Audi Q4 (Sportback) e-tron: Kompaktné SUV
Interiér modelov Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron je priestranný a vzdušný.
Nemecká značka Audi predstavila svoj prvý čisto elektrický model SUV s kompaktnými rozmermi. Je vhodný pre každodennú prevádzku, má veľmi výrazný design pokračujúci v súčasnom tvarosloví značky a viacero inovatívnych funkcií. Dojazd je 520 km na jedno nabitie.
Elektromobily Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron smerujú aj na slovenský trh. V prípade oboch modelov ide o ďalší krok vo vývoji designového štýlu u elektromobilov. Obe kompaktné SUV prinášajú do sériovej výroby tvarové riešenia, s ktorými na začiatku roka 2019 prišli štúdie Audi Q4 concept a Audi Q4 Sportback e-tron concept. Design okamžite zaujme výraznými proporciami s krátkym predným previsom, veľkými kolesami a vypracovanými svalmi.
Všetky línie sú vedené s maximálnou precíznosťou, rozdelenie plôch je prehľadné a minimalizované. prípade modelu Audi Q4 Sportback e-tron ústí mimoriadne nízka línia strechy v štýle kupé do expresívne tvarovanej zadnej časti. Nízko umiestnený zadný spojler pritom rozdeľuje zadné okno na dve časti. Ako je pre značku Audi typické, vyznačuje sa jej moderný design súčasne tiež funkčnosťou a aerodynamikou. Q4 e-tron dosahuje súčinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,28, Sportback sa môže pochváliť hodnotou 0,26.
Interiér modelov Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron je priestranný a vzdušný. Prístrojová doska je zameraná na šoféra a rozdelená do samostatných častí. Prístrojová doska nesie dva displeje, ktoré sú súčasne designovým prvkom. Ozdobné obloženie na strane spolujazdca sa bude krátko po uvedení na trh dodávať na želanie s novou technickou tkaninou, ktorá obsahuje recyklované materiály. Samostatný horizontálny ovládací panel nesie volič prevádzkových režimov pohonu.
V športovom interiéri S line sú sedadlá čalúnené tkaninou s vysokým podielom recyklovaného polyesteru. Pre sedadlá jedného vozidla sa zužitkuje 26 recyklovaných fliaš PET s objemom 1,5 litra. Ponuku tvoria tri varianty pohonu a na ich vrchole stojí model quattro s najvyšším výkonom 220 kW . Všetky verzie ponúkajú rýchle nabíjanie s možnosťou predĺžiť počas desiatich minút dojazd za ideálnych podmienok (WLTP) o 130 km a komfortné nabíjanie v rámci služby e-tron Charging Service.
Elektromobil Audi Q4 40 e-tron s pohonom zadných kolies dosahuje v jazdnom cykle WLTP dojazd až 520 km. Obe kompaktné SUV s elektrickým pohonom schádzajú na želanie z montážnej linky so svetlometmi Matrix LED, ktoré čo najlepšie osvetľujú vozovku bez toho, aby oslňovali ostatných účastníkov cestnej premávky. Svetovou novinkou sú rôzne varianty charakteristického svetelného designu. Šofér má v ovládacom systéme MMI touch na výber z kvarteta rôznych digitálnych svetelných dizajnových prvkov.
S vonkajšou dĺžkou 4,59 m ponúkajú elektromobily usporiadanie interiéru, ktoré cestujúcim poskytne nezvyčajný priestor prekračujúci hranice známych tried. Ponuka priestoru v interiéri je porovnateľná s SUV vyššej triedy. Modelový rad Q4 e-tron disponuje veľký počtom odkladacích priestorov s celkovým objemom 25 litrov. V hornej časti dverí sú integrované držiaky pre bezpečné uloženie fliaš s objemom až 1 liter. V tejto ergonomicky výhodnej polohe sú fľaše s pitím veľmi ľahko dostupné.
Tiež batožinový priestor prekonáva v kompaktnej triede bežné rozmery, a odpovedá tak strednej triede. V závislosti na polohe operadiel zadných sedadiel je jeho objem v elektromobile Audi Q4 e-tron 520 až 1490 litrov, vo verzii Sportback to je 535 až 1460 litrov pod elektricky ovládaným zadným výklopným viečkom. Za oba modely je možné pripojiť príves s hmotnosťou až 1000 kg (brzdenie, pri stúpaní 12 percent), v prípade niektorých variantov quattro to môže byť dokonca až 1200 kg.
Ďalšou silnou stránkou v každodennej prevádzke je dlhý dojazd – Q4 e-tron (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,3 – 16,3 (EU)) absolvuje na jedno nabitie akumulátorov až 520 km (podľa WLTP). Vďaka maximálnemu nabíjaciemu výkonu 125 kW je možné za ideálnych podmienok doplniť počas desiatich minút dostatok elektrickej energie na prejdenie asi 130 km (podľa WLTP). Doma môže zákazník ovládať nabíjanie prostredníctvom aplikácie myAudi App na chytrom telefóne.
Rovnakým spôsobom je možné zapnúť aj klimatizáciu interiéru pred jazdou. Na želanie môžu byť modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron vybavené ďalšou inováciou v podobe priehľadového displeja s rozšírenou realitou. Tento systém vkladá do reálneho okolia pokyny niektorých asistenčných systémov a navigačné symboly. Šofér ich tak môže podstatne rýchlejšie a lepšie vnímať. Dynamické zobrazenie využíva veľkú zobrazovaciu plochu a vodič ho vníma, ako by sa virtuálne vznášalo vo vzdialenosti 10 metrov alebo viac.
Audi Q4 e-tron ponúka dva varianty akumulátorov a tri varianty pohonu. Kompaktná sada akumulátorov pre model Q4 35 e-tron má využiteľnú kapacitu 52 kWh (celková 55 kWh), v prípade veľkej akumulátorovej batérie pre modely Q4 40 e-tron a Q4 50 e-tron quattro to je 77 kWh, resp. 82 kWh. Zadné kolesá oboch modelov – Q4 35 e-tron aj Q4 40 e-tron poháňa jeden elektromotor, ktorý poskytuje najvyšší výkon 125 kW, resp. 150 kW.
Vrcholná verzia Q4 50 e-tron quattro využíva dva elektromotory, ktoré zaisťujú elektrický pohon všetkých kolies. Ich celkový najvyšší výkon je 220 kW – to postačuje na zvládnutie zrýchlenia z nuly na 100 km/h za 6,2 s a k dosiahnutiu elektronicky obmedzenej maximálnej rýchlosti 180 km/h. Z dôvodu ekonomickej prevádzky sa elektromotor na prednej náprave pripája len v prípade, že šofér požaduje vysoký výkon alebo lepšiu trakciu. Dôležitým prínosom pre energeticky hospodárnu prevádzku je tiež inteligentná rekuperácia, ktorá zohľadňuje okrem iného dáta navigačného systému a topografií.
Na želanie dodávané tepelné čerpadlo využíva odpadové teplo vysokonapäťových modulov a okolitého vzduchu k efektívnej klimatizácii interiéru. Predovšetkým pri dlhších jazdách tak významne prispieva ku zvýšeniu hospodárnosti. Obe nové elektricky poháňané SUV značky Audi môžu užívatelia nabíjať striedavým (AC) alebo jednosmerným (DC) prúdom. V závislosti na sade akumulátorov je možné používať rôzne nabíjacie výkony. V prípade kompaktnej akumulátorové batérie dosahuje nabíjací výkon až 7,4 kW (AC).
Ale pri rýchlom nabíjaní HPC (High Power Charging) jednosmerným napätím (DC) to môže byť až 100 kW. Veľká sada akumulátorov umožňuje v štandardnej výbave nabíjacie výkony až 11 kW (AC), resp. až 125 kW (HPC). Audi e-tron Charging Service sprístupňuje s jednou nabíjacou kartou 210.000 verejných nabíjacích prípojok v 26 európskych krajinách, z toho je 4400 rýchlonabíjacích prípojok HPC. Majitelia elektromobilu Q4 e-tron neplatia v tarife Transit v prvom roku žiadny základný poplatok.
Pri tejto tarife profitujú predovšetkým zo zvýhodnených podmienok v rámci siete Ionity. Vysokonapäťová sada akumulátorov je v prípade modelov Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron uložená medzi nápravami, čo zaisťuje nízke ťažisko a vyvážené rozloženie hmotnosti medzi nápravy. Systémy pre riadenie podvozku a pohonu sú vzájomne úzko previazané – jazda v kompaktných SUV s elektrickým pohonom je vďaka tomu bezpečná a súčasne aj športová a komfortná. Prvé elektromobily Audi Q4 e-tron dorazia na európske trhy v júni 2021, Q4 Sportback e-tron bude nasledovať koncom leta. Predpredaj odštartoval už v priebehu apríla.
-jj-, zdroj a foto: Audi
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov