Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Zelená vlna RTVS 10 rokov s vami na cestách

Možno ste vedeli, alebo možno nie, ale dopravný servis Zelenej vlny patrí dlhodobo medzi tie najkvalitnejšie dopravné spravodajstvo na slovenskom trhu. Tento rok oslavuje 10 rokov a my sme sa porozprávali s Ľubošom Kasalom, zakladateľom Zelenej vlny v Slovenskom rozhlase a jej manažérom.

Rozhlasové dopravné spravodajstvo ZELENÁ VLNA si pripomína 10 rokov. Pamätníci však vedia, že ZELENÁ VLNA je staršia…

Áno, je to tak. Zelená vlna v Slovenskom rozhlase RTVS, ktorú sme začali vysielať v Rádiu Slovensko 1. septembra 2009 o šiestej hodine ráno, nadväzuje na tradíciu Zelenej vlny Hviezdy. To bolo dopravné spravodajstvo vtedajšieho federálneho Československého rozhlasu. Prvé „ostré“ vysielanie Zelenej vlny v Čs. rozhlase najskôr pre Prahu a okolie sa v rozhlasovom éteri ozvalo 29. septembra 1974.  Postupne sa Zelená vlna rozšírila do vysielania na celoštátnej rozhlasovej stanici Hviezda. Vysielalo sa dvojjazyčne – z Prahy po česky a slovenskí redaktori vstupovali do federálneho vysielania z Bratislavy.

Po rozdelení Československa zanikol aj federálny rozhlas. Ako sa ZELENÁ VLNA dostala do Slovenského rozhlasu?

Značku ZELENÁ VLNA sme vrátili do éteru vtedajšieho Slovenského rozhlasu 1. septembra 2009. Manažment SRo pod vedením generálnej riaditeľky Miloslavy Zemkovej dospel k názoru, že verejnoprávny vysielateľ potrebuje oveľa kvalitnejšie dopravné spravodajstvo, než dovtedy externe zabezpečovala súkromná agentúra. Som absolvent Katedry cestnej a mestskej dopravy dnešnej Žilinskej univerzity a k tomu mám bohaté žurnalistické rozhlasové skúsenosti od r. 1997, takže som dostal poverenie založiť novú redakciu dopravného spravodajstva. Bolo potrebné od základu vymyslieť systém, angažovať ľudí a vybudovať kontakty. K tomu sme sa dohodli s Českým rozhlasom, že môžeme využívať ochrannú známku ZELENÁ VLNA. Stalo sa a Zelená vlna prináša dopravné správy v rozhlasovom éteri desať rokov nepretržite 24 hodín denne. Rozhlasové vysielanie sme rozšírili na ďalšie platformy: v októbri 2014 sme predstavili mobilnú aplikáciu a v marci 2017 sme „prenikli“ aj na obraz do ranných televíznych Správ RTVS.  A stále sa snažíme kvalitu našich dopravných informácií zvyšovať z hľadiska aktuálnosti, rýchlosti, presnosti a spoľahlivosti.

Informačné systémy, navigácie a aplikácie sú dnes samozrejmou súčasťou nových automobilov. Má zmysel klasické rozhlasové dopravné spravodajstvo?

Zelená vlna – to je kolektív desiatky mladých ľudí, ktorí majú prirodzene veľmi blízko k technickým novinkám, digitálnym technológiám, ktoré aplikujeme aj pri príprave rozhlasového dopravného spravodajstva. Mobilné aplikácie a navigácie nevnímame ako konkurenciu rozhlasu, ale ako užitočnú technickú pomoc pri získavaní, triedení a šírení aktuálnych dopravných informácií. Aj preto spolupracujeme pri výmene dopravných dát so systémami Waze a TOMTOM traffic. V spolupráci so Slovenskou správou ciest zavádzame tzv. dynamické dopravné informácie RDS-TMC do GPS navigácií a naše dopravné informácie „tečú“ aj do Národného systému dopravných informácií SR. Vysielanie dopravného spravodajstva zvukovým kanálom – rozhlasovou cestou považujem stále za najbezpečnejší prenos informácií, aj keď rozhlasové vysielanie má svoje limity. Pri počúvaní rozhlasu z autorádia nemusíte svoju pozornosť sústreďovať na displeje a obrazovky podobne ako v mobilnom telefóne alebo v navigácii. Stačí počúvať a pri tom bez rozptyľovania šoférujete a sledujete cestu pred sebou. Preto si myslím, že pokiaľ za volantom sedí živý človek, stále má rozhlasové dopravné spravodajstvo zmysel.   

Vo vašom vysielaní sa objavuje termín „Zelení anjeli“. Kto sú títo ľudia a ako s nimi spolupracujete?

Zelení anjeli sú naši registrovaní dobrovoľní dopravní spravodajcovia – vodiči, motoristická verejnosť, ktorí nám ochotne pravidelne telefonujú aktuálne informácie zo svojich ciest. V redakcii sledujeme aktivitu poslucháčov – informátorov. Najaktívnejších odmeňujeme malými pozornosťami a vo výročnom vyhodnotení dostávajú hodnotnejšie ceny, napríklad GPS navigácie.

Mobilná aplikácia Zelená vlna ponúka dopravné spravodajstvo aj vtedy, keď sa v rozhlase vysiela iný program. Koľko používateľov má „mobilnú“ aplikáciu Zelená vlna?

Mobilnú aplikáciu Zelená vlna si doposiaľ stiahlo vyše  80-tisíc používateľov na troch mobilných platformách. Okrem dopravných informácií v okolí používateľa je v mobile možné čítať dopravné informácie na mape, aplikácia obsahuje dopravné kamery a poslednú odvysielanú Zelenú vlnu vo zvuku. Cez mobilnú aplikáciu môžete dopravné udalosti nahlasovať a posielať digitálne fotografie. Funkcie mobilnej aplikácie plánujeme rozširovať.  

Zelená vlna nemôže zaostávať ani v komunikácii na sociálnych sieťach. Čo je obsahom informácií na internete?

Na webstránke www.zelenavlna.sk sú zverejnené základné statické informácie o Zelenej vlne a kontakty. Na sociálnu sieť Twitter odchádzajú všetky dopravné informácie z redakčného systému, ktoré posielame aj do mobilnej aplikácie. Adresa je twitter.com/zelenavlna/. Dôležité dopravné obmedzenia dlhodobého charakteru pripomíname na profiloch www.facebook.com/ZelenaVlnaSRo/ a https://www.instagram.com/zelenavlnartvs/ .  Na priamy kontakt s našimi poslucháčmi a informátormi využívame aj účasť na oboch slovenských autosalónoch v Bratislave a Nitre.

Ako vidíte budúcnosť? Budú vaše informácie využívať aj autonómne vozidlá?

Budúcnosť nášho rozhlasového dopravného spravodajstva vidím v dôkladnejšej regionalizácii dopravných správ. Digitálne mobilné technológie v podobe navigácií či aplikácií určite nevytlačia „klasické“ rozhlasové dopravné správy z autorádií. Naopak, budú sa skvalitňovať  a môžu využívať možnosti digitálneho rozhlasového vysielania. Autonómne autá by sa mali na cestách objaviť až o niekoľko rokov. Verím, že ak budú dopravné informácie Zelenej vlny kvalitné, určite si nájdu svoju cestu aj do riadiacich systémov autonómnych vozidiel.

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov