Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Listáreň: Ťahanie auta

Vaša otázka:

Dobrý deň,

pred časom som sa ocitol v nepríjemnej situácii. Mám 2 dodávky, jednu malú a krátku, druhú vysokú a dlhú a tá druhá sa mi z ničoho nič pokazila. Dohodol som si opravára, ale auto bolo potrebné priviezť do servisu. Keďže bolo nepojazdné, zavolal som si známeho s odťahovým vozidlom, ale nepovedal som mu, že potrebujem ťahať tú dlhú. Tá sa mu po zhodnotení odborným okom na odťahovku nezmestila, tak mi ponúkol, že ma môže tých pár kilometrov odtiahnuť lanom, ale ak mu spôsobím škodu, tak to nekryje PZP. Je to pravda? Ako správne označiť vozidlá v tejto situácii?

 

Naša odpoveď

Dobrý deň, známy mal ohľadom PZP pravdu. PZP upravuje zákon 381/2001 o povinnom zmluvnom poistení, konkrétne § 5. Ak poistná zmluva neustanovuje inak, poisťovňa nenahradí škodu, ak ide o zodpovednosť za škodu spojením motorových vozidiel vlečným lanom alebo vlečnou tyčou pri poskytovaní pomoci, ktoré sa nevykonáva v rámci podnikateľskej činnosti.

Čo sa týka označenia, zákon tu nie je jednoznačný, čo je asi aj na škodu. V našich končinách je zaužívaný spôsob, kedy vozidlo, ktoré ťahá, nie je nijako zvlášť zvýraznené, čiže nemá ani zapnutú výstražnú funkciu smerových svetiel a smerovkami bliká len ťahané vozidlo. Problém však nastáva pri zmene smeru jazdy. Vtedy môže nastať zmätočná situácia pre ostatných účastníkov premávky. Vodič v ťahanom aute môže dať znamenie o zmene smeru ľavou rukou vystrčenou z okna (upažením vľavo, ohnutím lakťa smerom hore zas vpravo) alebo skorším vypnutím výstražnej funkcie smerových svetiel, následným zapnutím príslušnej smerovky a po zmene smeru opäť aktivovaním výstražnej funkcie. Navyše v prospech tohto spôsobu označenia je aj fakt, že ostatní vodiči zvýšia pozornosť hneď, resp. skôr, keď vidia blikajúce smerovky na pomaly idúcom vozidle.

Iní presadzujú pripevnenie klasického trojuholníka v zadnej časti vozidla. Avšak s tým bývajú často problémy, keďže upevnenie trojuholníka môže byť príliš komplikované a nestabilné, vie jednoducho spadnúť, poprípade poškodiť karosériu vozidla.

Určite by som sa na cestu nepustil bez žiadneho z vyššie spomenutého označenia. Nezabúdajte, že v noci musí byť aj ťahané vozidlo osvetlené aspoň obrysovými svetlami. Ak nastane porucha osvetlenia, zákon upravuje povinnosť označiť vozidlo externými neoslňujúcimi zdrojmi svetla bielej farby vpredu a červenej vzadu, a to na strane k stredu vozovky.

Foto: youtube

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov