V továrni Škoda Auto si potykali s robotmi
Automobilka Škoda z Mladej Boleslavy využila letné obdobie na modernizáciu a rozšírenie prevádzky. Počas celozávodnej dovolenky vykonali v českej firme všetky dôležité úlohy, ktoré nie je možné zaistiť za plnej prevádzky.
Sofistikované zváracie roboty rozšírili kapacitu pre výrobu chystaného elektromobilu. Ide najmä o modernizáciu a rozšírenie výrobných technológií v súlade s koncepciou Priemyslu 4.0. Doterajšie výrobné linky sa podrobili prestavbe kvôli príchodu najnovšej generácie agregátov rady EA 211 Evo.
Súčasne pokračuje v severočeskom meste tiež budovanie infraštruktúry, ktorá je potrebná pre prevádzku elektromobilov. Najviac zmien prebehlo vo výrobnom závode v Mladej Boleslave. Modernizácia a rozšírenie kapacít sa dotklo zvarovne, lakovne a montáži vozidiel.
Už teraz sa začalo s inštaláciou nových zváracích robotov, ktoré budú zaisťovať výrobu pripravovaného elektromobilu, ktorého premiéra je naplánovaná na rok 2020. Rozsiahle úpravy vo výrobe sa týkajú tiež prechodu na novú generáciu motorov rady EA211 Evo, ktoré sa vyznačujú modernejšou konštrukciou.
Agregáty majú zásadnú odlišnosť, ako je napríklad vysokotlakové vstrekovanie, efektívnejší systém preplňovania a chladenia alebo novej riadiacej jednotky. Montáž tohto pokročilého pohonného ústrojenstva vrátane spojenia s prevodovkou vyžaduje odlišné postupy. K ich zavedeniu je vhodná dlhšia odstávka, ako je práve celozávodné dovolenka.
V priebehu letných mesiacov investovala automobilka tiež do vylepšenia komunikácie vo vnútri závodu v Mladé Boleslave a jeho najbližšom okolí. Vo všetkých troch lokalitách, v ktorých má Škoda Auto výrobné závody, pokračuje budovanie nevyhnutnej infraštruktúry pre elektromobilitu. V súčasnej dobe je pripravených viac ako 450 nabíjacích bodov.
Vedenie automobilky počíta s tým, že do roku 2025 bude vybudovaných približne 7000 nabíjacích bodov. Významnou novinkou v Kvasinách je inštalácia tzv. ultrakapacitoru, ktorý slúži k vyrovnávaniu výpadkov alebo poklesu napätia prichádzajúceho z distribučnej siete. Po Mladé Boleslave má aj závod v Kvasinách v európskom meradle unikátne zariadenie, ktoré plní rovnakú funkciu ako UPS známe z počítačové techniky.
V tomto prípade veľký ultrakapacitor disponuje výkonom 500 kVA a zálohuje vybrané elektronické zariadenie v celej lakovni, zálohuje elektrickú energiu potrebnú pre ich prevádzku. Toto zariadenie dokáže vyrovnať aj väčšie poklesy napätia trvajúce až 1 sekundu. Ultrakapacitor modernej konštrukcie dokáže odhaliť pokles napätia už počas 10 ms.
Za ďalších 10 ms sa zariadenie odpojí od napájacej siete a ultrakapacitor zaistí dodávku prúdu po dobu poklesu napätia. Potom sa zariadenie opäť automaticky pripojí a ultrakapacitor sa dobije, aby bol opäť plne pripravený k aktivácii. Kľúčovou udalosťou pre závod v Kvasinách bol začiatok výroby modernizovaného modelu Škoda Superb.
Vo Vrchlabí prebehli podobne ako v ostatných závodoch plánované servisné prehliadky väčšiny výrobných zariadení vrátane montážnych liniek a kalibrácie meracích prvkov. Do oficiálneho vstupu bola tiež počas celozávodnej dovolenky inštalovaná výstava o histórii aj súčasnosti závodu Vrchlabí. Série unikátnych dobových záberov ilustruje bohatú minulosť závodu, ktorého história siaha až do roku 1864.
V rámci rozvoja automobilky prebieha postupné navyšovanie výrobných kapacít, automatizácie a robotizácie vo výrobných úsekoch vo všetkých troch závodoch v Českej republike v súlade s koncepciou Priemyslu 4.0. Počas celozávodnej dovolenky bolo vo všetkých výrobných halách zrealizovaných približne 180 projektov, z toho 130 v Mladej Boleslave.
Text a foto: Škoda Auto
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov