Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Torsus Praetorian a slovenská stopa

Prvý terénny autobus 4×4 na svete Torsus Praetorian smeruje do predaja. Základná cena originálneho „busu-SUV“, ktorého dizajn, konštrukcia a prvé prototypy vznikali  na Slovensku, je stanovená na 100.000 amerických dolárov (86.363 eur).

Za celým projektom stojí ukrajinská spoločnosť Pulsar Expo so sídlom v Prahe, ktorá má svoje výrobné aktivity v Českej republike aj pod Tatrami. Výkonný šéf projektu Vachtang Džukašvili a riaditeľka pre stratégiu Julia Chomičova sa obrátili so zadaním na tím slovenských dizajnérov z firmy Werkemotion.

Výsledkom boli dva prototypy „off-road“ autobusu Torsus Praetorian, ktoré vznikli v expresne krátkom čase. Vyrábať automobil s pohonnom všetkých štyroch kolies už dávno nie je žiadna novinka, avšak zostrojiť autobus 4×4 do každého terénnu aj v tých najodľahlejších kútoch sveta, to je výzva z inej kategórie.

Na výbornú dopadla aj júnová svetová premiéra v anglickom Buxtone. Pulsar Expo pútal značnú pozornosť na najväčšom svetovom veľtrhu pre ťažkú a mechanizačnú techniku s názvom Hillhead. Mimochodom, spoločnosť Pulsar Expo, ktorá sa zo začiatku zaoberala dodávkami špeciálnych vozidiel v rámci medzinárodnej technickej pomoci, uzavrela už v rokoch 2016 – 2017 kontrakty v celkovej hodnote 20 miliónov USD (17,272.650 eur).

Džukašvili potvrdil, že jeho firma už eviduje objednávky na 200 autobusov z celého sveta a v najbližších dvoch rokoch plánuje vyprodukovať šesť stoviek vozidiel ročne. Samotný nápad vytvoriť autobus-SUV je v podstate reakcia na nové požiadavky klientov spoločnosti Pulsar Expo. Záujem prejavili aj v Austrálii, na Novom Zélande, v Juhoafrickej republike, či Kanade, teda krajinách, kde sú často veľké vzdialenosti medzi usadlosťami.

Konkrétny interes o 105 exemplárov off-road autobusu prejavil napríklad aj Bangladéš, ktorý patrí medzi najchudobnejšie krajiny na svete. Táto ázijská krajina je relatívne pravidelne testovaná prírodnými katastrofami a odkázaná na medzinárodnú pomoc.

Torsus Praetorian je schopný odviesť nielen 35 cestujúcich, ktorí majú k dispozícii aj trojbodový bezpečnostný pás, ale až tucet zranených osôb v ležiacej polohe. Pulsar Expo však nemá v úmysle sa obmedzovať len formátom autobusu. Gruzínsko a Nový Zéland majú svoju predstavu o terénnej doprave pre skupinu lyžiarov s vojskom.

„Hneď potom, ako si človek kúpi jedlo a prestane mať hlad, chce trochu slobody. A to bez ohľadu na to, či cestujete len do lesa alebo na hory. Tradičný autobus, ktorý nemá pohon 4×4, sa ľahko dostane napríklad v zime do problémov. My ponúkame slobodu v maximálne možnom variante,“ povedal Džukašvili, ktorého firma súbežne vedie rokovania so zástupcami automobiliek z USA, Turecka a Ukrajiny o začatí sériovej výroby.

/Riaditeľ projektu Vachtang Džukašvili a riaditeľka pre stratégiu Julia Chomičova/

Zákazníkmi ukrajinskej firmy boli doteraz najmä vlády jednotlivých krajín respektíve štrukturálne jednotky Organizácie spojených národov (OSN). Teraz však Pulsar Expo prehodil na univerzálnu strunu. Autobus-SUV Torsus Praetorian je totiž ideálnym riešením napríklad na prepravu väčšieho počtu robotníkov na vzdialené staveniská, bane, kameňolomy v nehostinnom a zle dostupnom prostredí.

Džukašvili prezradil, že jeho firma už vyvinula okolo dvoch desiatok rôznych verzií terénneho autobusu, ktorý je vítaný najmä v oblastiach bez vybudovanej infraštruktúry. Využitie však ponúka aj stále viac rozmáhajúci sa turistický ruch. Aktuálne sú rôzne expedície alebo v zimných mesiacoch preprava v nedostupných horských a lyžiarskych strediskách.

Čo sa týka technických parametrov, tak pod kapotou nájdete dieslový agregát so šiestimi valcami s maximálnym výkonom 176 kW pri otáčkach 925 Nm. Autobus má svetlú výšku 389 mm, objem palivovej nádrže je 100 l a maximálna rýchlosť stanovená na 117 km/h. V interiéri nechýba klimatizácia, či DVD systém, ale v dobrodružnej atmosfére zrejme len málokto bude pozerať na displej radšej, ako von z okna.

Karoséria „busu-SUV“ nie je vyrobený z kovu, ale z kompozitných materiálov. Dôvodom je nielen fakt, že spomínané materiály majú menšiu hmotnosť ako kovové komponenty, ale aj to, že kompozitné materiály nepodliehajú korózii. Ide o veľmi dôležitý a praktický  aspekt, pretože autobus bude jazdiť v náročných prevádzkových podmienkach. Bude prepravovať osoby po ceste posypanej soľou a okrem toho sa na ceste vyskytuje jemný štrk, ktorý spôsobuje koróziu.

Základné špecifikácie – Torsus Praetorian
Počet sedadiel: 35 (s 3-bodovými bezpečnostnými pásmi)
Rázvor vzorec: 4×4
Svetlá výška: 389 mm
Maximálna rýchlosť: 117 km/h
Motor: 6-valec, diesel (176 kw)
Objem palivovej nádrže: 100 l
Prípustné zaťaženie: 13.500 kg
Ďalšie vybavenie: navijak

-jj_

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov