Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mŕtvy uhol ako vraždiaci protivník

Mŕtvy uhol môže zaskočiť. Navyše, ak máte nesprávne nastavené spätné zrkadlá, nebezpečenstvo na seba v hustej premávke nenechá dlho čakať. Každý uvedomelý vodič by však mal rozmýšľať aj o slepých miestach ostatných.

O mŕtvych uhloch vozidiel / slepých miestach by sa malo učiť už v základnej škole. Najmä vo vzťahu k autobusom, alebo nákladným autám. Prečo? Jednoducho aby aj deti vedeli, že keď sú chodci, tak ich šofér autobusu, alebo nákladného auta v určitých situáciách nemusí vidieť.

Patričné sledovanie mŕtvych uhlov môže zachrániť plechy, ale aj zdravie, či život.

 

Ako možno vidieť v jednoduchom obrázku, tak vodič nákladného automobilu má dobrý výhľad dopredu. Má aj celkom dobrý rozhľad o situácií pred vozidlom, nakoľko sedí vyššie ako bežný účastník cestnej premávky. Lenže nevidí bezprostredne, čo sa mu deje pod oknom. Priamo vidí až od vzdialenosti zhruba 2-3 metre pred kabínou. Do tohto priestoru sa zmestí skupina chodcov, cyklista, či motorkár. Áno, väčšie vozidlá majú aj doplnkové spätné zrkadlá, ale tam sa premieta len určitý obraz. Tiež nedokážu pokryť všetky miesta v okolí vozidla. Podobná situácia môže nastať aj pri jazde z boku.

Tieto informácie sú naozaj mimoriadne dôležité pre ostatných vodičov, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Vodič osobného vozidla by sa pri jazde pozdĺž nákladného auta na ceste s dvomi a viacerými pruhmi nemal dlhodobo zdržiavať v slepých miestach.

Chodci, ktorí nikdy neboli vodičmi, by mali pochopiť, že nemajú vchádzať pred vyššie vozidlo bez toho, aby si overili, že tak môžu urobiť bez akéhokoľvek nebezpečenstva. Úplne najideálnejšie je, ak chodec má, alebo mal aspoň letmý očný kontakt s vodičom. To by však museli obaja 100% sledovať situáciu v premávke. A to sa už akosi vôbec nedeje.

Tento problém by mali riešiť asistenčné systémy mŕtveho uhla. Veľa výrobcov ich ponúka štandardne, iní zatiaľ za doplatok. Od roku 2022 budú povinnou súčasťou každého nového vozidla. Každopádne mi mnohí dáte za pravdu, že spätné zrkadlá niektorých bežných vozidiel sú v porovnaní so staršími generáciami slabšie, a nie je v nich veľa vidno. Spoliehajú sa na detekciu systémom a rozsvietenie kontrolky v oblasti spätného zrkadla. Mne osobne slabší rozhľad z vozidla prostredníctvom nedostatočných spätných zrkadiel prekáža. Ako ste na tom vy?

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov