Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Neštartuje, poďme tlačiť

Kým v minulosti bolo roztláčanie áut bežné, dnes sa už vôbec neodporúča. Prečo je to tak?

Viete, prečo majú škodovky (žigulíky, fiaty…) vyhrievané zadné okno? Aby vám pri ich roztláčaní nebola zima na ruky. Tento starý fór koloval medzi motoristami ešte v časoch, keď boli u nás v kurze autá ako Škoda 120, Lada 2105 či Fiat 126 p. Dokonca by sa dalo povedať, že v anekdote sa ukrýval aj kúsok pravdy, pretože roztláčanie áut nebolo na našich cestách skutočne ničím výnimočným. Predovšetkým v zimných mesiacoch sa autá so slabším štartérom roztláčali pravidelne. Vodičovi obvykle stačilo nájsť dvojicu ochotných okoloidúcich, kľúč v spínacej skrinke pretočiť do druhej polohy, vytlačiť spojku a keď sa auto začalo rozbiehať, zaradiť druhý (pri dobrom roztlačení aj tretí) prevodový stupeň a motor naskočil.

V dnešnej dobe je však riešenie problematického štartu komplikovanejšie. Viacerí odborníci dokonca autá neodporúčajú roztláčať alebo rozťahovať vôbec. V podstate teda nezáleží na tom, či máte benzínový alebo naftový motor, o najmodernejších hybridných systémoch ani nehovoriac. Prečo sa však v minulosti mohlo roztláčať a dnes nie? Dôvodov je viacero.

Príliš veľké riziko

Z čisto teoretického hľadiska sa roztlačením dajú naštartovať aj moderné autá. Odporúčanie k takémuto úkonu však od nikoho znalého nedostanete, pretože tu hrozí množstvo rizík. V prvom rade by ste nemali roztláčať autá s remeňovými rozvodmi. Remeň totiž spravidla dokáže absorbovať len takú časť dynamických zmien v otáčkach, akú dokáže vyvinúť štartér. V prípade, že auto vďaka roztlačeniu naberie vyššiu rýchlosť a vodič zaradí napríklad dvojku, tak si remeň musí poradiť s takým nárazom, aký za normálnej prevádzky nikdy nedostane. Hrozí preto, že remeň preskočí a nastane stret piestov a ventilov. V ľudskej reči to znamená totálnu škodu na motore, pričom cena za opravu môže pokojne presiahnuť hodnotu celého auta. Podobný scenár (za určitých okolností) môže nastať aj pri reťazových rozvodoch, takže prípadné roztláčanie treba naozaj dobre zvážiť.

To však ešte nie je všetko. Ďalšou rizikovou súčiastkou v súčasných autách je aj katalyzátor. Pri roztláčaní sa v spaľovacom priestore hromadí zmes, ktorá má tendenciu unikať okrem výfukového potrubia práve do katalyzátora. V momente, ako motor naskočí, preto existuje možnosť, že katalyzátor jednoducho zhorí. Aj v tomto prípade je výsledkom finančne nákladná oprava, resp. výmena.

Dobré správy nemáme ani pre majiteľov naftových motorov. Odborníci pri nich varujú, že vplyvom roztláčania môže vznikať v spaľovacom priestore „naftiaku“ taký tlak, ktorému materiál nedokáže odolať a najčastejším výsledkom je potom ohnutie ojnice.

Riešenie

Bezpečné riešenie situácie, v ktorej hrá hlavnú rolu neštartujúci moderný automobil, vždy závisí od konkrétnych okolností. V prípade, že je problém v slabej batérii, pomôžu štartovacie káble a jedno fungujúce auto. Ak zlyhal štartér alebo iný komponent, je lepšie zavolať asistenčnej službe a auto bezpečne dopraviť do servisu. Hoci v mnohých prípadoch nemusí ísť o lacnú záležitosť, stále sa to finančne oplatí viac ako oprava možných fatálnych škôd spôsobených roztláčaním.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov