Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota raketovo rastie

Najväčšia automobilka a zároveň ôsma najväčšia korporácia na svete. Minulý rok oslávila 80 rokov od svojho vzniku. Ako si počína u nás? Opýtali sme sa riaditeľa spoločnosti Toyota Central Europe – Slovakia Milana Kočku.

Rok 2017 bol pre Toyotu na Slovensku prelomový. Čo pre vás znamenal v číslach?

Uplynulý rok bol pre Toyotu na Slovensku historicky absolútne najúspešnejším a značka Toyota sa stala už druhý rok po sebe najrýchlejšie rastúcou automobilovou značkou  na slovenskom trhu. Ten rástol oproti roku 2016 o 8 %, zatiaľ čo Toyota zaznamenala nárast o 36 %. Nadviazali sme tak na veľmi úspešný rok 2016 a v priebehu dvoch rokov sme predaj vozidiel značky Toyota zdvojnásobili. Sme na najlepšej ceste dostať značku Toyota v krátkom čase tam, kam patrí – čiže do prvej päťky v poradí všetkých značiek.

Čomu vďačíte za takýto úspech? 

Základom je fakt, že máme za sebou silnú značku. Toyota celosvetovo zastáva vedúce postavenie v mnohých kľúčových oblastiach. Je synonymom kvality a spoľahlivosti. Toyota kladie veľký dôraz na spokojnosť zákazníkov a čím ďalej, tým viac získava náskok v oblasti vývoja technológií, hlavne tých, ktoré prispievajú k znižovaniu negatívneho vplyvu automobilov na životné prostredie.

K úspechu na Slovensku však prispeli hlavne zmeny v organizácii spoločnosti Toyota Central Europe. Spravili sme zásadné zmeny hlavne v oblasti skvalitnenia služieb firemným zákazníkom, ale aj v nastavení obchodnej politiky, ktorá nám umožňuje ponúknuť relevantné služby slovenským zákazníkom, ako je napríklad jedinečné financovanie Toyota Garant.

Multitest-Eclipse-Cross-vs-C-HR-vs-Qashqai

Ďalším nemenej dôležitým predpokladom na úspech sú samotné produkty. Naša ponuka modelov nebola nikdy taká dobrá ako v súčasnosti. Obrovský náskok nám dáva ponuka hybridnej technológie, ktorá je dostupná vo všetkých kľúčových modeloch Toyota a stala sa pre Toyotu štandardom. V niektorých modeloch, ako sú Toyota RAV4 alebo C-HR, predstavuje hybridný  pohon absolútnu väčšiu predaja.

Keď ste vlani uviedli model C-HR na trh, okamžite zaujal  svojou  jedinečnosťou. Na prvý pohľad vyčnieva z davu..

Áno, od modelu C-HR sme si sľubovali veľa a naše očakávania sa splnili. A to nielen z pohľadu predajných čísiel.  To auto je svojím dizajnom a jazdnými vlastnosťami jedinečné. Dostalo štvrtú generáciu hybridného pohonu, novú podvozkovú platformu TNGA a neopakovateľné línie karosérie. Výnimočný dizajn oslovil a zaujal novú,  inú skupinu, ktorú tvoria poväčšine mladí zákazníci. Napokon čísla hovoria za všetko. V roku uvedenia si model C-HR našlo takmer 800 zákazníkov a až 80 % z nich si zvolilo hybridný pohon. Je to tretí najpredávanejší model Toyoty na Slovensku.

Toyota a hybridy patria k sebe už vyše dvadsať rokov.

Áno, uplynulo už 20 rokov od uvedenia modelu Prius na trh, ktorý sa stal ikonou ekologického vozidla. Značka Toyota má vo svojich génoch snahu o znižovanie negatívneho vplyvu automobilov na životné prostredie a po dvadsiatich rokoch sa jasne potvrdzuje, že stavenie na hybridný pohon bolo správne rozhodnutie. Vzhľadom na dramatické zmeny v automobilovom priemysle, nové prísnejšie emisné normy, ale hlavne neochotu európskych zákazníkov ďalej tolerovať škodlivosť dieselových motorov vedú k snahe hľadať alternatívy.

Podľa toho, čo hovoríte, nevidíte budúcnosť dieselových motorov ružovo.

Toyota prestala investovať do vývoja dieselových motorov. Každé nové auto,  ktoré bude Toyota v budúcnosti uvádzať, bude elektrifikované. Základom je hybrid, tak ako ho poznáme z ponuky Toyoty, ďalší stupeň – plug-in hybrid, je podľa mňa zo strednodobého pohľadu najperspektívnejší pohon, lebo spája v sebe výhody elektromobilu a netrpí obmedzeniami, ktoré sú ešte stále spojené s čistými elektromobilmi, mám na mysli hlavne chýbajúcu infraštruktúua či stále veľmi dlhý čas nabíjania. Ďalším stupňom je vodíkové auto na palivové články. To je z môjho pohľadu ešte zmysluplnejšie než elektromobily. Toto riešenie je skutočne ekologické. Auto produkuje len čistú vodu a dĺžka čerpania paliva sú 3-4 minúty. V každom prípade platí a bude tomu tak aj v najbližších rokoch, že jedinou alternatívou k ustupujúcim dieselovým motorom je práve hybridný pohon, v ktorom je značka Toyota jednoznačný líder.

Toyota sa dlhodobo dobre predáva. Slovenskí zákazníci oceňujú jej kvalitu a spoľahlivosť. Ako je na tom Lexus?

Lexus zatiaľ predávame z jedného predajného miesta v Bratislave. Napriek tomu sme za minulý rok predali  200 vozidiel. Našou ambíciou je do jedného roka spraviť násobok, teda cca 400 vozidiel. Chceme rozšíriť predajnú sieť tejto prémiovej značky. Ešte v tomto roku otvoríme partnerstvo pre oblasť stredného Slovenska so sídlom v Žiline.  A, samozrejme, veríme v nové modely, ktoré sú po zásadnej zmene dizajnu mimoriadne príťažlivé. Pre náročnú klientelu práve uvádzame na trh vlajkovú loď Lexus LS 500, ktorá čo do pohodlia a luxusu predstavuje absolútnu špičku. Môžeme sa pochváliť aj vozidlom, ktoré si podmaní všetky zmysly, skutočne jedinečné luxusné športové kupé Lexus LC.

Test Lexus NX 300h

Máme veľmi silnú ponuku prémiových SUV, akými sú Lexus NX, Lexus RX, ktorého 7-miestnu verziu uvedieme už v máji tohto roka. Na ženevskom autosalóne sme ukázali horúcu novinku Lexus UX, ktorý by sme chceli uviesť na Slovensku ako jedna z prvých krajín v Európe.

Toyota nedávno oznámila,  že chce do roku 2030 predávať každoročne viac ako 5,5 milióna elektrifikovaných vozidiel a jeden milión bezemisných áut. Elektromobily by mali byť súčasťou každého modelového radu.  Dotýka sa to aj Lexusu?

Keď som hovoril o tom, že hybridný pohon v značke Toyota patrí do štandardu, pre značku Lexus to platí dvojnásobne. Vozidlá Lexus sú technologicky na absolútnej špičke. Lexus sa na Slovensku predáva takmer výhradne s hybridným pohonom.

Už od roku 1968 tvorí súčasť ponuky veľký pick-up Toyota Hilux. Je na Slovensku už dosť bohatých zákazníkov, ktorí túto krásavicu vlastnia?

Hoci v tomto segmente má už svoje zastúpenie takmer každá automobilka, u nás má dobrú stabilnú pozíciu.  Je to pracant pre ľudí, ktorí chcú auto, ktoré ich nesklame. A je na ich na Slovensku dosť. Má špičkové jazdné vlastnosti, terénne schopnosti  a technické vymoženosti, ktoré sú v súčasnosti samozrejmosťou.  Nechajme však hovoriť čísla.   Za rok 2017 sme predali 180 Hiluxov. Za prvé tri mesiace tohto roka vyše štyridsať.  Je to veľmi obľúbené vozidlo farmárov, remeselníkov a ďalších profesií. Nová generácia Toyoty priniesla Hiluxu aj emócie a stáva sa obľúbenou alternatívou k vozidlám segmentu SUV.

Každoročne  pozývajú vaši autorizovaní partneri fleetových zákazníkov, ale aj individuálnych klientov na Dni Toyoty.

To je dobrá dlhoročná tradícia. Organizujeme ich štyrikrát do roka a je to veľmi dobrá príležitosť nestratiť kontakt so zákazníkmi. Záujem je veľký, pre našich partnerov je to sviatok, na ktorom sa autá nielen predávajú, ale hlavne prezentujú v trochu inej atmosfére, na akú sú zákazníci bežne zvyknutí. Vždy je to príležitosť predstaviť v predstihu nový zaujímavý model, možnosť si ho vyskúšať. Súčasťou dní je obyčajne zaujímavá ponuka vybraných modelov s limitovaným počtom kusov vozidiel.

Text: Juraj Paška, foto: Juraj Hrivnák a archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov