Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Dacia sa vracia k LPG, sľubovaný dojazd 1000 km

Po ukončení výroby na konci roku 2018 sa teraz verzia s pohonom na LPG znovu vracia do ponuky rumunskej automobilky Dacia. Pohon na skvapalnený ropný plyn bude však dostupný výhradne v kombinácii s novým motorom 1,0 TCe

Pohon na LPG sa dostáva do ponuky modelov Duster, Sandero, Logan a Logan MCV. Zároveň je u týchto modelov dostupný v širokom spektre výbavy. V prípade modelu Duster sú to verzie Essential, Comfort a Prestige a to u vozidiel s pohonom 4×4. Modely Sandero a Logan MCV ponúkajú pohon LPG k trom stupňom výbavy – Open, Arctica a Stepway.

Rovnakú ponuku, okrem variantu s výbavou Stepway, nájdeme aj pri modeli Logan, pohon na LPG je tu dostupný s výbavami Open a Arctica. Spomínaný motor 1,0 Tce bol už od začiatku vývoja konštruovaný pre pohon na LPG. Doterajšie výhody LPG zostávajú zachované. Vozidlo s pohonom na LPG vykazuje nižšie prevádzkové náklady.

Okrem toho má aj ekologickejšiu prevádzku a vzhľadom k tomu, že disponuje dvoma nádržmi na palivo, má aj štedrý dojazd. Po novom má však agregát s LPG vyšší krútiaci moment oproti konvenčnej verzii. Vozidlo s pohonom LPG je dvojpalivové a disponuje dvomi špecifickými systémami vstrekovania paliva, rovnako ako dvoma nádržami – jednou na benzín a jednou na LPG.

Dojazd na jedno tankovanie je vďaka tomu až 1000 km. Vozidlo môže byť prevádzkované na benzín alebo na LPG. Pokiaľ sa minie palivo LPG v nádrži, systém prejde automaticky na benzínový pohon. Šofér môže kdekoľvek počas jazdy prepnúť z benzínovej verzie na pohon LPG a naopak pomocou prepínača na palubnej doske.

Objem batožinového priestoru zostáva zachovaný vďaka inštalácii nádrže na LPG v mieste pre rezervné koleso, vo vozidle je sada lepení. Používaním LPG dochádza v porovnaní s benzínom k redukcii približne 12 % emisií CO2, jedného z plynov zodpovedného za skleníkový efekt. Výhody továrenskej verzie na LPG oproti rôznym iným úpravám sú najmä v zachovaní záruky na tri roky alebo 100.000 km.

Ďalej je to kontrola systému LPG zahrnutá do štandardného programu údržby a navyše sa automobilu s továrenským LPG zvyšuje zostatková hodnota – nádrž na LPG nie je nutné po 10 rokoch meniť ako to býva v prípade dodatočných úprav. Postupne sa darí odstraňovať aj ďalšie prekážky v užívaní vozidiel s pohonom na LPG – vjazd do podzemných garáží je pre vozidlá s pohonom LPG povolený za predpokladu, že má garáž príslušné vybavenie – odvetrávanie, či indikátor úniku plynu.

Rozšírenie modelovej série s pohonom na LPG už je dnes pomerne významné. V Európe zaujímajú tieto vozidlá 2,9% podiel na trhu. Celkovo ide o 7,8 milióna vozidiel. Pomerne rozšírená je aj infraštruktúra spojená s prevádzkovaním vozidiel na LPG. Na starom kontinente už je skoro 35.000 plniacich staníc. Zákadné ceny nových modelov sú rôzne.

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov