PORSCHE 718 Cayman GT4 a 718 Spyder: Kde sú limity?
Porsche 718 Cayman GT4 a 718 Spyder sú dve extraordinárne autá, roztlieskavače pre okolie, životabudiče pre šoféra.
Škótsko, aj všeobecne, ale teraz mám na mysli konkrétne okolie Edinburghu, je pre našinca pastvou pre oči aj balzamom na dušu. Zem je zvlnená, akoby ju Boh pri stvorení láskyplne hladkal, všade navôkol sú stráne pokryté trávou, ktorá žiari životom, a lesy, ktoré na vás dýchajú kyslík trhajúci pľúca. To všetko pretínajú cesty (vzhľadom na šírku – ledva na dve autá, niekedy ani nie na dve – by som ich nazval skôr cestičkami) prepájajúce malé usadlosti, menšie či väčšie obce a mestečká. Ani jedni z nich nezanevreli na kultúrne dedičstvo, naopak, žijú ním do dnešných dní. Človek sa cíti, akoby bol súčasťou obrazu nejakého umelca. Samotné cesty majú nádherné vedenie stopy. Hore a dole, rytmické zákruty sa striedajú s dlhými a viac či menej krátkymi rovinkami. Do toho ostré krátke šikany, úzke mostíky s kamennými plotmi – neraz v zákrute, zákruty cez horizonty… Tie cesty však majú, čo sa týka kvality asfaltu, na hony ďaleko od príkladných. Nie sú síce plátané ako tie naše, nie sú ani plné výtlkov ako tie naše, ale asfalt má akoby mamutiu celulitídu.
A v takýchto podmienkach sa mi predviedli Porsche 718 Cayman GT4 a 718 Spyder. A ukázali sa v tom najlepšom svetle. Začnem tým, že by bežné autá na takýchto cestách poskakovali ako nervózna čivava za plotom, keď vedľa prechádza iný pes. Nie však spomínané Porsche. Ich podvozok aj za takýchto podmienok fungoval ako švajčiarske hodinky. Kolesá udržiavali dokonalý kontakt s vozovkou a mali extrémny grip. V niektorých momentoch som až nechápal, kde až môžu ležať limity fyzikálnych zákonov. Auto menilo smer, akoby ho viedli koľajnice. Podotýkam, že som si vystačil s komfortným režimom adaptívneho podvozka. Do toho extrémna tuhosť karosérie – nielen Caymanu, ale aj Spyderu. Je to prvý kabriolet, v ktorom som necítil, že mám otvorenú karosériu. Necítil som žiadne vibrácie vo volante a dokonca ani vnútorné zrkadlo nevibrovalo.
Tá tuhosť je ohromujúca, vyššia ako pri drvivej väčšine zatvorených áut. V súvislosti s podvozkom musím vyzdvihnúť fantastické kompozitné karbónovo-keramické brzdy, ktoré sa dodávajú v opcii. Už keď idete rýchlejšie, ako sa na slušného džentlmena v saku patrí, už vtedy sa zídu. A keď sa vám zrazu v zákrute zjaví auto oproti, tak tie brzdy prídu vhod. Vtedy by vás uvädnuté brzdy mohli stáť život. Opäť spomeniem výborný kontakt kolies s vozovkou, pretože vďaka nemu zasahovalo ABS skutočne výnimočne. K extraordinárnym jazdným vlastnostiam prispievajú aj UHP pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 špeciálne dolaďované pre Porsche, tiež ľahké kolesá a prepracovaná aerodynamika, ktorá vytvára prítlak. Spomeniem celkom rovný spodok karosérie, difúzor alebo pevné krídlo modelu Cayman GT4. To vytvára o 20 %, resp. o zhruba 12 kg vyšší prítlak ako v predošlom modeli. Číslami vyjadrené: v rýchlosti 200 km/h pôsobí na zadnú nápravu zaťaženie 122 kg.
Boh žehnaj atmosféru!
Oba modely majú vzadu za sedadlami štvorlitrový boxer šesťvalec. Ako jeden z posledných mohykánov plnený atmosféricky. Mimochodom, prvýkrát majú Cayman a Spyder rovnaký motor. Výkon 309 kW (420 k) a krútiaci moment 420 Nm sú samy o sebe presvedčivé. Skutočnú hodnotu motora však vytvára charakteristika. Má okamžité reakcie, s citeľným nárastom výkonu v okolí 4 000 – 4 500 ot.min-1, obmedzovač je nastavený na 8 000 ot.min-1… Čerešničkou na torte je surový mechanický zvuk motora a prenikavý zvuk výfuku. Chýbali mi však pľuvania a strieľania do výfuku. Konštruktéri sa okrem iných technológií zmieňovali aj o tom, že vo výfuku je benzínový filter pevných GPF, o tom že motor má systém štart-stop, dokonca aj o vypínaní polovice valcov. Nič z toho som však nevnímal. Filter GPF nedusil motor, štart-stop ani vypínanie valcov sa k slovu nedostali. Aktuálne sa oba modely dodávajú so šesťstupňovým manuálom, neskôr ich bude možné objednať aj s PDK prevodovkou.
Clubsport
Pre model 718 Cayman GT4 odporúčam balík Clubsport, ktorý obsahuje bezpečnostný rám za sedadlami, hasiaci prístroj a najmä fantastické škrupinové sedadlá so šesťbodovými pásmi. Škrupiny si môžete dopriať aj pre Spyder. Osobne ich hodnotím ako lepšie nielen z pohľadu držania tela, ale aj komfortu sedenia. Priznávam však, že sa do nich nastupuje horšie ako do štandardných sedadiel. Model Cayman GT4 je vstupnou bránou do rodiny GT a ako správne športové auto sme si ho mohli vyskúšať aj na okruhu Knockhill. Ten má iba 2,04 km, no má 60 metrov prevýšenie a je technicky veľmi zaujímavý, takže som si ho s Porsche veľmi užil. Až tu som využil športové naladenie podvozka. Každý sme jazdili za skúsenými inštruktormi, ktorí z každého z nás vydolovali naše maximum. Porsche potvrdilo, že Cayman GT4, ale aj Spyder sú skvelé autá na cestu aj na okruh a zároveň, že je azda jedinou značkou, s ktorej modelmi si to rovno zo showroomu môžete zamieriť na najbližší okruh a ani po celodennom jazdení ich neuštvete. Ďakujem, Porsche!
Text: Peter Varga, foto: autor a archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov