Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Opel Mokka-e je dobrý pripravený mix

Opel Mokka-e je tak trochu retro, tak trochu futuro a zároveň nadčasový, ale najmä výsostne dnešný.

Malé veci sú obvykle pekné a milé. Mačiatko, psík, malé doplnky do domu… to všetko sa nám páči. A malé autá sú tiež pekné a milé a aj medzi nimi je nový Opel Mokka mimoriadne pekný kúsok. Dizajnérom sa v ňom totiž podarilo premietnuť retro prvky do dnešného moderného sveta. Najvýraznejšou črtou je prakticky kolmé čelo a schválne nepoviem maska chladiča, pretože je zablendovaná a chladič je hlboko pod ním. Opel to nazýva Opel Vizor a Mokka je prvým modelom, ktorý tento prvok dostal. Budú ho mať všetky Opel v budúcnosti a vlastne ho už môžeme vidieť na faceliftovanom Crosslande, Grandlande aj na novej Astre, ktorú Opel postupne odhaľuje. Súčasťou čela sú svetlá s integrovanými dennými svetlami. My máme aktuálne verziu s adaptívnymi svetlami IntelliLux LED Matrix, ktoré medzi inými aj vykrývajú premávku. Majú na to 14 segmentov a robia to na pomery triedy veľmi dobre. Myslím tým, že vykrývajú auto relatívne tesno. Navyše samotné diaľkové svetlá majú výborný dosvit, omnoho viac, akoby ste od takéhoto malého mestského auta čakali. V našom prípade sú LED aj hmlovky, aj zadné skupinové svetlá. Zadná smerovka je veľmi titerná a za slnečného počasia zle viditeľná. Keď sa vrátim k dizajnu, určite musím vypichnúť pozdĺžny prelis, ktorý sa ťahá stredom kapoty a ktorý sa vlastne začína už pod logom Opel na nárazníku. Vyzdvihnúť musím aj farebnú kombináciu – zelená a čierna sa totiž náramne hodia k sebe navzájom aj k Mokke ako takej. Ale všetky tieto prvky by boli vlastne nanič a ich efekt by úplne zanikol, keby karoséria nemala tie správne proporcie. Krátke previsy vpredu aj vzadu, kolesá v rohoch a našťastie už v sérii pekne vonku na úrovni blatníkov. Celú tú hru na dynamiku podporujú aj rozmery – oproti predošlej generácii je nová Mokka s dĺžkou 4 151 mm o 106 mm kratšia, výškou 1 532 mmm o 126 mm nižšia, ale šírkou 1 791 mm o 10 mm širšia ako predošlá. A narástol aj rázvor osí náprav – z 2 555 na 2 561 mm. Podčiarknuté a spočítané: kým predošlá generácia Mokky pôsobila ako dievčenské alebo auto pre starších ľudí, nová pôsobí štýlovo, moderne a dynamicky a nemusí sa zaň hanbiť ani chlap, ktorý má srdce na správnom mieste.

Dva displeje

Prístrojová doska je pekná na pohľad, pretože má pekné tvary a je vyskladaná z kvalitných, oku lahodiacich materiálov a z technologického hľadiska ide v duchu dnešnej doby. Klasické budíky nahrádza 12-palcový digitálny prístrojový štít Pure Panel Cocpit s niekoľkými režimami zobrazenia. Môžem povedať, že sa mi každé z nich páči, no prechod medzi nimi trvá zbytočne dlho. Priamo vedľa tohto displeja je aj druhý. Je dotykový, má 10-palcovú uhlopriečku, okrem iného obsahuje aj navigačný systém Pro a samozrejmosťou je zrkadlenie aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Škoda, že menu dotykového displeja nie je intuitívne a niektoré funkcie som musel dlho hľadať. Opel však našťastie ponechal ovládanie niektorých funkcií aj na priamo – napríklad ovládanie klimatizácie, intenzity podsvietenia prístrojov či stráženie jazdných pruhov. Mimochodom, klimatizácia sa tvári ako dvojzónová, máte dva otočné ovládače teploty, ale v skutočnosti s oboma ovládate tú istú teplotu, je teda jednozónová. To trochu zamrzí, ale človek to nejako „predýcha“. Horšie je, že v tomto aute klimatizáciu v horúcom letnom počasí reálne neviete používať. Aspoň nie, keď už máte pár krížikov na ramenách a vaše kosti cítia zimu. Výduchy majú totiž malý rozsah nastavenia a ešte aj smer je natoľko zlý, že si nedokážete nastaviť smerovanie vzduchu tak, aby vám nefúkalo rovno na ramená či na paže. Dôležitejšie než to, ako vyzerá prístrojová doska, je to, ako sa sedí za volantom, a Mokke našťastie nielenže nemôžem nič vyčítať, ale ju musím vyzdvihnúť, pretože si v nej nájdu svoju polohu dámy, ktoré potrebujú mať kapotu ako na dlani, aj ľudia, ktorí preferujú hlbší športový posed ako napríklad ja. Navyše, sedadlo aj volant sú výborne tvarované. Oba sú vyhrievané. Spolujazdcom chýba stropné držadlo a ani ambientné osvetlenie nie je bohviečo.

Na elektrinu

Auto je postavené na platforme CMP, ktorá umožňuje zástavbu spaľovacích motorov aj čisto elektrického pohonu, avšak pohon 4×4 nie. Akumulátor je pod podlahou, nie však v jednom kuse, ako by ste to pri elektromobile predpokladali, ale v dvoch moduloch. Jeden menší je pod prednými sedadlami a jeden väčší pod zadnými. Kapacita je 50 kWh, z toho využiteľných je zhruba 45 kWh, čo by malo stačiť na dojazd 324 km v režime WLTP. A skutočne nám ukazoval palubný počítač pri každom nabíjaní dojazd okolo tejto hodnoty. Mokka umožňuje nabíjať striedavým aj jednosmerným prúdom, sériovo má vstavanú nabíjaciu jednotku s výkonom 7,4 kW, no v opcii môže mať aj s 11 kW. Vtedy trvá nabíjanie zhruba 5 hodín 15 minút. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom dokáže využiť Mokka nabíjací výkon až 100 kW. Nám pri vonkajšej teplote okolo 28 stupňov ukazoval palubný počítač pri nabíjaní z 20 % rýchlosť nabíjania v prvej fáze 500 km/h. To znamená, že keby som hodinu nabíjal takýmto výkonom, tak by som doplnil do akumulátora energiu adekvátnu na dojazd 500 km. Samozrejme, keby akumulátor mal takú kapacitu. A tento nabíjací výkon si udržal zhruba do 50 % kapacity, pri 80 % ešte mal rýchlosť takmer 200 km/h a za 90 % to bolo zhruba 70 km/h. To znamená, že Opel má nabíjanie vymyslené veľmi dobre. Pre vás je však dôležitý údaj, že na rýchlonabíjačke nabijete akumulátor na 80 percent za 30 minút.

Elektromotor má výkon 100 kW (136 k) a 260 Nm. Samozrejmosťou sú tri jazdné režimy Eco, Normal a Sport. Keď sa bavíme o režime Normal, musím povedať, že na pomery elektromobilov má slabšie reakcie na plyn. Osobne to však nepovažujem za mínus, pretože vďaka tomu je jazda hladšia. Auto skrátka netrhá s vami pri každom pridaní plynu, ale namiesto toho reaguje hladšie. Stále však oveľa rýchlejšie, než by reagoval bežný benzínový či dieselový motor. Samozrejme, v športovom režime sú reakcie elektromotora už ostrejšie. Podstatné však je, že elektromotor oveľa lepšie reflektuje požiadavky mesta ako akýkoľvek iný motor. Nepotrebuje zahriať v úvode jazdy, krátke jazdy mu neškodia, na plyn reaguje okamžite a energicky a navyše rozumnou jazdou dokážete v meste naakumulovať veľa energie a tým ušetriť spotrebu, resp. si predĺžiť dojazd. Dodávam, že maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 km, a ja som dosahoval priemernú spotrebu 16,4 kWh/100 km. Pritom som najazdil viac ako 1 300 km, z čoho je jasné, že som jazdil aj mimo mesta.

Podvozok

 

Konštruktérov musím pochváliť za to, že sa nenechali zlákať dynamickým výzorom auta a nenaladili podvozok príliš tvrdo. V našich podmienkach to určite oceníte. K dobrej filtrácii nerovností prispievajú aj balónové pneumatiky s vysokým profilovým číslom. Riadene sa snaží dávať pocit športového ducha a za jazdy sa mu to aj darí. Posilňovač je pevnejší, volant vám „nelieta“ v rukách, na ovládanie potrebujete istú silu, hoci skutočne nie veľkú. Ale veľa spätnej väzby nečakajte. Mínusom podvozka sú brzdy. Pedál je nekomunikatívny, nedáva vám vôbec vedieť, akú silu dávkujete a ani priebeh brzdnej sily sa mi nepáči. Nevedel som nájsť silu, aby auto brzdilo tak, ako som chcel. Najmä pri pokojnom dobrzďovaní to s autom zakaždým trhlo. A nepáči sa mi ani rekuperácia. Máte dva stupne – základnú a zosilnenú, ale chýba napríklad voľné rolovanie na povel páky pod volantom, ktoré môžete veľakrát výhodne využiť. Isteže, môžete zaradiť neutrál na voliči, ale to nie je ono. Zaujímavé je, že elektrická Mokka, na rozdiel od benzínovej či dieselovej, nemôže ťahať príves. Nebrzdený ani brzdený. A na strechu by ste tiež nemali dávať nosič.

Opel Mokka 1,2 TURBO Ultimate- Mokka má štýl

Stručne

Čo treba uznať

  • Fantastický dizajn, príjemný podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Prepracovanejší systém rekuperácie.

Čo nás prekvapilo

  • Plochšie reakcie motora v režime Normal.

Opel Mokka-e Ultimate

Cena (základ/test)                                          30 790/37 190 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 150 000 km

Motor

  • Trojfázový elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 100 kW (136 k) pri n. u., max. krútiaci moment 260 Nm pri n. u. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 50/45 kWh.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 9,0 s, vmax=150 km/h, dojazd vo WLTP 318 – 324 km, spotreba WLTP/test 17,4 – 17,8/16,4 kWh/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Batožinový priestor: 310 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov