OH 2020: Toyota a olympijská elektromobilita
Takmer kompletný park oficiálnych vozidiel Toyota pre OH 2020 a paralympijské hry v Tokiu bude využívať elektrický pohon. Japonskí organizátori sa netaja tým, že plánujú pripraviť najzelenšiu olympiádu v histórii.
Približne 90 % vozidiel, ktoré japonská automobilka vyšle na najväčší športový sviatok, bude elektrifikovaných. Toyota sa pripravuje úplne jedinečnú verziu niektorých vozidiel, rovnako tak ako vozidiel určených priamo k nasadeniu počas hier pod piatimi kruhmi s cieľom ponúknuť najrôznejšie prostriedky verejnej mobility.
Toyota sa drží hesla „Mobilta pre všetkých.“ V úlohe celosvetového partnera olympijských a paralympijských hier oznámila, že organizátorom kompletnú modelovú radu elektrifikovaných vozidiel, vrátane niektorých jedinečných verzií svojich automobilov a vozidiel vyvinutých špeciálne na podporu odkazu olympijského hnutia.
Pre Tokio 2020 poskytne Toyota približne 3700 dopravných prostriedkov a vozidiel. Elektrifikované modely zahŕňajú vozidlá s hybridným elektrickým pohonom (HEV) a elektromobily poháňané palivovými článkami (FCEV, napr. vodíková Toyota Mirai).
Do tejto kategórie ešte patria plug-in hybridy (PHEV), model Prius PHV, resp. elektromobily s batériovým pohonom (BEV) vrátane prostriedkov APM alebo Accessible People Mover a e-Palette, resp. Toyota Concept-i, ktoré v priebehu hier Tokio 2020 zaistí široké možnosti mobility pre každého.
/APM bude slúžiť na prepravu osôb medzi Olympijským štadiónom a Tenisovým parkom Ariake./
Poskytnuté elektrifikované prostriedky Toyota zahrňujú zhruba 500 vozidiel na vodík (FCEV) a približne 850 batériových elektromobilov, vďaka čomu tvoria najrozsiahlejší elektrifikovaný vozidlový park v rámci celej histórie olympijských hier.
Z celkového počtu 3700 prostriedkov mobility a automobilov pro Tokio 2020 bude 2700 vozidiel súčasťou oficiálneho vozidlového parku na podporu dopravy medzi rôznymi strediskami olympijských športov alebo olympijskou dedinou. V prevádzke tak budú napríklad vodíkové modely Toyota Mirai.
Predbežné výpočty ukazujú, že emisie CO2 produkované flotilou bežne dostupných vozidiel pre Tokio 2020 budú v priemere nižšie než 80 g/km, čo v porovnaní s podobne veľkou flotilou modelov poháňaných benzínovým alebo naftovým motorom prinesie zníženie emisií približne o polovinu.
V priebehu hier sa očakáva ďalšie zníženie ekologických dopadov vďaka kombinácii s vyspelými produktmi mobility a elektrifikovanými vozidlami od Toyoty vrátane jedinečných verzií vozidiel alebo prostriedkov navrhnutých pre použitie počas hier. Všetky vozidlá budú vybavené technológiami preventívnej bezpečnosti vrátane bezpečnostných balíkov Toyota Safety Sense a Lexus Safety System+.
/Toyota spustila už v roku 2017 projekt so špeciálnymi taxíkmi nielen pre olympijské účely./
Prakticky všetky automobily z olympijskej flotily disponujú inteligentným ultrazvukovým lokalizátorom (ICS), ktorý napomáha brzdeniu v situáciách, keď šofér omylom zošliapne akceleračný pedál. Okrem zaistenia oficiálneho vozidlového parku podporí Toyota organizátorov hier aj pomocou ďalších vozidiel.
V tomto prípade sa najčastejšie skloňuje autobus Sora na vodíkové články pre mestskú hromadnú dopravu a asistenčné prostriedky pomáhajúce zdvíhať cestujúcich do ich sedadiel. V hre sú aj prostriedky vybavené rampou pre nastupovanie a vystupovanie cestujúcich na vozíku prostredníctvom zadných dverí alebo vysokozdvižné vozíky na palivové články.
/Toyota vsadila na vodík, vlajkou loďou je Mirai. Počas OH 2020 v Tokiu bude k dispozícii 500 kusov./
Pod názvom e-Palette sa ukrýva prvý elektromobil s batériovým pohonom vyvinutým špeciálne ako praktická ukážka koncepcie Autono-MaaS. Uľahčuje dopravu pracovníkov aj športovcov v rámci OH Tokio 2020. Najmenej desať týchto vozidiel bude trvale premávať na okruhu v rámci olympijské a paralympijské dediny.
/Stále väčšiu popularitu získavajú mestské elektrické dopravné prostriedky na batériový pohon./
Toyota e-Palette
Nízko-podlažný automobil s elektrickou rampou sa na každej zastávke zastaví na presne vymedzenom mieste. e-Palette tak zaručuje zachovanie minimálnej medzery medzi obrubníkom a mikrobusom, čím uľahčuje cestovanie vozíčkarom a podporuje hladkú dopravu na krátke vzdialenosti.
/e-Palette má slúžiť na prepravu olympionikov medzi športoviskami a olympijskou dedinou./
Odborníci očakávajú, že toto vozidlo bude vybavené systémom autonómneho riadenia (pozn. až na úrovni SAE Level 4).Okrem pracovníka obsluhy kvôli dohľadu nad fungovaním autonómneho riadenia zaistí Toyota aj digitálny riadiaci systém k monitoringu obecných prevádzkových podmienok vozidla.
Toyota Concept-i
Concept-i s charakteristickou high-tech siluetou má ambície prilákať ku hrám svojou prítomnosťou ešte viac pozornosti, pretože poslúži ako prevádzkové vozidlo štafety olympijské pochodne a vedúce vozidlo maratónskeho behu.
Okrem vozidiel poskytovaných pre účely hier pod piatimi kruhmi budú ďalej na verejných komunikáciách okolo prezentačného showroomu Megaweb v Toyota City na ostrove Odaiba prebiehať testovacie jazdy vozidiel vybavených vyspelými technológiami riadenia.
/Sofistikovaná Toyota Concept-i bude sprievodným vozidlom pri presune olympijskej pochodne do Tokia./
Ide napríklad o model Toyota Concept-i s ukážkou systému autonómneho riadenia (pozn. úroveň SAE Level 4) a jeho funkcií vrátane „konverzácie s agentom“, ktorá sa prostredníctvom umelej inteligencie snaží porozumieť ľuďom, pomáhať im spoznávať nové spôsoby cestovania a zoznámiť sa s budúcnosťou automobilov.
-jj-
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov