaručuje, že pneumatika splnila predpísané požiadavky v rámci testov a je na zimných cestách mimoriadne výkonná v oblasti bezpečnosti,“ vysvetľuje Aleš Langer, šéf Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum.
Ďalšou zásadou je prezutie všetkých 4 kolies. „Kombinácia pneumatík je možná, ale len z hľadiska hĺbky dezénu alebo rotácie rovnakých pneumatík. V žiadnom prípade nie je bezpečná kombinácia zimných a letných pneumatík počas zimy. Špecifiká zimnej pneumatiky majú svoj význam. Gumová zmes na zimnej pneumatike si zachováva potrebné adhézne vlastnosti aj pri nízkych teplotách, špeciálne lamely majú lepšiu priľnavosť na snehu a ľade a špeciálne dezénové bloky zabezpečujú aj v hlbokom snehu dobrú trakciu. Veľmi dôležitá je aj hĺbka samotného dezénu. V zime by mala byť minimálne 3 mm, tak ako stanovil zákon,“ dodáva Aleš Langer.
Opatrnosť a ohľaduplnosť
Pri zmene počasia je dôležité spozornieť a prispôsobiť nepriaznivým podmienkam aj svoju jazdu. Zvýšená opatrnosť je dôležitá najmä na mostoch, lesných cestách alebo v blízkostí polí, odkiaľ môže byť na ceste naviaty sneh. Jazda v zime si vyžaduje bezpečnú vzdialenosť od vozidla a vodič by mal vždy počítať s tým, že kedykoľvek bude musieť zabrzdiť a brzdná dráha sa na klzkom povrchu predlžuje. Dôležité je prispôsobiť aj rýchlosť jazdy. Bezpečná nie je veľmi rýchla jazda, ale naopak ani veľmi pomalá.
„Pomalá jazda môže ostatných vodičov znervózniť a práve pri pokusoch o predbiehanie môže dôjsť k nebezpečenstvu a zvyšuje sa riziko šmyku,“ hovorí Aleš Langer. Ak si vodič napríklad pri silnom snežení netrúfa ísť primeranou rýchlosťou, ideálne je stiahnuť sa ku krajnici a nechať ostatných vodičov bezpečne ísť. Zabudnúť by vodiči nemali ani na včasné upozornenie na zmenu smeru jazdy.
Dopravnej kolízii dokážu zabrániť aj šoférske zručnosti
Nepríjemným situáciám sa dá zabrániť aj základnými pravidlami jazdy v snehu, iným zase dobrými šoférskymi zručnosťami. Pri jazde v snehu do kopca je lepšie zaradiť vyššiu rýchlosť a kopec vyjsť pomaly a bez zastavenia. Ak z nejakého dôvodu v kopci auto zastane, lepšou voľbou je zacúvať späť a skúsiť to znova. Brzdenie počas zimy by malo byť plynulé a nie náhle a tvrdé. V takomto prípade hrozí nebezpečenstvo šmyku. „Pri šmyku pneumatika stráca dostatočnú priľnavosť s vozovkou a nedokáže udržať stopu, toto riziko sa zvyšuje na zamrznutej a zasneženej vozovke,“ vysvetľuje Aleš Langer a dodáva: Najnebezpečnejší je pretáčavý šmyk, kedy zadná časť vozidla začne „utekať“ na opačnú stranu ako vodič točí volantom. Vozidlo sa vtedy môže otočiť okolo vlastnej osi. Viacerí odborníci radia, že v takomto prípade je potrebné dať nohu z plynu dole a zatočiť volantom do opačného smeru, ako uteká zadná časť. Ak sa priľnavosť kolies obnoví, pokračujeme v zatáčaní pôvodným smerom.“ uzatvára Aleš Langer.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov