Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Listáreň: Benzín v oleji

List od vás:

Dobrý deň,

prepáčte, že Vás takto otravujem, určite to nie je štandardné, ale potreboval by som poradiť od odborníkov. V roku 2018 sme si kúpili novú Hondu CR-V 1,5 VTEC Turbo a za rok máme najazdených 19 700 km, na 90 % dlhé trasy Košice – Bratislava a späť. Problém je v tom, že motorový olej je zriedený s benzínom. Technik tvrdí, že pri motoroch s priamym vstrekovaním je to normálna vec, ale mne sa to nezdá. Neviem, v akom pomere je olej zmiešaný s benzínom, ale hladina je cca 0,5 cm nad maximom. Na webe som sa dočítal, že v USA a Číne majú zvolávaciu akciu pre zvýšenú hladinu oleja. Na Slovensku sa vyjadrili, že je všetko OK. Olej som vymenil a uvidím, ako to bude ďalej. Môžete mi, prosím, vysvetliť, ako je možné, že sa benzín zriedi s olejom? Tankujeme 100-oktánový benzín, olej si meníme v autorizovanom servise Honda. Rozmýšľali sme o nezávislom kúrení (zohreje sa voda aj motorový olej). Tvrdia nám totiž,  že zmes je pri studenom motore veľmi bohatá, a preto sa zrieďuje  s olejom. Veľmi pekne ďakujem za Vašu odpoveď.

S pozdravom

Jozef K.

 

Naša odpoveď

Dobrý deň,

áno, je to pravda, motory s priamym vstrekovaním (benzínové aj dieselové, hoci dnes už iný diesel ako s priamym vstrekovaním ani neexistuje na trhu) majú skutočne problém so zrieďovaním motorového oleja palivom. Dochádza k tomu najmä za studena, keď motor pracuje s bohatšou zmesou a tesniace krúžky ešte nefungujú tak, ako by mali. Časť paliva, ktoré sa dostane na steny valcov, popri nich jednoducho stečie do kľukovej skrine. Nezávislé kúrenie vám teda výrazne pomôže znížiť zrieďovanie oleja palivom. K zrieďovaniu oleja benzínom však dochádza aj pri podtáčaní motora s vysokým zaťažením. Vtedy vzhľadom na požiadavku vysokého výkonu elektronika vstrekuje viac paliva, ale vzhľadom na nízke otáčky motora je vírenie náplne vo valcoch ešte slabé. Palivo sa tak nepremieša poriadne, nestihne odpariť a opäť sa dostane na steny valca, odkiaľ v istej miere stečie popri krúžkoch do olejovej vane.

Existujú dve možnosti riešenia. Po prvé, tankujte prémiové palivo na overených čerpacích staniciach. Prémiové palivá majú buď celkom iné zloženie základného paliva, alebo sú aditivované tak, aby mali lepšie vlastnosti. Na zrieďovanie síce nemajú veľký vplyv, ale nejaký predsa len áno. Prémiové palivá však hlavne zabraňujú zakarbónovaniu motora – spaľovacích komôr. Je to dané tým, že dokonalejšie prehoria. Druhou alternatívou je použiť nejaké tesniace aditívum, osobne však nie som veľkým zástancom takéhoto riešenia. Moja rada znie: popri tankovaní kvalitného paliva skráťte výmenný interval oleja, trebárs aj na polovicu toho, čo predpisuje výrobca. A napokon jazdite v rozumných otáčkach a pri rozumnom zaťažení. Inak povedané: otáčky motora vždy prispôsobujte zaťaženiu. A nakokiec: pre pokoj v duši, aby ste vedeli v akom stave je motor si dajte skontrolovať, piestovú skupinu, či sú kompresné tlaky v poriadku, či nie sú vydraté steny valcov. To všetko sa dá bez náročného rozobratia motora.

S úctou

Peter Varga, výkonný šéfredaktor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov