Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Audi TT: 25 rokov od frankfurtskej premiéry

Pred 25 rokmi mala svetovú premiéru na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom štúdia vozidla Audi TT. Nemecký automobil, ktorý sa vyrába v Maďarsku, oslovil mnohých motoristických dizajnérov svojim puristickým štýlom.

Audi TT je malý dvojdverový športový automobil, ktorý od roku 1998 vyrába značka Audi spadajúca pod krídla koncernu Volkswagen Group. Už na prvý pohľad originálne vozidlá sa najskôr produkovali v maďarskom Győri za pomoci skeletov vyrobených a nafarbených v továrni Audi v nemeckom Ingolstadte.

Tento fakt sa zmenil s treťou generáciou Audi TT, ktorá používa už výhradne súčasti vyrobené v maďarskej fabrike. Každá z generácií je dostupná ako dvojmiestne kupé a ako dvojmiestny roadster, postavený na platforme Volkswagen Group A. Ako výsledok zdieľanej platformy má Audi TT identickú pohonnú sústavu a odpruženie ako jeho príbuzní z koncernu.

V praxi to znamená, že má motor umiestnený naprieč vpredu, pohon predných alebo všetkých štyroch kolies a nezávislé odpruženie kolies s nápravou typu MacPherson. Audi TT je pomenované na základe úspešnej tradície pretekov automobilky NSU na britskom ostrove Man TT (Tourist Trophy).

NSU začalo súťažiť v TT v roku 1911 a neskôr sa začlenilo do spoločnosti známej ako Audi. Audi TT tiež odkazuje na NSU 1000TT, 1200TT a TTS zo šesťdesiatych rokov minulého storočia, ktoré dostali pomenovanie rovnako podľa spomínaných ikonických motocyklových pretekov. Meno TT bolo tiež prisudzované sloganu „Technology & Tradition“, čo v preklade znamená „technológie a tradície”.


/NSU TT/

Dizajnový jazyk Audi TT je výrazne puristický. Obrys základného telesa karosérie – pontónu – vyplýva z kruhových foriem kolies a blatníkových zlomov. Účelnosť architektúry karosérie, ktorej exaktný charakter plne odpovedá tvorivému prístupu školy Bauhaus, je ďalej umocnená minimalizáciou vnútorných panelov. Súčasne aj užitím jednoduchej masky, ktorá je citáciou mohutných chladičov športových vozidiel Auto Union.

Dôraz na strojovú estetiku konštrukčných dielov automobilu je zrejmý aj v interiéri, kde kruhové výstupy  kúrenia sú pojaté ako vyústenie priznaného ventilačného potrubia. Minimalizácia kabíny, okrem vizuálneho účinku a historických odkazov na klasické vysokovýkonné vozidlá, umožňuje šoférovi plnú koncentráciu, pretože tvarovo zdôraznené sú len mechanické časti.

Medzi spomínané mechanické časti sa radia napríklad ovládače na stredovom panely či stred volantu, oboje sú rovnako v kruhovom tvare. Ešte skôr než Audi pod vedením návrhára Waltera de Silvu uviedlo jednotnú rozmernú masku chladiča, označovanú ako „single frame“, tvorila prednú časť vozidiel obdĺžniková maska chladiča so zaoblenými rohmi, známa z koncepčných modelov Steppenwolf z roku 2000, či o dva roky mladšieho kombi Avantissimo.

-jj-, zdroj a foto: Audi

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov