Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mazda Skyactiv-X: Koľko „žerie“ diesel na benzín?

Mazda Skyactiv-X je konštrukčne revolučný motor, ktorého konštrukcia vysvetľuje zdanlivo popletený nadpis.

O tomto motore sme už napísali veľa, preto len stručne: kombinuje princíp práce vznetového (naftového) a zážihového (benzínového) motora. Vo valci sa najprv rozptýli veľmi chudobná zmes, ktorú by iskra nezapálila. Bezprostredne pri sviečke sa však vytvorí dostatočná koncentrácia, ktorá po zapálení iniciuje horenie veľmi chudobnej zmesi v celom valci veľkou rýchlosťou a pri nízkej teplote, teda s vysokou účinnosťou a nízkymi teplotami. Mazda systém nazvala SPCCI – Iskrou riadené kompresné zapaľovanie. Ospravedlňujem sa konštruktérom za zjednodušenie.

V reálnom živote

Importérovi vozidiel Mazda patrí uznanie za odvahu, s ktorou pozvala motoristických novinárov do Brna, aby si (formou súťaže) vyskúšali spotrebu novinky v reálnom živote. V reálnom totiž znamenalo naozaj reálnom –  teplota okolo bodu mrazu, vlhko s hmlou, zimné pneumatiky, dobre vybavené vozidlá a kľukaté, kopcovité cesty v okolí Masarykovho okruhu. Na trať dlhú 28 km bol časový limit 33 minút. Zahŕňala niekoľko obcí, serpentín – jednoducho, špekulovať sa veľmi nedalo. Navyše, každé nezastavenie na stopke či prekročenie rýchlosti sledovali moduly GPS. Prepĺňaný dvojliter s výkonom 132 kW (180 k) si každý účastník odjazdil v dvoch Mazdách 3 (automat + manuál 4×4) a jednej Mazde CX 30 (automat 4×4). To, aké bolo poradie v pretekoch, v tejto chvíli nie je dôležité (neskončil som vôbec zle!), dôležitá je reálna spotreba, ktorú sme dosiahli v podmienkach, ktoré neumožňovali prílišné špekulovanie.

Čísla hovoria jasne

Priemerná spotreba z troch jázd sa v lepšej polovici (slovenských) účastníkov pohybovala medzi 5,4 a 6,2 l/100 km. Ešte viac však vypovedia priemerné spotreby jednotlivých modelov po ukončení všetkých (vyše 20) jázd: Mazda 3 Sedan automat 5,73 l/100 km, Mazda 3 Hatchback manuál 4×4 5,78 l/100 km, Mazda CX-30 automat 4×4 6,2 l/100 km. Na prvý pohľad to možno nie sú údaje, ktoré by vyrážali dych. No ak zohľadníme všetky faktory vrátane veľmi nízkeho počtu najazdených kilometrov vozidiel (novinka) a vysokého výkonu motora i použitia prevodoviek a pohonov, nezostáva iné, než povedať: veľmi dobré! A dodať: neskúsime si to ešte raz v lete, na suchu a letných pneumatikách?

Foto: Marek Pauco, Peter Varga

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov