Jawa: Indický Pérák už od 2500 eur
V Naí Dillí začali oficiálne prijímať objednávky na motocykel Jawa Perak, ktorého predajná cena začína od 194.500 INR (2460 eur). Motorka, ktorá čerpala v československej verzii 350 Pérák , sa dnes vyrába v Indii a prvým zákazníkom ju dodajú v apríli 2020. Na náš trh sa môžu dostať len v prípade splnenie prísnejších európskych noriem.
V Českej republike sa nedarí nadviazať na tradíciu motocyklov Jawa a tak po jej najslávnejších modeloch siahol indický gigant Mahindra. Indická spoločnosť totiž odkúpila práva na výrobu a predaj motocyklov s jej logom na domácom trhu. Na jednu stranu ide o nezadržateľný trend zo strany expandujúcich ázijských firiem, na stranu druhú je to už tradícia. To však neznamená, že česká značka z výrobného závodu v Týnci nad Sázavou je majetkom firmy Mahindra.
Tá naďalej zostáva pod krídlami českej spoločnosti Jihostroj a.s. Jawa sa inak v Indii vyrábala už v šesťdesiatych rokoch a následne pokračovala pod názvom „Yezdi“ až do polovice rokov deväťdesiatych. Jawa sa v jednej z najľudnatejších krajín sveta, kde jednoduché motocykle s nižším objemom priamo zbožňujú, stala veľmi populárna a jej názov v indickej spoločnosti rezonuje dodnes. Už v závere minulého roka predstavila „indická“ Jawa tri staro-nové modely.
Ťažko povedať, či to bol nedostatok nápadov, ale zrejme z marketingových dôvodov dostal prvý motocykel jednoducho názov – Jawa. Žiadne čísla, žiadne označenia, skrátka Jawa. Pri pohľade na túto motorku sa zmocní nostalgia nejedného občana bývalého Československa. Dôvodom je fakt, že vyzerá ako stará „Kývačka“, teda model 250/353 z päťdesiatych rokov! Nová Jawa má svoje špecifiká, ale to množstvo dizajnových odkazov je skrátka skvelá.
Vedľa samotného laku, doplneného zlatými linkami a chrómom na nádrži, sú tu napríklad klasické „cigarové“ výfuky na oboch stranách. Okrem toho nechýba ani hlboký predný blatník, skrinka pod sedlom, alebo veľká oblá kaplnka na prednej časti, spájajúca svetlomet a spínaciu skrinku, a zároveň skrývajúca vrchné okuliare vidlíc. Je to skrátka absolútna paráda pre fajnšmekrov. Je tu síce napríklad relatívne veľký vodný chladič, kotúčová brzda a na motore je na prvý pohľad poznať jeho štvortaktový.
Lenže je potrebné si uvedomiť, že dnes už žijeme v inej dobe a že pôvodná „Kývačka“ už má 65 rokov. Nejaký pokrok sa skrátka odohrať musel, ale v tomto prípade možno hovoriť o najnutnejšom minime. Druhý motocykel Jawa Made in India už má vo svojom názve prívlastok – Jawa forty-two, teda Jawa 42. Zrejme teraz bez výsledne pátrate po akejkoľvek asociácii vrátane roku 1942. Tuto číslovku zvolila Mahindra preto, že numero 42 je odpoveďou na všetko. Napokon, tí ktorí čítali alebo poznajú ikonickú knihu Stopárov sprievodca po galaxii od Douglasa Noela Adamsa, v tom majú jasno…
Jawa forty-two funguje na rovnakom technickom základe ako predchádzajúci nový model Jawa. V porovnaní s ňou je však z hľadiska vonkajších tvarov svalnatejšia, športovejšia a osekanejšia. Forty-two má skrátený predný blatník, klasické svetlo bez veľkej kaplnky a budík rýchlomeru je vyhodený na nízke široké riadidlá, zakončené zrkadlami v závažiach. Dokonca aj samotný lak sa líši. „Štyridsaťdvojka“ je menej zdobená, bez chrómovanej nádrže a lakovaná v jednej z poltucta matných farieb. Tretím novým modelom je atraktívny motocykel, ktorého názov vás pobaví.
Názov Jawa Perak je totiž zjavne odvodený od československého modelu Pérák. Nový Pérák je takzvaný „bobber“, teda motorkou s useknutou zadnou časťou. V podobnom štýle sa vyrábajú niektoré modely motocyklov značky Harleye-Davidson, Royal Enfield alebo Triumph. Napokon, aj pôvodný Pérák s oddeleným sedadlom vlastne tiež patril do kategórie „bobber“. Všetky tri modely Jawa sú postavené na dvojitom kolískovom ráme.
Predné koleso s priemerom 18 palcov je odpružené teleskopickými vidlicami s krytmi klzákov a o zadné koleso zvierané kyvkou z oceľového profilu sa stará dvojica tlmičov s nastaviteľným predpätím. Brzda je vpredu kotúčová s priemerom 280 mm, pričom súčasťou výbavy je dvoj-piestový brzdič a systém ABS. Vzadu sa potom nachádza len brzdový bubon. Nádrž má kapacitu 14 litrov a ako základný model, tak aj forty-two, váži zhodne 170 kg. 0
Nový Perak poháňa jednovalcový štvortaktný kvapalinou chladený motor s objemom 334 ccm, no napriek tomu mu nechýbajú okrasné chladiace rebrá. Maximálny výkon je stanovený na 30 koní a maximálny krútiaci momente dosahuje hodnotu 31 Nm. Agregát je spárovaný so šesťstupňovou prevodovkou. Prednosťou motora, ktorý údajne ladili v Taliansku, má byť hlavne veľká sila v stredných otáčkach a plochou krivkou krútiaceho momentu. Veľký dôraz sa kládol tiež na zvuk, ale na klasický dvojtakt môžete pokojne zabudnúť.
Jawa Perak má relatívne dobre prístupnú výšku sedadla 750 mm, rázvor kolies je 1485 mm. S pohotovostnou hmotnosťou 179 kg má motocykel objem palivovej nádrže 14 litrov. Brzdový systém obsahuje disk s priemerom 280 mm vpredu a disk s priemerom 240 mm vzadu. V Indii začali už vlani prijímať predobjednávky, pričom základný model sa predával za 155.000 indických tisíc rupií (1960 eur). Lenže na obrovskom indickom trhu sú motorky a mopedy všeobecne lacné, takže spomínaný prepočet na základne platného kurzu NBS je trochu zavádzajúci.
-jj-
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov