Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Môže v BUS-pruhu jazdiť Taxi?

V Bratislave sa rozmáhajú vyhradené jazdné pruhy pre autobusy a trolejbusy, ďalej ako BUS-pruhy, Môžu ich používať aj taxikári?

MHD v Bratislave má už roky preferenciu pri tvorbe signálnych plánov. Avšak to nestačí. Team Vallo chce vyhnať z mesta viac áut, aby bola MHD rýchlejšia. Preto pribudli nové BUS-pruhy. Tie okrem iného môžete nájsť Štefánikovej (v kombinácií s cyklopruhom) alebo na Záhradníckej, či Krechtoch (od Kon-radu na Vajnorský nadjazd).

Nie som si celkom istý, či je voľba BUS – pruh + cyklista na Štefánikovej bezpečná. Predsa autobus má dosť slepých uhlov, je rozmerný a „drzosť“ a neohľaduplnosť cyklistov tiež neúmerne rastie. Snáď toto riešenie nebude mať na svedomí zdravie a život cyklistov, keďže ťahajú za kratší koniec. Možno by bolo rozumnejšie spraviť z jedného chodníka cestičku pre cyklistov.

Každopádne čo sa týka taxikárov v BUS-pruhu, tak môžu ho používať. Vo vyhradenom jazdnom pruhu pre autobusy alebo trolejbusy smú jazdiť aj vozidlá taxislužby, ktoré sú riadne označené. Vozidlo taxislužby pritom nesmie obmedzovať plynulosť jazdy vozidiel, pre ktoré je tento vyhradený jazdný pruh určený.

Každopádne nie som zástanca tohto pravidla. Istotne by som ho doplnil o doplňujúce ustanovenie, ktoré spočíva v skutočnosti, že musí mať ako osádku zákazníkov, ako to bolo pôvodne prejednávané.

S tým však zásadne nesúhlasil Cech taxikárov. Ten pred rokmi v stanovisku uviedol, že: „Cech Taxi sa zaoberal aj otázkou zneužitia vyhradených jazdných pruhov vodičmi taxislužby. Po zvážení a  prerokovaní sme dospeli k  názoru, že umožnenie jazdy vo vyhradených jazdných pruhoch len so zákazníkom by bolo len čiastočné riešenie. Musíme vychádzať aj z faktu, že vodič taxislužby poskytuje služby, resp. je v prevádzke často aj bez zákazníka, kedy je napr. na ceste za zákazníkom na telefonickú objednávku, kde vo väčšine prípadov rozhoduje časový činiteľ. Všeobecne u taxislužby je rozhodujúca rýchlosť, cena, kvalita a dostupnosť na určené miesta v Bratislave. Preto  sme  toho  názoru, že vozidlám taxislužby by malo  byť umožnené používanie vyhradených  jazdných pruhov MHD v plnom rozsahu.“

Som toho názoru, že zneužívanie BUS-pruhov taxikármi je veľmi časté. Rastie pri nich drzosť a arogancia. Navyše v dnešnej dobe aplikácii sa za vami neženie taxík cez polku mesta, ale príde najbližší voľný. Prečo potom nemôže BUS-pruh používať aj donáškar jedla, či kuriér na lokálnej úrovni, ktorý sa tiež v podstate živí šoférovaním a poskytuje určitý druh služieb pre miestnych ľudí? Prečo ten dvojitý meter? Veď aj tak zvyčajne len jeden vodič taxíku a jeden max. dvaja zákazníci.

BUS by ste pri vychádzaní z vyhradeného pruhu  mali pustiť, taxík túto výsadu nemá

„Ak vodič autobusu alebo trolejbusu vychádza z vyhradeného jazdného pruhu do priľahlého jazdného pruhu, vodič jazdiaci v tomto pruhu je povinný mu dať prednosť v jazde. Vodič autobusu alebo trolejbusu je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy a nesmie ohroziť vodičov ostatných vozidiel.“ Takto znie ustanovenie  zákona. Taxi tam spomenutý nie je. Pre vodiča taxi služby teda platí pravidlo, že musí dať prednosť vozidlu jazdiaceho v pruhu, do ktorého sa chce preradiť.

Autor: Marek PAUCO

Foto: Autor

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov