Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


BMW F 750 GS

BMW F 750 GS vo mne od prvých kilometrov vzbudzovalo nesmiernu dôveru a v zákrutách som si dovoľoval viac ako obvykle.

Keď sa povie BMW GS, všetci si okamžite vybavia tisícdvestovku, ktorá sa za 20 rokov stala etalónom medzi cestnými endurami. Spomenú si na úžasnú cestu Evana McGregora a Charleya Boormana, ktorí na nich v podstate obišli svet. Nemá význam, aby som tu vymenovával prvenstvá, pozoruhodné momenty alebo schopnosti kráľovského radu BMW. Bavoráci však majú v ponuke aj menšie modely z rodiny adventúrnych strojov GS. Ja som mal možnosť vyskúšať si model F 750 GS, teda cestovnejšiu verziu modelu F 850 GS. Hneď na úvod poviem, že hoci voči kráľovskému R 1250 GS ide o menší stroj, vôbec nie je menejcenný.

Má ostré linky a na pohľad je veľký, no v skutočnosti som aj pri mojej neveľkej výške 178 cm z neho dočiahol na zem celými chodidlami. Nielen špičkami, ako zvyknem z cestných endúr. Nie je to dané iba výškou sedadla 815 mm nad zemou, ale aj tým, že samotné sedadlo je úzke. Pravda, z hľadiska tuhosti nie je veľmi komfortné. Samotný posed je perfektný – riadidlá sú široké a pekne vysoko, stúpačky sú prakticky pod zadkom (dokonca jemne pred ním), takže som kolená nemal príliš skrčené. Dodávam, že BMW ponúka okrem štandardu aj alternatívy s výškou sedadla 770, 790 a 830 mm nad zemou. Ja, s krátkymi prstami, som ocenil, že nastaviteľná je aj spojková páka, nielen brzdová. Testovaný stroj mal chrániče rukovätí, resp. prstov. Štandardný miniatúrny plexištít však chráni akurát digitálny prístrojový štít, jazdca ani v najmenšom. Mimochodom, displej má na uhlopriečku 6,5 palca, vysoké rozlíšenie, peknú animáciu a poskytuje širokú škálu informácií, ale našťastie nezahlcuje vás nimi. Ponúka ich pekne postupne – na rôznych listoch v menu, resp. v hornom riadku nad otáčkomerom. Práve tam si môžete nastaviť, aký údaj chcete mať na očiach, pretože na základnom liste nie je napríklad ani palivomer či teplomer chladiacej kvapaliny. Len otáčkomer, rýchlosť, zaradený stupeň, zvolený jazdný režim, aktuálny čas, vonkajšia teplota a horný stavový riadok, v ktorom môžete mať jeden z údajov palubného počítača. Osobne sa mi najviac pozdával dojazd. Veľkou zmenou oproti predošlému modelu F 700 GS je presunutie palivovej nádrže spod sedadla na štandardné miesto nad motor. Objemom 15 litrov poskytuje akčný rádius takmer 400 km. Ďalšou významnou zmenou sú LED svetlá a nové elektronické prvky.

BMW F 750 GS

Klamár

Dvojvalec má zdvihový objem ~850 cm3, teda o jedno deci viac, ako naznačuje označenie. A klamlivý je aj údaj výkonu. Podľa papierov má iba 57 kW, ale subjektívny pocit je omnoho lepší. Už z okolia 3 000 ot.min-1 zatiahne spontánne a neuveriteľne energicky. Akoby mal ešte raz taký výkon ako spomínaných 57 kW a zastaví sa až tesne pred 9 000 ot.min-1. A to ho ani nemusíte mať v režime Dynamic. Veľmi si na motore – a vlastne na celom hnacom reťazci – cením, že výkon je pekne dávkovateľný a ani pri surovom otáčaní plynovej rukoväti s hnacím reťazcom nešklbe. Vo výjazdoch zo zákrut teda môžete naplno využiť potenciál motora. Jedným dychom však musím povedať, že to platí až po prekročení hranice cca 2 000 – 2 500 otáčok. Dovtedy sa motor v závislosti od zaradeného prevodového stupňa, resp. zaťaženia vie vzoprieť a zakmitať. Preto pomalé posúvanie sa v kolónach, keď vás nejakí zakomplexovaní chytráci zavrú a nepustia dopredu, nie je príjemné. Svojou troškou k tomu, že posúvanie sa v kolónach nie je príjemné, prispieva aj nie celkom ideálny záber spojky. Možno to bola chyba iba testovaného exemplára, ale musel som si dávať väčší pozor, aby mi motor pri púšťaní spojky do záberu neskapal alebo motorka neskočila. Obzvlášť, keď som mal za sebou priateľku. Testovaný exemplár mal nádherný príplatkový výfuk od Akrapoviča, ale akusticky som nevnímal, žeby som mal niečo výnimočné. Viacej som vnímal nepekný zvuk motora, najmä v prvej polovici otáčkového pásma, kde počuť ventily, vstreky… Naopak, príjemným prekvapením bolo, že som aj pri svižnej jazde v priebehu týždňa vedel udržať výrobcom deklarovanú spotrebu a po započítaní víkendovej túry som ju dokonca podliezol.

BMW F 750 GS

Ako šesťročné dieťa

Ako som už naznačil, môžete si zvoliť niektorý z jazdných režimov. Testovaný exemplár ich ponúka až štyri: Road, Dynamic, Rain a Enduro. Osobne som najčastejšie jazdil Road alebo Dynamic, avšak v prípade Dynamicu som zmenil nastavenie podvozka späť na Road. V ňom je ten podvozok akoby zrodený z našich ciest. Nerovnosti hltá ako šesťročné dieťa bonboniéry. Je úplne jedno, akej farby, akej veľkosti, akého tvaru, akej chuti… Zhltne všetko bez zdĺhavého prežúvania, bez cmúľania… Ani nevie, že nejakú bonboniéru zjedlo a hneď môže prísť ďalšia. A to nie je všetko. Dávno som nezažil motorku, ktorá by mi hneď od prvých kilometrov dávala toľko sebavedomia v zákrutách ako BMW F 750 GS. Fakt som si dovoľoval viac než inokedy. Podotýkam, že aj na nie celkom príkladných cestách. Aj tam totiž podvozok fungoval geniálne. Ani náznak podšmyknutia či poodskočenia niektorého z kolies či zavlnenia motocykla. Je zaujímavé, že zadná pneumatika Michelin Anakee III 150/70R17 v okolí 70 km/h začne celkom hlasito pískať, potom síce trochu stíchne, ale vo vyšších rýchlostiach znova zvýši hlasitosť. Najvýraznejšie je to však práve v okolí 70 km/h. Vtedy totiž ešte ostatné hluky nie sú také intenzívne, aby sa v nich to pískanie stratilo. Celé je to spôsobené vzorom dezénu – v strede sú drážky príliš kolmo na smer jazdy a rovnomerne rozdelené.

Výkrik: Podvozok hltá nerovnosti ako šesťročné dieťa bonbóny!

BMW F 750 GS

 

Načrite do vrecka!

BMW je prémiová značka aj medzi motocyklami a aj tu má podobnú politiku ako pri osobných autách – umožní vám motorku konfigurovať v širokom rozsahu. Nielen doplnkami, ale aj funkčnými prvkami a technológiami. Mám na mysli bezkľúčové ovládanie Keyless Ride, režimy jazdy Pro (k štandardným režimom Road a Rain pridáva ďalšie dva – Dynamic a Enduro), elektronické nastavenie podvozka ESA s režimami Road a Dynamic, trakčnú kontrolu, kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách, LED svetlomet s LED denným svetlom, 6,5-palcový plne farebný TFT displej s možnosťou konektivity k smartfónu, helme… To všetko mal aj testovaný exemplár. Nestoja málo, ale neviem, ktorého z nich by som sa vzdal. Keď BMW, tak poriadne! Žiadnu chudobnú holotinu! Len tíško dodávam, že väčšina značiek vôbec neponúka väčšinu zo spomínaných prvkov v tejto triede.

A nevedel by som sa vzdať ani doplnkov z originálneho príslušenstva – „Akrapoviča“, padacieho rámu ani horného kufra. Padací rám na jednej strane dodáva motocyklu optickú zrelosť, na strane druhej, keď príde k tomu, že ho „použijete“, tak je na nezaplatenie. A kufor? Na aftermarketovom trhu isto nájdete aj lacnejšie, ale tento je pevný ako skala, jeho objem sa dá zväčšiť dvihnutím hornej časti a na veku zhora máte logo GS. Keď už ste vyvalili za motorku vyše trinásť a pol tisíca eur, tak to logo na kufri chcete tiež.

Aj vo verzii A2

Každý chce veľkú géesku. Ani 750-ka však nie je menejcenná. Ani náhodou! Naopak, v mnohých ohľadoch prekvapí. A v mestských podmienkach je vzhľadom na užšiu stavbu šikovnejšia. Navyše, je k dispozícii aj vo verzii so zníženým výkonom na 35 kW, teda pre majiteľov vodičáku skupiny A2.

STRUČNE
  • Čo treba uznať – Po každej stránke fantastický podvozok.
  • Čo nám chýbalo – Krajší zvuk motora.
  • Čo nás prekvapilo – Silný záťah motora už spod stredného otáčkového pásma.
Technické údaje: BMW F 750 GS
  • Cena a záruka: základ/test 9 350/13 674 €; 3 roky
  • Motor: kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 853 cm3, max. výkon 57 kW (77 k) pri 7 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 83 Nm pri 6 000 ot.min-1. Emisie CO2 n. u. g/km.
  • Jazdné výkony, spotreba: pohotovostná hmotnosť 224 kg, vmax = ~190 km/h, spotreba výrobca/test    4,1/3,9 l/100 km.

Foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov