Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Prvá jazda: Renault Express Van, Kangoo Van a Trafic – Praktickí a efektívni

Renault Express Van, Kangoo Van a Trafic predstavujú riešenie pre širokú škálu podnikateľov, remeselníkov a firiem.

Aktuálne je situácia pre organizovanie medzinárodných jazdných prezentácií stále neistá. Zorganizovať takúto prezentáciu totiž znamená vybrať lokalitu, vytýčiť trasu, zabookovať ubytovanie a zabezpečiť catering pre pozvaných novinárov, predstaviteľov automobilky aj pre technický personál, objednať letenky, doviesť vozidlá na danú lokalitu, zabezpečiť servis vozidiel… To všetko trvá týždne až mesiace. Pritom treba dodržiavať protipandemické opatrenia danej krajiny, ktoré sa môžu meniť zo dňa na deň. A nikde nie je istota, že daná krajina nezatvorí svoje hranice, resp. nezavedie také opatrenia, ktoré znemožnia zorganizovať prezentáciu. Navyše ani návrat novinárov domov nemusí byť bezproblémový. Preto si v Renaulte povedali, že keď nejde hora k Mohamdovi, tak musí Mohamed k hore. Keď teda novinári nemôžu za autami do zahraničia, tak im autá privezie do vlastnej krajiny. V Bratislave a na cestách okolia sme sa tak mohli zoznámiť s inovovaným modelom Trafic a celkom novými modelmi Kangoo Van a Express Van.

Všetko dôležité

Renault uvádza model Express Van ako rozumnú voľbu za rozumné peniaze. Poskytuje totiž veľmi výhodný pomer cena/výkon, pritom uspokojuje všetky dôležité otázky. Z pohľadu vodiča, resp. posádky je dôležité, že interiér pôsobí príjemne, sedadlá, najmä jej bočnice, boli optimalizované s ohľadom na častejšie vystupovanie a nastupovanie, ale aj to, že v kabíne je množstvo odkladacích priestorov. Ich objem je až 48 litrov, čo je najviac v tejto triede. Mimochodom, sedadlo vodiča je nastaviteľné aj výškovo. Auto samozrejme, rešpektuje digitalizáciu. Ponúka tri USB a štyri 12-Voltové konektory, 230-Voltová bude k dispozícii od vlaňajšieho roka. S ňou bude možné napríklad nabíjať akumulátor ručných nástrojov. K dispozícii je aj multimediálny systém Easy Link s 8-palcovým dotykovým displejom, ktorý obsahuje 3D navigáciu, rozpoznáva hlasové ovládanie, je kompatibilný s Android Auto a Apple CarPlay. V ponuke nechýba ani bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Zaujímavým prvkom je tzv. Wideview Mirror, teda širokouhlé zrkadlo v clone spolujazdca, ktoré poskytuje pohľad šikmo vedľa vozidla, kam bežne vodič nevidí cez bočný panel skrine. Jej využívanie si však vyžaduje cvik.

To čo si vôbec nevyžaduje zvyk a budete ho milovať je systém Rear View Assist – kamera v plutvičke nad zadnými dverami, ktorá svoj obraz premieta na 5-palcový displej v mieste vnútorného zrkadla. Preto aj keď máte plechovú skriňu, tak vidíte čo je za vami akoby ste mali vnútorné zrkadlo. Renault Express Van môže mať aj predné a zadné parkovacie senzory, cúvaciu kameru, systém sledovania mŕtveho uhla, stabilizáciu prívesu, systém Extended Grip, asistent rozjazdu do kopca či tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Rozdiel medzi cúvacou kamerou a kamerou systému Rear View Assist spočíva v tom, že cúvacia kamera poskytuje bližší pohľad na situáciu za autom. Je totiž umiestnená nižšie, dokáže zaznamenať aj prekážky tesne za vozidlom.

Exress Van bude k dispozícii s benzínovým motorom 1,3 TCe 100 (75 kW/200 Nm) a dieselovým 1,5 Blue dCi 75 (55 kW/220 Nm), resp. 1,5 Blue dCi 95 (70 kW/240 Nm). Všetky sa kombinujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Auto má kompaktné rozmery vhodné do mestskej premávky – dĺžka karosérie je 4 393 mm, šírka 1 775 mm (so zrkadlami 2 079 mm). Zároveň poskytuje najlepší pomer celkovej dĺžky k užitočnej dĺžke ložného priestoru. S pevnou prepážkou má ložný priestor dĺžku 1,91 m, s variabilnou prepážkou 2,36 m. Ložný priestor má objem 3,3 m3, verzie so sklopiteľným sedadlom spolujazdca a variabilnou prepážkou poskytujú až 3,7 m3. Bočné posuvné dvere majú šírku 716 mm. Zaujímavé je aj užitočné zaťaženie. Benzínové verzie možno zaťažiť 780 kg nákladom, dieselové 650 kilogramami.

Pre náročných

Renault Kangoo Van je určený pre náročnejších klientov a poskytuje to najlepšie, čo má Renault aktuálne v kuchyni. Poskytuje najnovšie technológie a inovácie. Jednou z nich je bezkľúčový systém s kartou Renault Hands-Free, ktorý funguje samostatne pre kabínu a samostatne pre ložný priestor. Ďalšími sú adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go a aktívnym vedením v jazdnom pruhu na diaľniciach, automatické parkovanie, sledovanie mŕtveho uhla s aktívny zásahom do riadenia, čítanie dopravných značiek, sledovanie únavy vodiča, autonómne núdzové brzdenie, ktoré reaguje aj na chodcov a cyklistov.

Kangoo Van je dostupný v dvoch dĺžkach karosérie. Kratšia verzia je postavená na rázvore osí náprav 2 761 mm, dĺžka karosérie je 4 486 mm a ložný priestor má objem 3,3 m3, vo verzii so sklápateľným sedadlom spolujazdca a variabilnou priečkou až 3,9 m3. Užitočné zaťaženie sa pohybuje v rozmedzí 600 – 800 kg. Druhý údaj platí pre verzie s príplatkovým zvýšeným užitočným zaťažením. Predlžená karoséria poskytuje ložný objem 4,2 – 4,9 m3, užitočná hmotnosť sa blíži k jednej tone. Klienti ocenia, že sa ťažná kapacita zvýšila na 1 500 kg.

Absolútnou unikátnosťou je karoséria bez B-stĺpika na strane spolujazdca  – Open Sesame by Renault a práve takú verziu som si aj vyskúšal. Môžem potvrdiť, že tuhosť karosérie nijako neutrpela. Po otvorení dverí síce žiaden B-stĺpik nie je vidieť, no v skutočnosti je integrovaný do dverí spolujazdca a do posuvných dverí. Na prahu aj v strope je mohutný kotevný mechanizmus, takže tuhosť karosérie aj pasívna bezpečnosť pri bočnom a akomkoľvek inom náraze, vrátane prevrátenia vozidla, sú vraj rovnaké ako pri štandardnej karosárskej verzii. Konštruktéri však museli zapracovať na zvýšení statickej tuhosti, pretože sa karoséria nesmie ohnúť ani vtedy, keď sú dvere spolujazdca a bočné posuvné dvere otvorené. Testované vozidlo malo naložených 280 kg a skúšal som ho postaviť šikmo na obrubník, otvoriť oboje bočných dverí a potom zatvoriť. Žiaden problém, dvere sa otvárali a zatvárali ako keď som stál na rovine. Mimochodom, dvere spolujazdca sa otvárajú v uhle 90 stupňov a rovno dodávam, že identický uhol otvárania majú štandardne aj dvere vodiča. Kangoo Van sa totiž často používa na prestavbu pre telesne postihnutých a tí potrebujú veľký uhol otvorenia dverí. A načo je komu vlastne systém otvárania dverí Open Sesame? Remeselníkom, ale aj doručovateľom sa neraz stáva, že musia z auta vybrať nejaký dlhý predmet (pri otvorení prepážky je ložná dĺžka až 3,05 metra), ale keď zaparkujú v meste medzi autá, tak je to zozadu prakticky nemožné. Keď však otvoria oboje bočných dverí, potom je to hračka. Ďalším príkladom sú remeselníci, ktorí môžu mať vo vozidle inštalované vybavenie – napríklad stolík s náradím, ktorý je tak veľmi ľahko dostupný priamo z bočnej strany vozidla, teda od chodníku. A presne takéto vozidlo mal Renault vystavený. Po otvorení oboch bočných dverí sa otvorí vstupný otvor s dĺžkou 1 446 mm, čo je bezkonkurenčne najviac v triede. Dodávam, že systém Open Sesame si môžete zvoliť iba ku kratšej karosárskej verzii a vždy sa dodáva so sklápateľným spolujazdcovom sedadlom s variabilnou deliacou priečkou.

Ďalšou inováciou modelu Kangoo Van je Easy Inside Rack, teda akési stropné konzoly na prenos dlhých predmetov, napríklad rebríka či potrubí. Inovatívne je v tom, že využíva aj priestor nad hlavou spolujazdca. Držiak má nosnosť 30 kg a umožňuje prenos predmetov s dĺžkou 2 – 2,5 metrov. Na rozdiel od strešného nosiča nezvyšuje spotrebu a nespôsobuje zvýšenú hlučnosť, navyše neobmedzuje výšku, kam sa auto vmestí.

Ponuka motorov je podobná ako pre model Express Van, avšak sú k dispozícii aj silnejšie verzie. Benzínovú alternatívu predstavujú motory 1,3 TCe 100 (75 kW/200 Nm) a 1,3 TCe 130 (96 kW/240 Nm), dieselovú 1,5 Blue dCi 75 (55 kW/230 Nm), 1,5 Blue dCi 95 (70 kW/260 Nm) a 1,5 Blue dCi 115 (údaje zatiaľ výrobca nezverejnil). Silnejší benzinový a najsilnejší dieselový motor sú k dispozícii so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupovou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Ostaté motory sa dodávajú iba so 6-stupňovým manuálom.

Budúci rok obohatí ponuku elektrická verzia Kangoo Van E-Tech s výkonom 75 kW, krútiacim momentom 245 Nm a šiestimi jazdnými režimami pre optimálne využitie elektriny. Akumulátor bude mať kapacitu 44 kWh a dojazd by mal byť na úrovni 265 km – samozrejme, za ideálnych podmienok, avšak už podľa prísnejšieho protokolu WLTP. K dispozícii bude aj verzia s Open Sesame.

Ešte viac pohody

Renault Trafic Combi a Trafic SpaceClass prešli modernizáciou, ktorá sa zamerala na posilnenie identity, ktorú im dodáva najmä nová maska chladiča a nové svetlomety, ale tiež na komfort vodiča. Prístrojová doska je totiž celkom nová, využíva horizontálnu štruktúru, ktorá je dnes „in“ nielen z hľadiska dizajnu, ale sa zároveň vyznačuje lepšou ergonómiou a poskytuje lepšie využitie priestoru – mám na mysli viac a lepšie využiteľné odkladacie priestory. Trafic Combi poskytuje 17,7 litra úložných priestorov, Trafic SpaceClass 13,2 litra. Opäť sa zvýšil aj pocit z kvality materiálov. Samozrejmosťou sú nové technológie, za všetky spomeniem adaptívny tempomat, bočné parkovacie senzory, pokročilý systém autonómneho núdzového brzdenia AEBS, rozpoznávanie dopravných značiek…

Všetky tri modely predstavujú veľmi zaujímavú alternatívu a v redakcii sa už teším na ich štandardný test. Renault Express Van dostanete v závislosti od motorizácie a výbavy za 11 000 – 13 300 eur, samozrejme plus opčné prvky. Renault Kangoo Van sa predáva v cenovom rozpätí 17 450 – 18 650 eur, avšak nie sú k dispozícii ešte všetky verzie. Plus musíte pripočítať opčné prvky. Renault Trafic Combi začína na cene 29 600, Combi Van na cene 28 800 a Trafic SpaceClass na cene 39 400.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov