Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Multitest: Renault Kadjar vs. Hyundai Tucson

Renault Kadjar vs Hyundai Tucson. Oba modely nedávno podstúpili facelift a Kadjar sa vďaka novému motoru dostal k Hyundaiu bližšie než predtým.

Stredne veľké SUV sú veľmi obľúbený segment. Tieto autá často ponúkajú slušný batožinový priestor a dostatočne priestranný interiér, pritom na dĺžku sú často kratšie než klasické kombíky. Vizuálne majú „správnu“ veľkosť, dobre sa do nich nasadá a najmä sú trendy. Dve z obľúbených SUV, ktoré práve prešli faceliftom, sme si zobrali na test. Renault Kadjar a Hyundai Tucson majú veľmi podobnú veľkosť a nás zaujímalo, ktorý z týchto modelov  je lepší. Hneď na začiatok treba uviesť, že v tomto teste sa zameriame skôr na dizajn, jazdné vlastnosti a úžitkovú hodnotu týchto áut, keďže pohonné jednotky oboch áut sú diametrálne odlišné. Pohonných jednotiek sa dotkneme skôr všeobecne, aj keď aj pri priamom porovnaní sme narazili na zaujímavé zistenia. Nepredbiehajme však.

Omladli

Hyundai pristúpil k faceliftu celkom poctivo. Niekto by si mohol pomyslieť, že Tucson je celkom nový, no nie je to tak. Na tento omyl by mal právo, lebo okrem nárazníkov sa zmenili aj niektoré panely karosérie. Zadné LED svetlá nemajú len novú grafiku, ale aj iný tvar. Predné zas dostali výrazne modernejšie vnútornosti pozostávajúce z viacerých LED modulov a nového denného svietenia. Vo vnútri sú zmeny ešte radikálnejšie alebo tak aspoň pôsobia: totálne sa totiž zmenil výzor vrchnej časti palubnej dosky. Tá teraz vyzerá omnoho štíhlejšie, je nižšia a zaujímavejšie tvarovaná. Displej navigácie sa z nej vyčlenil a sedí na jej vrchu v rámiku s tlačidlami naokolo. Ten displej síce nepôsobí tak elegantne ako kedysi, ale zvyšok palubnej dosky je vďaka svojmu tvaru a použitiu imitácie kože s prešívaním oveľa krajší a hodnotnejší. Spodná časť palubnej dosky už zostala taká ako predtým. Je tu prehľadný panel klimatizácie a dôležité funkcie pekne zoskupené pri voliči automatickej prevodovky alebo vľavo vedľa volantu. Renault Kadjar sa dočkal tiež množstva zmien, ale jeho identita zostala tak skalopevne nedotknutá, že by som ich bez pomoci nevedel identifikovať. Je tu však širšia maska chladiča (v top výbave chrómová) a oba nárazníky sú tvarované tak, aby auto opticky rozširovali. A to sa im darí. K tomu pribudla do ponuky nová modrá farba a voilà – facelift je na svete. Niežeby Kadjar potreboval niečo viac, lebo ho považujem za veľmi pekné auto, ktoré osloví mužov aj ženy. Na rozdiel od Hyundaiu, kde boli zmeny v interiéri síce zjavné, ale skôr kozmetického charakteru, sa Kadjar dočkal ozajstných vylepšení. Za najdôležitejší považujem fakt, že má oveľa menej rovnakých prvkov ako Nissan. Ich nie veľmi pekný panel klimatizácie nahradil nový, ktorý síce pochádza z Dacie Duster, ale je pekný, funkčný a štýlový. Ovládače okien, ktoré Nissan ani v roku 2019 nedokáže poriadne podsvietiť, nahradili oveľa kvalitnejšie pôsobiace renaulťácke a všetky okná dostali funckiu ovládania jedným dotykom. Displej navigácie je teraz kvalitnejší a lepšie čitateľný. Po novom je „zapustený“ a prišiel o fyzické tlačidlá. Dokonca aj otočný ovládač hlasitosti nahradili dotykové tlačidlá, čo nepovažujem za šťastné riešenie. Kompenzuje to väčším počtom USB portov a skvelými novými sedadlami s výborne vyzerajúcim čalúnením.

 

Vo vnútri

SUV musia byť v prvom rade praktické a to obe testované autá spĺňajú. Dostatok priestoru na predných sedadlách hádam netreba spochybňovať ani u jedného z konkurentov. Vzadu sa už situácia mení. Tucson tu má totiž sedadlá s operadlami nastaviteľnými v nečakane veľkom rozsahu. To má pozitívny vplyv nielen na variabilitu batožinového priestoru, ale aj na komfort pasažierov vzadu. Priestoru je v Tucsone viac, než by ste jeho veľkosti pripisovali, a samotné sedadlá majú výborný tvar, príjemné čalúnenie a k tomu všetkému sú ešte aj dvojstupňovo vyhrievané. Paráda. V prípade potreby sa sklápajú do roviny. Kadjar má vzadu klasické nenastaviteľné sedadlá delené v pomere 70:30. Taktiež sa sklápajú do roviny. Kým Tucson má objem kufra väčší o 30 litrov, Kadjar to čiastočne kompenzuje dvojdielnym variabilným dnom kufra, ktorým sa dá batožinový priestor v prípade potreby rozdeliť, aby v ňom veci nelietali. To je dobrá vec.

 

Na ceste

Rozdiely v pohonnom reťazci konkurentov nemohli byť väčšie. Kým testovaný Renault Kadjar poháňal iba 1,3-litrový benzínový štvorvalec, Hyundai prišiel s plnotučným dvojlitrovým dieselom. Renault mal poháňanú len prednú nápravu, Hyundai bol vybavený pohonom 4×4. V Renaulte sme prevodové stupne radili manuálne, v Hyundai sa o to starala 8-stupňová automatická prevodovka. Nečudo, že Hyundai bol o 310 kg ťažší. Kadjar je však prekvapivo ľahký, s hmotnosťou len niečo cez 1 300 kg. Preto je zvláštne, že v zákrutách práve Kadjar pôsobil trochu ťarbavejšie. Asi za to môže trochu pohodlnejšie nastavenie podvozka. To však rozhodne nie je kritika. Ja si myslím, že SUV majú byť v prvom rade pohodlné. A to Kadjar spĺňa. Hyundai Tucson oproti nemu pôsobí podstatne tuhšie. Nemá však výrazne menej komfortný podvozok, ale nápravy a silentbloky sú konštruované tak, že kolesá nerobia žiaden iný pohyb než vertikálny.  Kadjar má podľa mňa trochu mäkšie silentbloky, a preto jeho konflikty s nerovnosťami nemajú také rázne riešenie a občas sa objavia sekundárne „dotrasy“. Na dobrej ceste sa teda Tucson ovláda takmer ako hatchback. V jeho riadení nájdete príjemnú istotu a na reakcie podvozka sa môžete vždy spoľahnúť. Kadjar vyžaduje v zákrutách trochu viac sústredenia a ľahké riadenie vás občas nechá hádať, čo robí predná náprava. Čo ma prekvapilo, bol motor Kadjaru. Fúkaná jedna-trojka má totiž výkon až 117 kW (160 koní), krútiaci moment 260 Nm a perfektnú odozvu na plyn. S Kadjarom si rozumie tak dobre, že bol v reálnom svete rýchlejší než diesel Hyundaiu s výkonom 136 kW (185 koní) a krútiacim momentom 400 Nm. Spotreba oboch áut bola pritom na takmer rovnakej úrovni (6,8 l/100 km). Avšak nemôžeme porovnávať hrušky s jablkami. Ak by ste totiž chceli štvorkolku v Renaulte, môžete ju mať iba v najvyššej výbave a s novým 1,7-litrovým dieselovým motorom s výkonom 110 kW (150 koní). Automat k tejto kombinácii nie je v ponuke. Hyundai ponúka štvorkolku pre tri rôzne motorizácie v troch stupňoch výbavy a automat je väčšinou ako opcia. „Najlacnejšia“ štvorkolka v podaní Tucsonu je teda až o 5 000 eur lacnejšia než v prípade Kadjaru. Myslím, že je to škoda. Na druhej strane, Kadjar by mi bolo ľúto brať do terénu. Je príliš pekný a elegantný. Niežeby Tucson nebol. Hyundai však má k dizajnu trochu pragmatickejší prístup. Keď som obidve autá fotil, v Kadjari som v interiéri našiel kopec pekných detailov, ktoré stáli za umeleckú fotku. V Tucsone som také nenašiel. Na druhej strane, Tucson je ergonomicky funkčnejší. Jeho infotainment neponúka toľko možností, ale je prehľadnejší než v Kadjare a vôbec celé auto pôsobí, akoby bolo postavené s dôrazom na rozum. V prípade Kadjaru sa do dizajnu auta evidentne vo väčšej miere zapájalo srdce.

 

Cena
Základ/verzie od/test [€] 20 490/26 690 18 990/35 290
Záruka 5 rokov/100 000 km 5 rokov bez obmedzenia km
Technika
Valce/ventily/palivo R4/16V/zážihový preplňovaný R4/16V/vznetový preplňovaný
Prevodovka M6 A8
Zdvihový objem valcov [cm3] 1 332 1 995
Výkon [kW (k) pri min-1] 117 (160) 5 500 136 (185)/4 000
Krút. moment [Nm pri min-1] 260/1 750 400/1 750 – 2 750
Max. rýchlosť [km/h] 210 201
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] 9,9 9,5
Priemerná spotreba paliva výrobca/test [l/100 km] 5,9/6,2 6,6/7,3
Emisie CO2 135 174
Parametre
D/š/v [mm] 4 489/1 836/1 613 4 480/1 850/1 645
Rázvor náprav [mm] 2 646 2 670
Objem batož. priest. [dm3] 472 502
Prevádz. hmotnosť [kg] 1 333 1 643
Objem palivovej nádrže [l] 55 62
Line-in – áno, USB – áno, Wi-Fi – nie, Bluetooth – áno, MirrorLink – áno, ø7,0″ Line-in – áno, USB – áno, Wi-Fi – nie, Bluetooth – áno, MirrorLink – áno ø8,0″
Čas na okruhu: N/A Čas na okruhu: N/A
+ dizajn interiéru + širšia ponuka motorizácií, pohonov a prevodoviek
+ pohodlný podvozok + lepší infotainmentový systém
+ výborný motor + sebaisté jazdné vlastnosti
+ dobré sedadlá + nastaviteľné zadné sedadlá
– pohon 4×4 iba s dieselom – trochu tuhší podvozok
– priemerné svetlá – tvrdohlavý automat
– menej isté správanie v zákrutách – priemerné predné sedadlá

 

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov