Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Škoda Octavia: Stávka na istotu, no v ponuke je mnoho eko-alternatív

Nie všetko nové je zlé a nie všetky predsudky sú oprávnené. To by mohlo byť základné motto alternatívnych pohonov v novej Škode Octavia.

Keď v roku 1996 uzrela svetlo sveta prvá generácia modernej Octavie, v ponuke sa nachádzali len dva typy spaľovacieho motora – zážihový a vznetový. V oboch prípadoch bolo na výber z množstva verzií, ktoré sa po technickej či výkonovej stránke v mnohom líšili, no základná otázka vtedy znela: Vyhovuje mi viac benzín alebo diesel?

S príchodom druhej generácie sa ponuka pohonných jednotiek v Octavii rozšírila o benzínový motor, ktorý bol od výroby schopný spaľovať aj skvapalnený ropný plyn (LPG). Pre majiteľov to vtedy znamenalo nižšie prevádzkové náklady a zároveň to bol prvý krok smerom k ekológií a čistejšiemu ovzdušiu.

V tretej generácii sa síce Škoda Octavia sériového pohonu na LPG vzdala, no prišla s alternatívou v podobe stlačeného zemného plynu (CNG). Tento typ pohonu dostal označenia G-TEC a stal sa mimoriadne obľúbeným nielen na domácom trhu. V kombinácii s benzínovým motorom 1,5 TSI zaručovali tri nádrže na CNG dojazd až 480 km.

Čerstvo predstavená štvrtá generácia Škody Octavia  už dostala tri alternatívne pohony. Popri motoroch, ktoré spaľujú benzín alebo naftu sa v ponuke udržala CNG verzia a premiérovo sa v nej objavili mild-hybridné a plug-in hybridné verzie. My sme si na vidieckych cestách u našich západných susedov mohli nové alternatívne pohony vyskúšať na vlastnej koži.

 

Škoda Octavia e-TEC (mild-hybrid)

V prípade, že máte záujem o mild-hybridnú Octaviu môžete si vyberať z dvoch variantov. Prvým je benzínový trojvalec 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý je vybavený turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek a pracuje v hospodárnom Millerovom spaľovacom cykle. Druhý variant predstavuje štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k). V oboch prípadoch je motor kombinovaný so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Konštruktéri použili 48 V remeňový štartér-generátor a lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 0,6 kWh.

Batéria je uložená pod sedadlom spolujazdca a dobíja sa pomocou rekuperácie brzdnej energie. Elektromotor má za úlohu podporovať spaľovací motor v momentoch, keď to najviac potrebuje a dokáže mu krátkodobo dodať až 50 Nm točivého momentu navyše. Mild-hybrid umožňuje novej Octavii plachtiť s vypnutým motorom, pričom malý elektromotor prispieva k nižšej spotrebe paliva a zároveň znižuje produkciu CO2.

My sme si počas prvej jazdy všimli predovšetkým rýchlejší a tichší štart spaľovacieho motora, čo vylepšuje komfortný pocit z jazdy. V prípade motora 1,0 TSI sme rýchlo postrehli výraznú pomoc elektromotora aj pri prudkej akcelerácii. Pokiaľ chce Škoda naďalej plniť prísne emisné limity, potom je prítomnosť mild-hybridnej technológie v ponuke prakticky nevyhnutná.

Škoda Octavia G-TEC (CNG)

Pohonná jednotka spaľujúca stlačený zemný plyn sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou zmenila len mierne. Aj tu je základom štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 96 kW (130 k) a vďaka ekologickému spaľovaniu zemného plynu motor produkuje približne o 25 % nižšie emisie CO2 než samotný benzínový motor.

Výrobca v tomto prípade hovorí o spotrebe 3,5 – 4,5 kg zemného plynu na 100 kilometrov. Nádrže na plyn dosahujú kapacitu 17,3 kg čo znamená, že dojazd sa hýbe na úrovni 500 kilometrov. Do benzínovej nádrže sa vojde len deväť litrov, takže vystačí na ďalších 190 kilometrov.

Nová Škoda Octavia G-TEC spaľuje benzín iba v prípade, keď štartuje motor pri vonkajšej teplote pod – 10 °C alebo ak sú zásoby zemného plynu vyčerpané tak, že tlak v nádrži klesne pod 11 barov. Prepínanie medzi benzínom a plynom prebieha automaticky – bez zásahu vodiča.

My sme si počas prvej jazdy do notesa zapísali pár poznámok. Prvú, že automatická prevodovka často výrazne podtáča motor. Druhú, že nástup výkonu je pomalší a auto nezrýchľuje až tak ochotne. Tretiu, že spotreba sa zrejme v praxi bude hýbať na úrovni piatich kilogramov na 100 kilometrov.

Škoda Octavia RS iV

No a na záver zlatý klinec programu – plug-in hybridná Škoda Octavia RS. Nebojte sa, v ponuke zostáva aj verzia so spaľovacím motorom 2,0 TSI, no Škoda k nemu ponúka zaujímavú alternatívu. Jej základom je benzínový štvorvalec 1,4 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorý spolupracuje s elektromotorom s výkonom 85 kW (115 k). Kombinovaný výkon hybridnej sústavy tak predstavuje 180 kW (245 k) a najvyšší krútiaci moment dosahuje hodnotu 400 Nm.

Maximálny dojazd meraný metódou WLTP sa hýbe okolo 60 km. Batéria má kapacitu 13 kWh a z domácej 230 V siete sa dobije približne sa 5 hodín. Na ceste je ekologická “eresa“ agilná a motor ťahá pekne odspodu. Mrzí nás absencia samosvorného diferenciálu, pretože predná náprava pri prudkom zošliapnutí pedálu často bezmocne hrabe aj na suchom asfalte.

Na druhej stane, výborné sú brzdy i adaptívny podvozok DCC. Auto je síce trochu ťažké – váži okolo 1 700 kg – ale vďaka možnosti individuálneho nastavenia prevodovky či riadenia sadne každému na mieru.

Model Výkon Liftback Combi
Škoda Octavia 1,0 TSI e-TEC (MHEV) 81 kW (110 k) 22 410 € 23 360 €
Škoda Octavia 1,5 TSI e-TEC (MHEV) 110 kW (150 k)  /  /
Škoda Octavia iV (PHEV) 150 kW (204 k) 31 760 €  /
Škoda Octavia RS iV (PHEV) 180 kW (245 k) 37 460 € 38 410 €
Škoda Octavia 1,5 TGI G-TEC (CNG) 96 kW (131 k) 25 610 € 25 560 €

 

Ak vás alternatívne pohody v novej Škode Octavia zaujali, v tlačenom vydaní Auto magazínu sa už onedlho objavia plnohodnotné redakčné testy!

Autor: Daniel Balucha

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov