Pokiaľ moja pamäť siaha, ste najdlhšie „slúžiacim“ riaditeľom zastúpenia značky Opel na Slovensku i v ČR. Kde ešte stále nachádzate motiváciu?
Je pravda, že pred mojím nástupom sa rýchlo po sebe vystriedalo niekoľko riaditeľov. Potom sa však situácia stabilizovala. Čo ma motivuje? Jednak sú viditeľné výsledky a tiež to, že aj díleri ocenili stabilizáciu situácie. A ak k tomu prispieva aj to, že som na tomto poste dlhší čas, je to jeden z faktorov mojej motivácie.
Táto stabilita však bola nedávno významne narušená. Značka Opel prestala byť majetkom amerického koncernu General Motors, pretože ju kúpil francúzsky gigant PSA. Ako sa to prejavilo vo vašej práci?
Úplne priamy vplyv to na našu prácu v SR a ČR nemalo. Pracujeme v rovnakom usporiadaní i organizačnej štruktúre. Naďalej platí, že značka Opel má fungovať samostatne, ako v očiach zákazníkov, tak aj pokiaľ ide o distribúciu a riadenie na národnej úrovni. Na druhej strane – nalejme si čistého vína – je pravdou, že Opel je niekoľko rokov v strate a nový vlastník má jednoznačnú prioritu túto situáciu zvrátiť čo najskôr. Takže je tu významný tlak na úspory, znižovanie nákladov a to sa nás tiež dotklo. Museli sme sa v importérstve rozlúčiť s niekoľkými kolegami, no sme stále plne funkčný tím.
Všetci díleri značky Opel (nielen na Slovensku) v súčasnosti dostávajú výpoveď z existujúcich zmlúv. Čo sa deje?
Stretávajú sa tu dva faktory. Prvý: prešli sme pod nového vlastníka, ktorý má svoje predstavy o biznise a nové zmluvy sa k nim majú priblížiť. Druhý: nové zmluvy budú reagovať na nové trendy trhu. Predpokladá sa, že ľudia budú viac nakupovať cez internet, že automobilky budú podstatne viac predávať popri „železe“ aj služby a mení sa portfólio vozidiel vzhľadom na ich rastúcu elektrifikáciu. Nové zmluvy budú pokrývať predaj osobných i úžitkových automobilov a napríklad aj elektromobilov. Pre dílera to však znamená vytvoriť na to zodpovedajúce podmienky. Čoskoro príde hybridný pohon pre Grandland X, nová Corsa bude mať aj elektrickú verziu a budú nasledovať ďalšie plne elektrické či hybridné verzie. Do roku 2024 budeme ponúkať takúto alternatívu vo všetkých našich modelových radoch.
Bude sa teda dílerská sieť zužovať?
Na niektorých trhoch možno áno. Na Slovensku však máme v porovnaní s inými značkami dílerov skôr menej a z nášho pohľadu je ich počet optimálny. Preto tu redukciu ich počtu robiť nebudeme. Všetci naši díleri s platnou zmluvou dostávajú spolu s výpoveďou aj „Letter of Intent“, čiže prísľub ďalšej spolupráce pod novou zmluvou.
Za prvý kvartál u nás predaj vozidiel Opel medziročne klesol. Ako tomu máme rozumieť?
Dnes (rozhovor vznikol 10. mája – pozn. aut.) už vieme, že po štvrtom mesiaci sme už zaznamenali rast. Pokiaľ ide o trhový podiel: áno, trocha sme klesli, pretože trh rástol rýchlejšie, ako náš predaj. Rozbehnutí sme však dobre, máme dostatok zákazníckych objednávok, takže situáciu v zásade hodnotím pozitívne. Údaje o náraste trhu aj na Slovensku (podobne ako už dlhšie v ČR) začínajú skresľovať tzv. reexporty, na ktorých sa naša značka nepodieľa.
Najpredávanejším Oplom na Slovensku je v súčasnosti Crossland X, nasleduje Corsa, Astra a Insignia. Ako sa bude vyvíjať vaša ponuka?
Vidíte, ako situáciu na trhu miešajú SUV. Pred rokom by to poradie bolo celkom iné. My sme tento trend zachytili a dnes už máme v tomto segmente tri modely: Crossland X, Grandland X a Mokka X. V segmente B-SUV sme ako značka na poprednom mieste, samotný Crossland X je na 4. priečke. Naše modely teda perfektne reflektujú požiadavky zákazníkov. Áno, vytráca sa z trhu segment MPV. Rozhodnutie zastaviť výrobu modelu Meriva sa teda ukázalo ako správne a Crosslandov X predávame podstatne viac, než to bolo v prípade Merivy. V našej ponuke však naďalej zostáva MPV Zafira. Predáva sa dokonca čoraz lepšie a v našom portfóliu ešte istý čas zostane. Naše „klasické“ modely Insignia, Astra a Corsa budú, samozrejme, pokračovať. Novú Corsu pritom očakávame už na budúci rok.
Najbližší nový model?
Bude to pre nás veľmi významný – hoci možno z pohľadu čitateľov nie až tak „sexi“ model – úplne nový Opel Combo. Súčasné Combo nebolo veľmi úspešné. Nové Combo prichádza na novej platforme od PSA a do nášho portfólia sa tak – vzhľadom na úspešný predaj tohto modelu pod značkami PSA – dostane líder tohto segmentu. Našou ambíciou je dosiahnuť s ním veľmi slušné predajné čísla. Napr. v osobnej verzii Combo Life očakávame výrazné zvýšenie predaja voči súčasnosti. Prvé vozidlá by na Slovensku mali byť na jeseň tohto roka s tým, že pravdepodobne už počas leta oznámime ceny a bude možné objednať si vozidlo.
Automobily Opel a produkcia PSA sa budú čoraz viac technicky približovať. Nenastane akýsi konflikt amerických a francúzskych technológií?
Konflikt nenastane, pretože tie americké technológie, resp. automobily postavené na platformách od General Motors, budú pomaly odchádzať z našej produkcie a budú nahrádzané unifikovanou koncernovou technikou. To však vôbec neznamená, že automaticky preberáme iba to, čo bolo vyvinuté v PSA. Naše vývojové centrá sa tiež budú významne podieľať na vývoji nových spoločných koncernových technológií. Takže ku konfliktu určite nepríde.
K značke Opel sa viaže slogan „demokratizácia hi-tech“. Aká je budúcnosť značky, pokiaľ ide o elektrifikáciu, dieselové motory, autonómnu jazdu?
Toto stále a bez zvyšku platí. V našich modeloch sa vždy objavujú prvky inak prítomné len v prémiových vozidlách, či dokonca celkom nové. Spomeňme napríklad matrixové LED svetlomety na novej Astre. Touto cestou pôjdeme aj naďalej a vyjadruje to aj novší slogan „Budúcnosť patrí všetkým“. Pokiaľ ide o ďalšiu časť vašej otázky – je to tak trocha veštenie z krištáľovej gule… Výrobcovia sú tlačení legislatívou, politickými tlakmi. Spomeňme napr. tzv. flotilové limity CO2, na ktoré mal byť liekom prechod na dieselové motory, ktoré majú nižšiu spotrebu, a teda aj tieto emisie. Potom však prišiel ich problém s emisiami NOx, takže zákazníci sa od nich opäť na základe rôznych politicko-legislatívnych vplyvov odkláňajú napriek tomu, že spĺňajú normy. My s ich výrobou, tak ako ostatní, pokračujeme, ale trh možno zavelí opačne. Takže k slovu sa dostáva elektrifikácia pohonu, pretože len benzínovými motormi sa flotilový mix CO2 nedá splniť. Tu sa však zatiaľ naráža na vyššiu cenu, chýbajúcu infraštruktúru nabíjania a iné problémy. Uvidíme, ako sa situácia vyvinie. Autonómna jazda je nepochybne trendom. Koncern PSA sa v tomto smere silno angažuje, no technika je momentálne oveľa ďalej než legislatíva.
Opel je známym podporovateľom športových aktivít či aktivít zameraných na bezpečnosť, napr. aj našej súťaže Vodič roka. Čo pripravujete v tomto smere?
Na rovinu – v tomto období toho veľa nepripravujeme. Na Slovensku sa sústredíme na súťaž Vodič roka, ktorú považujeme za veľmi zaujímavú aktivitu a sme jej partnermi už tretíkrát. Ako som už spomínal, v súčasnosti pociťujeme výrazný trend úspory nákladov, takže momentálne žiadne významné projekty v tomto smere nepripravujeme. Raz sa situácia určite zmení.
Chystáte pre náš trh významnú novinku, či nebodaj prekvapenie?
Možno nie je celkom známy fakt, že už na budúci rok predstavíme celkom nový model Vivaro, už na platforme koncernu PSA, o niečo neskôr príde na trh Grandland X s hybridným pohonom všetkých štyroch kolies.
Opel i jeho koncernový príbuzný Peugeot sa stavajú do pozície „prvá voľba po prémiovom segmente“. Ako si s tým značky poradia?
Obidve značky môžu cieliť na tento segment zákazníkov pokojne spoločne. Budú sa však líšiť v tom, že Peugeot stavia skôr na svoje francúzske korene a hodnoty, takže vždy bude mať inak vyladený podvozok, inak stvárnený interiér i exteriér. Dizajnovo sa vozidlá budú líšiť stopercentne, tak ako už dnes napríklad Opel Grandland X a Peugeot 3008. Z technického hľadiska sú si tieto automobily v mnohom podobné, no exteriér i interiér sú absolútne odlišné a to isté platí aj o vyladení podvozka. Opel zostane nemeckou značkou s trocha konzervatívnejším, no veľmi prepracovaným a pekným dizajnom.
Text: Dalibor Klíma, foto: Peter Varga
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov