Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Hyundai Ioniq Electric – veľký pokušiteľ

Hyundai Ioniq ako vôbec prvé „zelené“ auto ponúka na výber až tri alternatívy pohonu. Počas týždňa som hľadal odpoveď na otázku či, respektíve v akom rozsahu, dokáže s čisto elektrickým pohonom nahradiť auto so spaľovacím motorom prípadne hybridnou technikou.

Začnem trocha netradične. Moja manželka sa na Hyundai Ioniq Electric veľmi tešila. Takmer každé auto, ktoré dostanem na test, jej totiž aspoň na pár kilometrov dám vyskúšať. Samozrejme okrem špecialít ako Mercedes-AMG, či BMW 740d… Už veľakrát sa mi totiž potvrdilo, že pohľad ženy, ktorá jazdí prevažne v meste, je iný než môj. Všíma si iné veci. A iné funkcie a konštrukčné detaily považuje za dôležité. Takže sa budeme baviť o tom, čo sa páčilo jej a čo mne.

Test Hyundai Ioniq Electric

STRUČNE

Čo treba uznať: Auto premyslené do detailu

Čo nám chýbalo: Zadný stierač

Čo nás prekvapilo: Kvalita spracovanie a priestor v kabíne

Cena: základ/test: 35 290/35 820  €

Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km; 8 rokov / 200 000 km na batériu

Veľký úsmev

Do auta sa jej, hoci to nie je crossover, na ktorý je už roky zvyknutá, veľmi dobre nastupovalo. Elektricky nastaviteľné sedadlo má široký rozsah nastavenia. Pre mňa bolo dobré, že auto ponúka možnosť uložiť si dve alternatívy nastavenia sedadla do pamäte, a tak sme pri výmene za volantom nemali problém. Stredová konzola ako aj výplne dverí, ponúkajú dobré možnosti odloženia drobností, zvlášť polička uprostred pred voličom režimu jazdy je mimoriadne veľká a veci v nej odložené sú dobre po ruke. Do schránky pod lakťovou opierkou som dokázal skryť aj pomerne veľký fotoaparát. Ovládanie pohonu tlačidlami je praktické, k autu tohto charakteru sa hodí. Ženy sú samozrejme veľmi zvedavé a bez toho, aby poznali následky, zvyknú stačiť každý gombík. A tak sa stalo, že objavila funkciu páčok za volantom, ktoré v štandardných autách slúžia na manuálnu zmenu prevodového stupňa automatickej prevodovky. Ťukala, ťukala a nič sa počas jazdy nedialo. Udialo sa po tom, keď zložila nohu z plynového  pedálu. Auto začalo pomerne brutálne brzdiť a teda rekuperovať. Páčkami sa totiž ovláda stupeň rekuperácie. Môže byť úplne vypnutá, alebo nastavená v troch úrovniach. Po teste bezpečnostného pásu pri úrovni tri potom skúšala, ktorý je optimálny v prípade, že sa pohybuje v dopravnej zápche. Dvojka je stále dosť silná, no v tomto prípade optimálna. Na diaľnicu je vhodnejšie nastaviť systém do prvej úrovne, prípadne rekuperáciu úplne vypnúť. Ak totiž nebudete jazdiť na adaptívny tempomat, budete musieť mať nohu na plynovom pedále stále. Inak auto začne bez váhania brzdiť. K plusom z pohľadu ženy musím pripočítať veľmi dobre prístupný batožinový priestor, parkovaciu kameru a systém upozorňujúci na blížiace sa vozidlo pri cúvaní. Ako dobrá gazdiná si samozrejme spočítala, že pri jej štandardnom jazdení do práce a na krúžky s dcérou by stačilo, aby som jej auto nabil raz za dva týždne. V prípade predĺženia dojazdu a príjemnejšej cene teda môžem očakávať, že bude písať list Ježiškovi. Veľmi tichá prevádzka, jednoduchá a logická obsluha a svižné štarty ju zjavne očarili. A aby som nezabudol. Konštruktérom mám odkázať, aby pouvažovali nad plašičom chodcov.

Test Hyundai Ioniq Electric Test Hyundai Ioniq Electric Test Hyundai Ioniq Electric Test Hyundai Ioniq Electric

Pragmatizmus

Autá s iným ako spaľovacím motorom zvyknú automobilky stavať ako vesmírne lode. Akoby chceli podčiarknuť ich inakosť. Hyundai tento postup pri svojich trojičkách nezvolil a podľa mňa urobil dobre. Pracovisko vodiča je príkladne usporiadané, ani staršieho vodiča nestraší prehnanou modernou s ovládaním viacerých funkcií cez dotykový displej. Všetky dôležité funkcie vozidla sa nastavujú klasicky. Zvyknúť si na jazdu v Hyundai Ioniq Electric teda nevyžaduje školenie. Snáď len ovládanie pohonu tlačidlami je iné. Usporiadanie tlačidiel je však v poriadku,  systém funguje bez zaváhania. O odkladacích priestoroch som už písal, priestrannosťou kabíny Ioniq uspokojí štandardnú štvorčlennú rodinu. Zadní pasažieri majú k dispozícii lakťovú opierku s držiakmi nápojov aj ovládateľné výduchy klimatizácie. Primerané veľký je aj batožinový priestor so základným  objemom 455 litrov. Pochváliť treba veľké piate dvere, ktoré sa otvárajú dostatočne vysoko.

Test Hyundai Ioniq Electric

Tri režimy

Systém pohonu ponúka tri alternatívy nastavenia pohonu – Normálny, Eko a Šport. Štandardne sme jazdili v móde Normálny, kedy systém ochotne reaguje na pokyn vodiča, k dispozícii budete mať veľmi príjemnú akceleráciu z miesta, no  súčasne si zásadným spôsobom nebudete znižovať dojazd. Eko je samozrejme zamerané na šetrenie energie, vhod príde počas ustálenej jazdy.  Alternatívu Sport oceníte, ak sa budete chcieť povoziť svižnejšie. Motor reaguje na želanie vodiča ochotnejšie, plynový pedál je citlivejší. Podvozok je naladený optimálne. Zvláda svižnú jazdu na okresných cestách, poradiť si vie aj na menej kvalitnom povrchu. Ak to v zákrute, či pri výjazde z kruhového objazdu preženiete, zasiahne elektronika.

Dojazd a spotreba

Auto som nabíjal doma z bežnej elektrickej zásuvky. Keď bolo vozidlo celú noc pripojené, ráno na displeji svietil dojazd v rozmedzí 200 až 215 kilometrov. Proklamovaných 280 kilometrov to teda nie je, no aj hodnota nad 200 je už na reálnu každodennú prevádzku vo väčšine prípadov dostatočná. Priemernú spotrebu som podľa palubného počítača mal od 10,9 do 12,9 kWh/100 km. Treba dodať, že sme počas jazdy celý čas používali klimatizáciu.

Test Hyundai Ioniq Electric

Výbava

Občan pokukujúci po aute do zásuvky si povie: je to super a aj dojazd je už celkom slušný, no ale tá cena… Jasné, moderná technika niečo stojí, no pri hodnotení pomeru ceny a získanej protihodnoty treba zobrať do úvahy aj sériové vybavenie tohto vozidla. Od kompletnej batérie prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti, cez automatickú klimatizáciu, LED reflektory aj zadné skupinové svetlá až po navigáciu a indukčné nabíjanie mobilného telefónu. Toto všetko má Ioniq Electric už v základe. Ak by som takúto zostavu naklikal v konfigurátore štandardného modelu zodpovedajúcej veľkosti, bola by cenový rozdiel podstatne menší.

Resumé

Týždeň za volantom Hyundai Ioniq ukázal, že ak automobilka z elektromobilu nespraví vesmírnu loď, je reálnou alternatívou pre pomerne veľkú skupinu motoristov. Priestorom pre posádku a batožinu, sériovým vybavením ako aj kvalitou materiálov a dielenského vypracovania si to totiž Hyundai Ioniq môže rozdať s konkurentmi s klasikou od kapotou. Bonusom v porovnaní s nimi je veľmi príjemná, tichá a svižná jazda. Aktuálny vývoj na trhu ukazuje, že toto spojenie má budúcnosť. Otázkou je už iba to, či sa ako dodávateľ energie pre elektromotor (prípadne elektromotory) presadia akumulátory, alebo palivové články.

Technika: Motor: synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi (PMSM), max. výkon 88 kW(120 k), max. krútiaci moment 295 Nm. Emisie CO2 0 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 9,9 s, Vmax = 165 km/h, spotreba výrobca/test: 12,8 kWh/ 100 km, batožinový priestor 455 / 1 410 l

Text: Peter Lacena, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov