Audi a systém Glosa: Zabudnite na červenú!
Jazdíte po meste odporúčanou rýchlosťou, no napriek tomu stojíte na každom semafore? Zelená vlna však už nemusí byť pre vás zbožným prianím. Nemecká automobilka Audi totiž prichystala pre svoje nové vozidlá zaujímavú funkciu, vďaka ktorej nebudú šoféri musieť čakať na červenú.
Už v roku 2016 predviedla spoločnosť Audi svoj systém Traffic Light Information, ktorý poskytuje šoférom informáciu o tom, ako dlho bude svietiť červená. Aj túto funkciu pomaly, ale isto preberajú mestské semafory a preto sa tentoraz zamerala na zelené svetlo. Audi novinku označuje skratkou Glosa (pozn. Green Light Optimized Speed Advisory – optimalizovaná regulácia rýchlosti podľa zeleného svetla). Na svoje fungovanie potrebuje napojenie na mestskú infraštruktúru riadenia dopravy, čo v praxi znamená, že na Slovensku to minimálne zatiaľ nebude z legislatívnych dôvodov možné zrealizovať.
Systém Glosa má umožniť jazdiť šoférom v tzv. „zelenej vlne“ – teda dobiehať na križovatky v okamžiku, keď v danom smeru svieti zelené svetlo. Vozidlo má teda informácie o tom, kedy bude na budúcom semafore signál „voľno“, berie do úvahy aktuálnu polohu, vzdialenosť od križovatky aj lokálne obmedzenie rýchlosti. Na základe týchto údajov doporučí šoférovi optimálnu rýchlosť, ktorou by mal jazdiť, aby k následujúcemu semaforu prišiel v okamžiku, keď svieti zelené svetlo. Uvedený systém funguje napríklad v amerických mestách Denver, White Plains, Gainesville, Orlando a v oblasti Severnej Virgínie.
Svojim spôsobom to pripomína dobu, keď napríklad v Bratislave fungovala zelená vlna na základe rýchlostných svetelných signálov. Týmito „semaformi s číslami“ bol vodič informovaný o tom, akou rýchlosťou by mať jazdiť, aby ďalšiu križovatku prešiel plynule na zelenú. Program Audi, označovaný ako „Vehicle-to-Infrastructure“ (pozn. V2I), má fungovať v trinástich amerických mestách na celkovo viac než 4700 križovatkách. Vozidlo komunikuje so systémami dopravnej infraštruktúry cez mobilné dátové pripojenie 4G LTE. Doterajšia verzia V2I informovala šoféra len o tom, ako dlho ešte bude svietiť červené svetlo.
Nová mu bude doporučovať, akou rýchlosťou by mal ísť, aby na ďalšom semafore nemusel vôbec zastavovať. Glosa môže v konečnom dôsledku zlepšiť celkový dopravný tok, ale tiež priniesť ekonomické a ekologické výhody v podobe menšieho množstva paliva, ktoré by auto spálilo pri rozjazdoch. Pokiaľ bude funkcia k dispozícii vo viacerých vozidlách, budú môcť tieto autá jazdiť z jednej zelenej na ďalšiu bez spomalenia alebo zrýchľovania, čím sa zníži pravdepodobnosť kolízií. Informácie o doporučenej rýchlosti budú k dispozícii vo vybraných modeloch na prístrojovej doske a prípadne aj na heads-up displeji, pokiaľ je ním vozidlo vybavené.
Neskôr Audi plánuje integrovať túto funkciu do ďalších systémov, ako je automatický štart a autonómne riadenie, čím zlepší ich funkčnosť a účinnosť. Pre možnosť fungovania v rámci V2I je nutné si obstarať predplatné služby Audi Connect Prime. To je možné v USA získať k niektorým modelom z rokov 2017 a 2018, podporovať ho budú tiež všetky minuloročné automobily s výnimkou modelov A3, TT a R8. Údaje z prieskumu AAA Foundation for Traffic Safety ukazujú, že priemerný americký šofér, trávi za volantom takmer 300 hodín ročne. Poskytnutie informácií, ako je optimálna rýchlosť príjazdu na zelené svetlo, môže podľa Audi pomôcť znížiť stres a zlepšiť pohodlie šoféra v tomto čase. Projekty so „zelenými križovatkami“ už začiatkom tohto roka rozbehla firma Audi aj v niektorých nemeckých a európskych mestách.
-jj- zdroj a foto: Audi
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov