Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Auto magazín: Naša GARÁŽ SNOV 2020

Najlepšie autá roka 2020. Prelom rokov je obdobím bilancovania, a tak sme sa aj tento rok pozreli späť a vytvorili zoznam najlepších áut, ktoré sme v roku 2020 v časopise Auto magazín testovali – akúsi našu garáž snov.

Hneď na úvod zdôrazním, že sme pri zostavovaní zoznamu nešli vyslovene po úspornosti, výkone, rýchlosti, cene, rozmeroch ani po žiadnom inom objektívne hodnotiteľnom parametri. Prioritným kritériom výberu boli pocity – ako sa nám jednotlivé autá páčili, ako sme sa v nich cítili, ako na nás pôsobili… To však nevylučuje objektívne hodnoty, skôr naopak. O všetkých autách v zozname môžeme povedať, že aj v objektívne merateľných parametroch sú výborné. Podobne ako po minulé roky, aj tentoraz sme mali ťažkú úlohu, v roku 2020 sme totiž v časopise Auto magazín testovali 150 osobných áut rôznych kategórií, výkonu aj cenovej relácie, 8 motoriek a 3 skútre.

Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 225k EAT8 GT – Auto magazín 07 – 08/2020

Vozidlá s karosériou typu kombi sa kupujú pre priestor a kufor. Peugeot 508 SW nie, ten si človek kupuje pre seba. Kupuje si ho preto, aby sa potešil pohľadom na auto, tešil sa z posedu za volantom a z kilometrov s ním. A verziu GT si kupuje pre seba ešte viac ako obyčajný Peugeot 508 SW. Na jeho pohon totiž slúži 1,6-litrový benzínový preplňovaný motor s výkonom 165 kW (225 k) alebo dvojlitrový diesel so 130 kW (180 k). My sme mali benzínovú verziu, ktorá sa vyznačuje kultivovaným chodom, peknou charakteristikou a veľmi dobrou dynamikou. To všetko však nie je vykúpené vysokou spotrebou, veď 7,8 l/100 km sa dá prežiť. Motoru sekunduje osemstupňový automat, ktorý motor nepodtáča. Veľmi dobre na nás zapôsobil aj podvozok. V základnom nastavení je príjemne plavný, je dobre odhlučnený a auto reaguje na riadenie agilne. V Peugeote 508 SW 1,6 PureTech 225k GT sme sa cítili tak dobre, že sme mu radi odpustili deficit priestoru, praktickosti aj ergonomické nedostatky a nedokonalosti multimediálneho systému. Bonbónikom je systém nočného videnia s infračervenou kamerou, ktorý vám ukáže a zvýrazní ľudí a zver ďaleko za dosahom svetlometov.

Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 S&S EAT8 Shine – Auto magazín 06/2020

Stav našich ciest je žalostný, ale Citroën C5 Aircross nám pomohol zabudnúť na tento stav. Jeho podvozok je príjemne mäkký a s veľkým prehľadom odfiltruje nerovnosti a to tak v rovine akustiky, ako aj fyzikálnych rázov. Za jeho volantom sa vám bude zdať, že sa nám konečne podarilo splniť Mečiarove predvolebné sľuby z roku 1998 o švajčiarskom Slovensku. Aspoň čo sa týka kvality ciest. S mäkkým podvozkom je dokonale zladené aj ľahké riadenie a ruka v rukáve s komfortným podvozkom ide aj výborný hnací reťazec v podobe dvojlitrového turbodieselového motora BlueHDi so 130 kW (180 k) a osemstupňovej automatickej prevodovky. Skrátka všetko ide ľahko a hladko, bez toho, aby ste na čokoľvek museli vynakladať akékoľvek úsilie.

Škoda Superb Combi iV Sportline – Auto magazín 09/2020

Azda nám dáte za pravdu, keď povieme, že aktuálna Škoda Superb je najkrajším modelom českej automobilky a platí to o sedane aj o kombi. Pod krásnou karosériou je fantastická priestorová ponuka, nesmierne komfortný posed za volantom a keď máte adaptívny podvozok, tak potom vám v režime Comfort ponúka takú plavnú jazdu, akú nájdete v máloktorom aute. Verzia iV k tomu pridáva zhruba 50 km čistej, tichej a upokojujúcej jazdy na elektrinu. A to hovoríme o dojazde v reálnych podmienkach, ktoré sme dosahovali v rámci redakčného testu. Po „vyšťavení“ akumulátora vozidlo automaticky prepne do hybridného režimu, v ktorom kombinuje prácu 1,4-litrového benzínového motora TSI a elektromotora, pričom sa auto správa veľmi prirodzene. Hnacia sila sa totiž na kolesá prenáša cez DSG prevodovku, nie cez CVT. Keď si spočítate dizajn, priestorovú ponuku, výbavu, komfortný podvozok, prirodzený prejav hnacieho reťazca a možnosť 50 km čistej elektrickej jazdy, potom vám musí byť jasné, že tento Superb má právo byť v našej garáži snov.

Auto magazín: Najlepšie služobky roka 2019

Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription – Auto magazín 07 – 08/2020

Karoséria XC40-ky je pevná ako skala, podvozok zhltne aj také nerovnosti, ktoré už konkurentov bolia, a to ich prosím pekne zhltne s takou zamatovou akustikou ako žiaden iný konkurent – okrem Lexusu. Akoby ste šoférovali tank. Vlastne tank nie, pretože tam všetko drnčí a hučí. Vo Volve XC40 vládne ticho a pokoj. Pritom XC40-ka reaguje na riadenie veľmi priamo a čo sa dnes nevidí, vo volante cítite auto. Verzia T5 Twin Engine k tomu všetkému pridáva plug-in hybridný pohon s kombinovaným výkonom 192 kW (262 k) a dojazdom na čistú elektrinu 50 – 54 km. Nám sa páči, že výkon je citeľný, ale najmä to, že v hybridnom režime sa hnací reťazec správa prirodzene. Motor má pekný dravý zvuk, pri zmene prevodového stupňa na chvíľu stíchne, aby sa potom opäť rozozvučal.

Land Rover Defender 110 D240 8AT First Edition – Auto magazín 07 – 08/2020

Starý Defender bol ikonou, ktorá je svojím spôsobom neprekonateľná. Nový je celkom iný. Nečudo, že ešte pred príchodom na trh vyvolával kontroverzné názory. Pravoverní off-roaďáci mu vyčítali, že už to nie je ten „nezničiteľný mechanický rebrinák“, že na zdolanie terénnych prekážok nejde mechanicky, ale elektronicky. Defender však ukázal, že sa elektronika predsa len dá využiť aj v teréne. Spomeniem funkciu „spriehľadnenia“ kapoty, meranie hĺbky brodenia, sledovanie pozície kolies, ale aj prispôsobenie charakteristiky motora a prevodovky špecifickým požiadavkám terénu rôznej charakteristiky. Jedna časť nášho tela plače za starým, druhá sa teší z príchodu nového Defendera. Presvedčil nás totiž celou svojou podstatou – tým, ako vyzerá, jazdí, ako sa v ňom cítime…

Honda e Advance 17“ – Auto magazín 09/2020, multitest

Toto auto by sa do nášho zoznamu dostalo už aj pre jeho dizajn, pretože nás nadchýna proporciami aj tvarom, ktorý dokonalo kombinuje retro a modernu. Nadchol nás však aj inými atribútmi. Piatimi displejmi, spôsobom ich radenia, resp. možnosťou presúvania obrazu od spolujazdca k vodičovi a naopak. Vzdušnosťou a priestorovou ponukou interiéru, posedom za volantom. Avšak aj kvalitou tlmenia nerovností a najmä jazdnými vlastnosťami. Dokonalé rozloženie hmotnosti a nízka poloha ťažiska vďaka akumulátorom uprostred v spojení so zavesením typu McPherson vpredu aj vzadu mu totiž prepožičiavajú také jazdné vlastnosti, aké by ste od malého mestského auta nečakali. Mimochodom, Honda e má motor vzadu a poháňané kolesá zadnej nápravy, za čo dostáva od nás ďalšie plus.

Auto magazín: Naša garáž snov za rok 2019

Lexus LC 500 Convertible Sport+ – Auto magazín 12/2020

Všetky kabriolety majú svojský sexepíl a príťažlivosť, ale tento je extra aj medzi nimi. Krásny dizajn s minimalistickými svetlometmi, ultranízkou kapotou, vypuklými zadnými blatníkmi a plátennou strechou, ale aj famózne pôsobiaci červený interiér sú v jeho prípade len návnadou na to, čo príde po naštartovaní. Päťlitrový atmosférický osemvalec v súčinnosti s desaťstupňovým automatom totiž dokáže jazdiť zamatovo hladko a takúto jazdu dokonale podporuje aj výborne odhlučnený podvozok. Keď sa však chcete odviazať, motor a prevodovka dokážu byť aj ostré ako britva. Napriek výkonu 341 kW (464 k) nepôsobí na nás Lexus LC 500 Convertible premotorovane. Za každých okolností sme mali výkon pod kontrolou. Skvelý podvozok pritom popiera aspoň štvrtinu hmotnosti auta. Auto sa na volante zdá byť oveľa ľahšie, ako je v skutočnosti.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic – Auto magazín 11/2020

Bežné plug-in hybridy prejdú na jedno nabitie akumulátora v reálnych podmienkach zhruba 50 km, Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic zhruba 100! To s veľkou rezervou stačí na dennodenné používanie auta, dokonca aj vtedy, keď bývate v niektorom z blízkych satelitných obcí veľkomesta. Keď dochádzate z väčšej diaľky, tak si elektrickú energiu môžete ušetriť na jazdu v meste, resp. bezemisnej zóne. Bežné plug-in hybridy nabíjate na verejných nabíjacích staniciach 3 – 6 hodín, Mercedes-Benz GLE 350 de za pol hodinu! To znamená, že ho má význam „strčiť“ na nabíjačku aj pri bežných nákupoch v nákupných centrách. Za ten čas nabijete akumulátor a získate ďalších zhruba 100 km čistej, tichej a pokojnej jazdy. Takto dáva zmysel plug-in hybrid. Keď dôjde šťava v akumulátore, auto prejde do bežného hybridného režimu. Navyše plug-in hybridný pohon je spojený s dvojlitrovým dieselovým motorom, preto je priemerná spotreba aj v hybridnom režime veľmi priaznivá. Samozrejmosťou je všetok luxus, ktorý ponúka bežný Mercedes-Benz  GLE, vrátane pohonu 4×4.  Pravda, k úplnej dokonalosti nám chýbala možnosť spojiť plug-in hybridný pohon s trojlitrovým dieselom.

 

BMW M2 Competition Coupé – Auto magazín 11/2020

BMW M2 Competition je dokonalá ukážka toho, ako má jazdiť športové kupé. Radový trojlitrový šesťvalec s 302 kW (410 k) a 550 Nm je na takéto malé auto až-až. Výkon nastupuje od nízkych otáčok, konštruktérom sa podarilo potlačiť turbodieru prakticky na nepoznateľné minimum. Dvojspojková prevodovka dokáže pod plynom doslova trhať s autom. Spolu s perfektne naladeným podvozkom, pohonom zadných kolies, samosvorným diferenciálom a dokonalým riadením sú zárukou zábavy.

RAM 1500 Crew Cab 5,7 HEMI 4×4 Limited – Auto magazín 09/2020

RAM 1500 Crew Cab spája to najlepšie zo sveta veľkých a luxusných SUV a terénnych pick-upov. Zo sveta veľkých SUV si berie prémiové materiály, vysokú kvalitu spracovania, bohatú výbavu, kvalitný posed, vynikajúce odhlučnenie… Skrátka komfort a pocit výnimočnosti. Zo sveta terénnych pick-upov zasa rebrinový rám, robustné zavesenie predných kolies a tuhú nápravu vzadu, pohon 4×4 vrátane uzávierok a redukčnej prevodovky. Skrátka prejazdnosť, robustnosť a odolnosť v náročnom teréne. K tomu všetkému poskytuje taký priestor ako žiadne iné európske SUV a to aj, čo sa týka priestoru pre pasažierov vzadu. Stredový tunel je dokonca taký široký, že ledva dočiahnete na spolujazdkyňu. Šľahačkou na torte je legendárny 5,7-litrový osemvalec HEMI s charizmou a zamatovým chodom. To všetko môžete mať za bezkonkurenčne atraktívnu cenu.

Hyundai i30 1,5 DPi Family – Auto magazín 11/2020

Tento Hyundai sa do nášho zoznamu dostal preto, lebo je jednou z najlepších volieb pre človeka, ktorý vyhodnocuje mnohé stránky auta a kupuje si ho na dlhé roky. Hyundai i30 ako taký poskytuje výborný posed za volantom, má pohodlné sedadlá, výborný podvozok, slušnú priestorovú ponuku aj na zadných sedadlách. Táto konkrétna verzia však u nás boduje v prvom rade motorom, a to preto, lebo je plnený atmosféricky, nemá teda turbodúchadlo, ale má nepriame vstrekovanie benzínu. Kombinácia týchto dvoch atribútov je predpokladom dlhodobej životnosti a bezproblémovej prevádzky. K minimalizácii prípadných problémov prispieva aj manuálna prevodovka – samozrejme, za predpokladu, že s ňou, tiež so spojkou, viete pracovať. Výbava Family pritom obsahuje všetky dôležité prvky, ktoré by rodinné auto malo mať, hoci my sme mali ešte zopár príplatkových. Každopádne za 16 480 eur je táto i30-ka skvelé auto.

Kia Sorento 2,2 CRDi A8 DCT AWD Platinum – Auto magazín 12/2020

Nové Sorento nevzbudzuje zbytočnú závisť, ale svojmu majiteľovi slúži oddane. Je technicky aj kvalitatívne vyzreté. Za všetko spomeniem výborne fungujúci adaptívny tempomat s vedením v jazdnom pruhu, ale aj unikátne sledovanie zóny mŕtveho uhla kamerami či stráženie priestoru pre zadných pasažierov. Keď zamknete v aute vaše dieťa, tak vás Sorento upozorní, aby ste sa vrátili. Vyzretý je aj motor, prevodovka, pohon 4×4 s troma režimami na jazdu po nespevnených cestách a klzkom povrchu, ale aj podvozok, ktorý zabezpečuje vyvážené jazdné vlastnosti. A to podstatné je, že sa nám nové Sorento páči a dokonca sme si k nemu vytvorili vzťah.

Yamaha Ténéré 700 – Auto magazín 11/2020

Táto motorka, inšpirovaná dakarským špeciálom, do poslednej bodky spĺňa to, čo sľubuje jej dizajn – nespútanú radosť z nekonečných kilometrov po cestách aj necestách. Je jednou z mála cestných endúr, ktoré sú už v sérii pripravené na dobrodružnú jazdu mimo spevnených ciest. Má vypletané kolesá, na ktorých sú obuté poriadne zubaté pneumatiky; pevné a „tučné“ (mám na mysli priemer klzákov) tlmiče, ktoré fungujú výborne za každých okolností; veľký zdvih kolies; pevnú ochranu motora zospodu; úzku stavbu motocykla a úzke sedadlo v štýle crossových motoriek, ktoré je však nesmierne komfortné; široké riadidlá… Práve podvozok je najväčšou devízou. Nepozná zlé cesty, z výtlkov a záplat si robí „dobrý deň“, na poľnej ceste plnej kameňov sa cíti ako ryba vo vode. Motor má krásnu charakteristiku a neuveriteľne silný záťah v celom otáčkovom pásme – od zhruba 2 500 – 3 000 ot.min-1 až za 10 000 otáčok sa zdá, akoby mal dvakrát taký výkon, ako má v skutočnosti. Motorka je neuveriteľne ľahko ovládateľná, k čomu nemalou mierou prispieva aj to, že je ľahká. Jediné, čo je v rozpore s dizajnom, je dosah na zem. Vďaka úzkej stavbe dočiahnem zo sedadla na zem aj ja, ktorý meriam na výšku iba 178 cm.  Samozrejmosťou je dokonalý posed definovaný vzpriameným telom, širokým úchopom riadidiel, ktoré sú navyše v akurátnej výške, úzkou stavbou motorky v oblasti stehien a tiež mierne skrčenými kolenami. Yamaha Ténéré 700 je skvelá na každodenné dochádzanie do práce aj na dlhé výlety a to presne vyhovuje mojej náture. Pomyselnou čerešničkou na torte sú nízke prevádzkové náklady a tiež to, že nie je „prepísknutá“ elektronikou.

Text: Peter Varga, foto: Daniel Balucha, Marek Pauco a autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov