Brutálne daňové bremeno pre francúzske SUV
Vo Francúzsku sa museli zblázniť. Tamojšia vláda schválila zákon, ktorý poriadne predraží autá, ktoré nespĺňajú emisné normy. Najviac dotknuté budú autá s motormi s vyššou spotrebou, čiže logicky kategória SUV.
Popularita SUV každým rokom rastie. Automobilky chcú splniť očakávania klientov a húfne dopĺňajú svoju ponuku o nových zástupcov v tomto segmente. Orgány EÚ, ale ani jednotlivých krajín, chute klientov vôbec neakceptujú. Vidia v tom dobrý zdroj príjmov. Veď s ich spôsobom hospodárenia odniekiaľ peniaze treba…
Povedzme také Francúzsko. To, rovnako ako ďalšie krajiny EÚ, doslova vyhlásilo vojnu SUV. Zdvihlo „daň“ pre automobily, ktoré prekračujú povolené limity z 12 500 eur na sumu, ktorá môže dosiahnuť až 20 000 eur. Logicky to bude musieť zaplatiť zákazník. Nárast cien tak môže pokojne predstavovať 7,5 tisíc eur. Málo? Pri aute za 70 000 eur to je takmer 10 %!
Elektromobily namiesto SUV?
Podľa portálu Bloomberg zvýšený poplatok zasiahne tých, ktorí si chcú kúpiť SUV a autá s väčšími motormi s väčšou spotrebou paliva. Týmto krokom ich chcú francúzske orgány nasmerovať na vozidlá poháňané alternatívnymi zdrojmi pohonu. Nebude to však ľahká úloha. Asi ako nikde inde vo svete…
Podľa prieskumu trhu spoločnosťou Inovev predstavujú SUV v súčasnosti viac ako 30 % celkového predaja áut. Elektromobily také populárne nie sú, a to aj napriek tomu, že ich štát výrazne dotuje.
Dotácie na elektromobily sa budú navyše postupne znižovať. To tiež na popularite nepridá. V r. 2020 budú môcť Francúzi počítať s dotáciami vo výške 6 000 EUR za predpokladu, že si vyberú elektromobil, ktorého cena nepresiahne 45 000 eur.
Rozpočet nevládze
Systém dotácii je nastavený tak, že sa príspevky v nasledujúcich rokoch znížia. Ako sa ukázalo, dotácie francúzsky rozpočet príliš zaťažujú. Je to trochu protichodné, keďže na základe zavedenia vyššieho poplatku na „špinavé“ autá má pribudnúť do rozpočtu zhruba 50 miliónov eur ročne.
Francúzske automobilky sú ostro proti
„Je to dvojitý trest pre zákazníkov“ – poznamenal v lobistickej skupine PFA Luc Chatel v komunikácii pre portál Bloomberg a dodal, že „trh s elektromobilmi nebude rásť bez silných finančných stimulov. (…) Každý tu má čo stratiť: priemysel, životné prostredie a kúpna sila Francúzska “.
Výrobcovia budú tiež trpieť
Nemusíme vravieť, že toto opatrenie tvrdo pocítia samotné automobilky. Sprísnenie francúzskej daňovej politiky sa prekrýva s novými emisnými normami zavedenými Európskou úniou.
Práve z tohto dôvodu všetky európske značky čelia nesmierne náročnej úlohe. Tým je správne zosúladenia nákupnej horúčky po autách SUV a potrebou spĺňať stále prísnejšie normy.
Pokiaľ ide o zákazníkov, o niekoľko mesiacov určite jasné, či vyššia daň zníži záujem francúzskych zákazníkov o tieto typy vozidiel.
Zdroj: Bloomberg
Foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov