Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota a Kenworth: Emisie? Čistá voda!

Spoločnosti Toyota North America a Kenworth Truck Company vyvinuli prvé ťažké nákladné vozidlo poháňané vodíkovými palivovými článkami. Desať nových nákladných áut z overovacej série bude v USA slúžiť na prepravu nákladu z prístavov Los Angeles a Long Beach.

Kamióny majú dojazd viac ako 480 km na jedno natankovanie. To je viac než dvojnásobok typického denného nájazdu absolvovaného podobnými vozidlami v reálnych podmienkach prepravy na krátke vzdialenosti.

Výkon vozidiel by sa mal minimálne vyrovnať vozidlám na naftu, pritom však jedinými emisiami je čistá voda. Spoločnosť Shell zároveň v Kalifornii sprevádzkuje dve nové veľkokapacitné vodíkové čerpacie stanice pre vysoké zaťaženie.

Pripoja sa ku trom čerpacím staniciam spoločnosti Toyota Logistics Services (TLS) a výskumného strediska Gardena R&D v prístave Long Beach. Prístav Los Angeles dostal na projekt bezemisných nákladných automobilov grant 41 milióna amerických dolárov (36,548.400 eur).

Celý projekt sa realizuje v rámci kalifornskej klimatickej iniciatívy California Climate Investments, ktorá má za cieľ zníženie emisií skleníkových plynov. Technológia elektromobilov s vodíkovými článkami sa doteraz uplatňovala predovšetkým u osobných áut.

Toyota ponúka na vodík osobný automobil Mirai, konkurenčný Hyundai má zase v portfóliu vozidlo Nexo, Honda model Clarity a Mercedes GLC F-Cell. Prekážkou rozšírenia tohto alternatívneho zdroju energie je okrem ceny aj nízky počet čerpacích staníc.

Najnovší nákladný automobil poháňaný elektrinou z palivových článkov je súčasťou projektu Zero and Near-Zero Emissions Freight Facilities (ZANZEFF) a kombinuje podvozok aj kabínu ťahača Kenworth T680 s elektrickým pohonným ústrojenstvom a palivovými článkami značky Toyota.

Nová generácia bezemisného nákladného vozidla má priamo nadväzovať na projekty Zero Emission Cargo Transport (ZECT) značky Kenworth a Project Portal značky Toyota, ktorých výkony má prekonávať a to predovšetkým v oblasti dojazdu na jedno natankovanie. Ten totiž v súčasnosti predstavuje dvojnásobok oproti projektu ZECT.

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov